Veelgestelde vragen

Allergie, intolerantie en overgevoeligheid

allergie-intolerantie-overgevoeligheid

Ik kan niet alles eten. Hoe volg ik dan jullie menu’s?

Allergieën, intoleranties en overgevoeligheid voor voedingsmiddelen komen met regelmaat voor. Hierdoor kan het zijn dat je bepaalde producten die op het menu staan (beter) niet kunt eten. Voordat we uitleggen hoe je dan alsnog onze menu’s goed kunt volgen, leggen we eerst kort de verschillen tussen allergieën, intoleranties en overgevoeligheid uit.

Allergie

Bij een allergie kan er een ernstige lichamelijke reactie optreden. Meestal vindt deze vrij snel plaats na het eten van een allergeen. Zo kan iemand met een allergie kort na het eten van een allergeen bijvoorbeeld last krijgen van de mond, huid of ogen, erg benauwd worden of in een extreem geval zelfs in shock raken en overlijden.

Intolerantie

Bij een intolerantie zal het lichaam minder heftig reageren op bepaalde voedingsmiddelen dan bij een allergie. Ook treden de klachten vaak pas later op dan bij een allergie. Denk aan maag en darm klachten, of klachten aan mond, keel en neus, huidklachten, maar ook longklachten en klachten aan hart en vaten kunnen voorkomen.

Bij een intolerantie kan je het product vaak nog in minimale hoeveelheden eten of drinken, maar dit is bij een allergie absoluut niet het geval.

Overgevoeligheid

Wanneer je minder goed tegen een product kunt dan kan je lichaam wat overgevoeliger reageren. Denk klachten zoals hierboven genoemd, maar dan in veel lichtere mate zoals bijvoorbeeld een opgezette buik of gasvorming.

Maar hoe volg je dan de menu’s? We leggen graag aan je uit welke aanpassingen je zelf kan doen waardoor je de menu’s gewoon kunt volgen.

Hoe kan ik variëren?

Je kan het product dat je niet mag hebben met behulp van de variatielijsten vervangen voor een gelijkwaardige variant. Welk product er vervangen moet worden en welke vervanger je kiest is dus afhankelijk van je allergie, intolerantie en/of overgevoeligheid. 

Je zal dus per dag moeten bekijken hoe het product op het menu staat en wat een goede vervanger is. Kom je hier zelf niet (helemaal goed) uit met behulp van de variatielijsten, dan kan je ons altijd een bericht sturen of het contactformulier invullen. We kijken dan met je mee, zodat we je een goed advies op maat kunnen geven.

Zuivel

Lactose intolerantie, koemelkeiwitallergie, teveel slijmvorming, winderigheid. Het zijn een aantal klachten waar je last van kunt hebben wanneer je niet goed tegen zuivel kunt. Gelukkig is dit gemakkelijk op te lossen door lactosevrije of plantaardige producten te nemen.

>>> Lees hier ook het artikel: hoe kan ik zuivel vervangen?

Gluten

Coeliakie is een auto-immuunziekte. In de volksmond wordt dit vaak voor het gemak glutenallergie of glutenintolerantie genoemd. Heb je coeliakie? Dan kan je echt niets eten dat gluten bevat. Ook zal je er dan rekening mee moeten houden dat jouw producten echt uit de buurt blijven van producten met gluten. Door het eten van producten met gluten maakt het lichaam antistoffen aan tegen het eigen lichaam waardoor er ontstekingen ontstaan in de darmwand.

Je kunt ook overgevoelig zijn voor gluten, maar last hebben van glutensensitiviteit. De symptomen van een glutensensitiveit lijken op die van coeliakie maar zijn minder heftig. Je kunt dan na het eten van gluten bijvoorbeeld last krijgen van een opgeblazen gevoel of winderigheid, maar je kunt dan wel een minimale hoeveelheid aan gluten verdragen en het lichaam maakt geen antistoffen aan.

Ook glutensensitiviteit wordt, net als coeliakie, wel eens glutenallergie of glutenintolerantie genoemd. Heel verwarrend, want glutenallergie of glutenintolerantie bestaan eigenlijk allebei niet. Het zijn verkeerde benamingen die worden gebruikt voor zowel coeliakie als glutensensitiviteit. Je kan dus last hebben van of coeliakie, of glutensensitiviteit.

Tegenwoordig zijn er gelukkig steeds meer glutenvrije producten te koop. En veel producten zijn van zichzelf al glutenvrij, denk aan zilvervliesrijst, aardappelen, fruit, groente, noten, vis, vlees en eieren. De grootste uitdaging zit echt in brood en de bakproducten. Zelf brood bakken is een goede optie. En bakproducten kan je ook maken met een glutenvrij bakmeel. Het enige nadeel daarvan is wel dat je baksel vaak wat steviger wordt en een luchtige structuur mist.

Schaal- en schelpdieren

Ook schaal- en schelpdieren kunnen een ernstige allergische reactie teweegbrengen. In veel gevallen uit dit zich in het opzwellen van de mond en tong, maar dit kan ook leiden tot benauwdheid, braken of ernstige jeuk. Schaal- en schelpdieren zijn in recepten over het algemeen makkelijk te vervangen voor witvis, kip of vlees. Wees ook voorzichtig met producten die gemaakt zijn van schaal- of schelpdieren, zoals trassi, kroepoek en Oosterse (wok)sauzen.

Noten en pinda’s

Een noten- of pinda allergie komt met regelmaat voor. Wanneer je niet tegen noten kunt, kan je vaak wel pinda’s eten en vice versa. Allergische reactie ontstaan vaak na het eten van walnoten, amandelen en hazelnoten. Zaden en pitten zijn vaak wel goed te verdragen en zijn daardoor prima vervangers voor noten en pinda’s.

>>> Lees ook: hoe kan ik noten vervangen?

Groente

Groente kan soms een overgevoelige reactie veroorzaken, zoals winderigheid of op een opgeblazen gevoel. Met name rauwe groente of groente uit de nachtschade familie (onder andere aardappel, paprika, tomaat en aubergine) kan dit veroorzaken. Mensen met een prikkelbaar darm syndroom of de ziekte van Crohn verdragen slecht rauwe groente. 

Heb je last van het eten van rauwkost? Vervang de rauwkost op het menu dan voor een kom snelle groentesoep. Een bouillonblokje met water even koken met wat (soep)groente en je ‘rauwkost’ is klaar. Ook het blancheren van groente kan al voldoende zijn. Je kunt rauwe groente ook altijd even grillen. Wees dan alleen wel zuinig met het gebruik van olie in verband met de extra calorieën. Groente koken en dit nemen in plaats van rauwe groenten is ook een goed alternatief.

Fruit

Wanneer je een fruitallergie hebt voel je dit meteen na het eten van de betreffende fruitsoort. Vaak ontstaan er vrijwel direct tintelingen in de mond en zwelling van lippen en keel. Deze fruitallergie komt vaak voor bij steen- en pitfruit, zoals appel, peer, perzik en abrikozen. Maar ook kiwi’s, aardbeien, druiven en avocado’s kunnen allergische reacties zoals jeukende ogen en neusklachten veroorzaken.  

Een overgevoelige reactie blijft soms uit wanneer er fruit uit de diepvries wordt gebruikt of als het fruit eerst wordt gekookt. Dit moet dan natuurlijk wel mogelijk zijn. Mocht fruit eten helemaal niet lukken dan kan je deze het beste vervangen voor groente of rauwkost.

Reageer je met regelmaat abnormaal op een bepaald voedingsmiddel? Laat dan het product weg uit je voedingspatroon en sluit zo zelf het risico’s op allergische reacties uit. Raadpleeg je huisarts voor medisch advies en eventueel verder onderzoek.

3 reacties

      • Wanneer je een teveel aan koolhydraten eet dan kan je hiervan moe, lusteloos en hangerig worden. Dit zijn vaak snelle koolhydraten zoals in koek en snoep maar dit is niet een allergie voor koolhydraten. Als je de menu’s volgt dan eet je wel koolhydraten, maar dan de langzame variant, en zal je hier ook minder last van ervaren. Mede doordat je de juiste verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten op een dag eet.

Laat een reactie achter

👨‍🍳 Psst. Heb jij onze 100 beste recepten al?

X