Diner Kerstrecepten Ontbijt Tussendoortjes & snacks

Appel-perenmoes met kaneel

Appel-perenmoes met kaneel

Appel-perenmoes is heel eenvoudig zelf te maken. Het grote voordeel ten opzichte van fruitmoes uit de winkel is dat in jouw zelfgemaakte appel-perenmoes geen toegevoegde suikers zitten. Bovendien kun je de moes zelf op smaak maken met de tips die wij je geven.

Er is nog een voordeel te noemen: je huis gaat er heerlijk van ruiken. Daar moeten we echter wel een kanttekening bij maken. Het kan namelijk zijn dat je huisgenoten denken dat er een flinke appeltaart in de oven staat. Dat valt dan even tegen natuurlijk…., totdat je ze laat proeven van deze appel-perenmoes ;-)!

Dit heb je nodig (600 gram)

  • 4 appels (Elstar)
  • 1 (hand)peer
  • 25 ml water
  • 5 ml citroensap
  • snuf kaneel

Zo maak je het

Bereidingstijd: 10 minuten + 1 uur stoven

  • Schil de appels en de peer en snijd in grove stukken.
  • Verhit 25 milliliter water samen met het citroensap in een pan met genoeg hoogte voor de fruitstukken, maar met een diameter die liever niet groter is dan 16 centimeter.
  • Voeg de stukken appel en peer toe met een snuf kaneel.
  • Laat het fruit één uur zachtjes stoven met de deksel op de pan. Mocht het vocht te snel verdampen voeg dan een eetlepel water toe. Als er na een uur nog teveel vocht in de pan staat, kook dan nog even kort zonder deksel.
  • Stamp de appel-perenmoes zo grof of fijn als je zelf wilt en maak eventueel op smaak met extra kaneel en/of citroensap.

Tips en tricks

  • Gebruik voor het maken van appelmoes -net als voor appeltaart- (zoet)zure stevige appels. Elstars zijn ideaal evenals Goudreinetten. Kun je geen van beiden krijgen? Ga dan voor Jonagold of Kanzi. Je kunt de verschillende soorten natuurlijk ook combineren.
  • Je kunt de moes natuurlijk in porties invriezen. In de koelkast is het maximaal drie dagen houdbaar.
  • Deze moes zou je ook kunnen gebruiken in diverse bakrecepten. Bijvoorbeeld de appeltaart eierkoeken of de suikerarme appel-walnotencake.

Voedingswaarde (per 100 gram)

  • Kcal: 66
  • Eiwit: 0,4 gram
  • Koolhydraten: 17,4 gram
  • Vet: 0,2 gram
  • Vezels: 3,1 gram

Eet smakelijk!

Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

2 reacties

Laat een reactie achter