Blog

Wanneer die verdraaide weegschaal niet laat zien wat je zou willen zien

Waarom het getal op de weegschaal niet altijd alles zegt en je je niet te vaak moet wegen.

Wegen

Voordat je begint met afvallen weeg je jezelf. Kies hiervoor een vaste dag een specifiek moment van die dag. Het liefst altijd op dezelfde weegschaal met dezelfde kleding aan.

Weeg jezelf niet te vaak
Weeg jezelf bij voorkeur eens per twee weken. In ieder geval niet vaker dan één keer in de week. We hebben al gauw de neiging om in korte tijd veel te willen afvallen. We worden daarom vaak naar de weegschaal toegetrokken, waardoor het verleidelijk wordt om je vaak te wegen. Echter kun je je beter niet vaker dan eens in de week wegen. Waarom niet? Omdat je gewicht van dag tot dat schommelt door allerlei factoren.

Factoren

De factoren die meespelen waardoor je gewicht dagelijks zo schommelt zijn bijvoorbeeld dat je wat meer vocht vasthoudt dan normaal of omdat je naar het toilet moet. Bij vrouwen speelt ook de menstruatiecyclus een rol.

Wanneer je elke dag op de weegschaal gaat staan is de kans dus groot dat je vaker dan één keer in de week teleurgesteld wordt. En dat is natuurlijk zonde van je motivatie!

Taille meten

Je gewicht zegt lang niet alles. Zo kan het voorkomen dat je één kilo vet bent verloren, maar wel twee kilo bent aangekomen omdat je bijvoorbeeld bent gaan sporten waardoor je spiermassa hebt opgebouwd. Toch is het een prachtig resultaat, ondanks dat je per saldo één kilo bent aangekomen.

Daarom geldt in deze: ‘meten is weten’! Meet ook je taille, dan word je altijd een stuk vrolijker. Je ziét het resultaat. Je meet je taille met een meetlint op het smalste gebied van je buik. Dat is tussen de onderkant van je ribbenkast en de bovenkant van je heup. Doe het meetlint om je taille, adem helemaal uit en meet je maat op. Niet stiekem smokkelen door je buik in te houden, dan houd je alleen jezelf maar voor de gek. Zorg dat je precies deze methode aanhoudt wanneer je je de volgende keer weer meet.

Maak foto’s van jezelf

Je kunt er ook voor kiezen om foto’s van jezelf te maken. Ook foto’s visualiseren je resultaat. Doe dit dan elke vier weken en zorg dat je hele lichaam erop staat. Maak een foto van de voor- en zijkant.

Op deze foto’s kun je straks zien hoeveel vooruitgang je hebt geboekt. Vooral als je deze foto’s steeds op dezelfde plek en op dezelfde manier maakt.

Voortgang bijhouden

Wegen, taille meten en foto’s maken zijn drie verschillende eenvoudige manieren om je vorderingen bij te houden. Houd deze gegevens voor jezelf bij, zodat je steeds kunt zien of je op de goede weg bent. Komt jouw doel – een gezond gewicht – in beeld? Of kan je misschien wat extra hulp van ons gebruiken?

Gebruik de resultaten in ieder geval niet om ze te vergelijken met die van anderen. Iedereen zijn afvalproces is anders. Simpelweg omdat niemand hetzelfde is.



Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Over de schrijver

Femke

4 reacties

  • Hallo Femke. Ik volg vanaf de start van PG het programma en hanteer de recepten zoveel mogelijk. Wel heb ik er m,n eigen draai aan gegeven. Ik ben niet meer zo mobiel en ben bijna 83 jaar. Het is lastig om veel in de keuken bezig te zijn. Ik vind het zomers makkelijker dan nu en ben weer 2 kilo aangekomen. Maar dat komt wel weer goed. Dat vertrouwen heb ik inmiddels. Ik kijk telkens uit naar jullie tips en berichten. Want die motiveren me. Hartelijk dank daarvoor. Groeten van Nel Ebell

    • Hoi Nel, wat een goed bericht om te lezen zeg! Leuk om te horen dat je uitkijkt naar onze tips en berichten. Heel goed dat je er vertrouwen in hebt, dan moet het vast en zeker goed komen. Succes! 🙂

  • Hallo, ik kook bijna iedere dag iets uit 1 van de 3 boeken!
    Alles is heerlijk en ook bijna alles voor 2 personen!
    Vanavond de lasagne!

Laat een reactie achter