Diner Vegetarisch recept

Aardappelsnacks

Aardappelsnacks

Dit recept werd ingestuurd door Marijke. Zelf had ik de video ook al eens voorbij zien komen op Facebook en nu dit recept als verzoekje voorbij kwam leek het mij de hoogste tijd om ‘m te gaan maken.

De video hieronder laat goed zien wat de bedoeling is. Maar voor de volledigheid hebben we het recept ook nog even op de normale manier voor je uitgewerkt.

Overigens zijn die van ons niet zo mooi geworden als in de video. De aardappels die ik had waren wat aan de kleine kant. Maar aangezien deze op moesten vond ik het zonde om andere aardappels te kopen 🙂

Dit heb je nodig (drie personen / zes stuks)

  • 400 gr aardappelen
  • 25 gr roomboter
  • 15 gr parmezaanse kaas
  • 3 à 4 takjes tijm
  • 1/2 theelepel knoflookpoeder
  • zout en peper

Zo maak je het

Bereidingstijd: 10 minuten + 1 uur oventijd

  • Verwarm de oven voor op 190 graden.
  • Schil de aardappels en snij ze in zo dun mogelijke plakken. Dit gaat perfect met een mandoline maar als je die niet hebt (net als ik) dan kan het ook prima met een scherp mes. Het kost je wel wat meer tijd 😉
  • Laat de boter op laag vuur smelten in een pannetje. Doe de aardappels in een grote schaal en schenk de gesmolten boter erover.
  • Ris de blaadjes tijm van de takjes en voeg deze samen met de knoflookpoeder, Parmezaanse kaas, peper en zout toe. Meng alles goed door elkaar.
  • Neem een muffinvorm en vet zes vakjes in met boter of olie.
  • Maak zes stapels van de aardappelschijfjes en zet deze in de muffinvorm. Bestrooi de stapeltjes nog met een klein beetje tijm en Parmezaanse kaas.
  • Bak de aardappelsnacks in een ongeveer een uur goudbruin en gaar.

Tips en tricks

  • Het mooiste resultaat krijg je met grote aardappels. Eigenlijk zouden ze ongeveer dezelfde doorsnede moeten hebben als de vakjes van je muffinvorm. Maar met kleinere aardappels wordt de smaak niet minder goed gelukkig 🙂
  • Je kunt ook een beetje gedroogde tijm of een theelepel Italiaanse kruiden gebruiken.
  • In plaats van Parmezaanse kaas kun je ook andere kaas gebruiken die je nog in huis hebt.
  • Kijk tijdens het bakken af en toe even of de snacks niet te hard gaan. Als je een sterke oven hebt kan 190 graden wat te hoog zijn. Draai ‘m dan terug naar ongeveer 175 graden.

Voedingswaarde (per persoon)

  • Kcal: 206
  • Eiwit: 6 gram
  • Koolhydraten: 26 gram
  • Vet: 8 gram
  • Vezels: 4 gram

Eet smakelijk!

Laat een reactie achter