Blog

Wat eten we deze week? Plan vooruit!

Boodschappen_kar

Maandag gaat het dan écht gebeuren. Je bent er helemaal klaar voor, de knop is om. Je gaat gezonder eten en daardoor ook nog eens afvallen en je fitter voelen. Jouw doel: de dagmenu’s van Project Gezond goed volgen. Met slechts 2 stappen is dit doel met gemak haalbaar.

Stap 1 – Wat ga je deze week eten?

Plan een week vooruit

‘Wat eten we vandaag?’ Bekende vraag of niet? En wordt deze vraag bij jou ook wel eens beantwoord met: ‘Zullen we pizza of iets anders laten bezorgen?’? Zeg eens eerlijk! Je bent echt niet de enige 😉

Vanaf nu stel je jezelf of elkaar daarom de vraag: ‘wat eten we deze week?’ Of: ‘wat eten we de komende dagen?’

Door vooruit te kijken kun je met veel dingen rekening houden. Lust iedereen wat er op het menu staat? Komt de bereidingstijd van een recept wel goed uit op die ene dag? Is er een recept dat je graag een keer wilt proberen? Of heb je gewoon heel veel zin in een kipsalon of broodje shoarma? Of die lekkere chocoladeballetjes? Is het morgen altijd nasi- of soepdag bij je thuis? Heb je nog iets liggen dat op moet? Bijvoorbeeld een broccoli of zak met krieltjes.

Door de komende dagen nu al te plannen kan je rekening houden met al deze dingen. Wanneer je dan een gerecht hebt gekozen kies je een dagmenu dat je het meest aanspreekt en plant deze in. Niet ingewikkeld toch?!

Plan morgen vandaag

Plan je liever niet zo ver vooruit? Dat is uiteraard ook helemaal prima zolang je in ieder geval maar wel één dag vooruit plant. Op de dag zelf hoef je dan namelijk ook geen tijd en energie meer te steken in de vraag: ‘wat eten we vandaag?’.

Je hoeft alleen het lekkers van het dagmenu nog op te eten om je doel te halen. En dat is stap 1 🙂

Stap 2 – Welke boodschappen moet je nog doen?

Wat is er in huis

Top! Je weet wat je de komende dag(en) gaat eten. Nu is het van belang dat je alle boodschappen van het dagmenu ook in huis hebt. Zo  hoef je namelijk niet te improviseren en kan je je gewoon aan het je plan houden, namelijk het dagmenu dat je hebt ingepland goed volgen. Bekijk dus welke ingrediënten je al in huis hebt van het dagmenu en welke je nog moet kopen in de winkel.

Tips voor het boodschappen doen

Lees onderstaande cliché tips elke keer door voordat je boodschappen gaat doen.

  1. Maak een boodschappenlijst met daarop alleen de producten die je écht nodig hebt om het dagmenu te volgen.
  2. Koop alleen de producten die op je boodschappenlijstje staan (zie punt 1).
  3. Doe geen boodschappen als je trek hebt. Het is dan moeilijker om de verleiding van al het lekkers in de binnenste gangpaden te weerstaan. (Toch in de verleiding gekomen? Ga terug naar punt 2)

Ben je vergeten bovenstaande cliché tips te lezen voordat je boodschappen ging doen en ben je toch met trek gaan winkelen? (Ga weer terug naar punt 2! Scheelt je ook nog eens extra uitgaven 😉 )

Plannen en boodschappen doen

Probeer je boodschappen op vaste momenten te doen. Doe jij bijvoorbeeld één keer in de week boodschappen, dan weet je dat je het beste de dagmenu’s een week vooruit kunt plannen. Doe je elke dag of om de dag boodschappen dan plan je je dagmenu’s een of twee dagen vooruit. Bedenk je wel, hoe minder vaak je in de winkel komt, hoe minder je in de verleiding komt.

Simpel systeem toch? Zo simpel dat het ook echt zo eenvoudig werkt, als je het maar echt wilt!

En ja, boodschappen doen en eten klaarmaken kost je tijd. Maar wachten op een bestelde pizza ook. Dus vul je tijd verstandig in, je lichaam en jij zullen blij zijn als je keer op keer bewust kiest voor de gezondere optie en een dagmenu volgt 🙂

Plan vooruit en zorg dat je de boodschappen in huis hebt. Dan ben je lekker en gezond bezig!


Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

Laat een reactie achter