Lunch Ontbijt Tussendoortjes & snacks

Appel-cranberryspread

Cranberry’s. We kunnen ons zo voorstellen dat je niet heel veel recepten of gerechten kent waar je deze bessen in kunt gebruiken. Wij ook niet hoor.

Maar deze cranberryspread is er eentje die we niet meer gaan vergeten. Heel simpel, maar wel superlekker. Het kaneelstokje geeft het echte najaarskarakter aan deze spread, die overigens wel wat zuur blijft. Dat komt doordat cranberry’s nu eenmaal vrij zuur zijn van zichzelf.

Is het echt te zuur en daardoor niet naar je zin, dan kun je ervoor kiezen om wat meer suiker toe te voegen dan het recept voorschrijft.

Dit heb je nodig (300 gram)

  • 1 zoete appel
  • 150 gr verse cranberry’s
  • 100 ml verse sinaasappelsap
  • 15 gr suiker
  • 1 kaneelstokje

Zo maak je het

Bereidingstijd: 40 minuten

  • Schil de appel en snijd in hele kleine stukjes. Grove rasp kan ook.
  • Doe de appel samen met de cranberry’s, sinaasappelsap, suiker en het kaneelstokje in een pan en breng zachtjes aan de kook.
  • Laat inkoken tot je 300 gram hebt. Dit duurt ongeveer 30 minuten als je de deksel schuin op de pan houdt.
  • Verwijder het kaneelstokje en pureer de spread met een stamper of met de achterkant van een vork.

Tips en tricks

  • Is de spread te ver ingekookt? Voeg dan wat water toe.

Voedingswaarde (per 100 gram)

  • Kcal: 72
  • Eiwit: 0,6 gram
  • Koolhydraten: 16,8 gram
  • Vet: 0,1 gram
  • Vezels: 3,1 gram

Eet smakelijk!

Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

Laat een reactie achter