Diner Lunch Ontbijt Tussendoortjes & snacks Vegetarisch recept

Avocado met ei uit de oven

Avocado met ei uit de oven

Kalium verlaagt de bloeddruk en zorgt voor een goed hartritme en een goede werking van de spieren en het zenuwstelsel. En dat staat hier niet voor niets, want avocado’s zitten namelijk boordevol met dit gezonde mineraal. Misschien wist je al dat bananen ook veel kalium bevatten (400 mg per 100 gr), maar de avocado is baas boven baas (450 mg per 100 gr).

En nu je dan toch je kennis aan het uitbreiden bent: wist je dat een avocado een vrucht is en geen groente?

Geniet van dit bijzondere, bijzonder gezonde hapje!

Dit heb je nodig (twee personen)

  • 1 avocado (bij voorkeur een grote)
  • 2 eieren
  • 20 gr geraspte kaas
  • peper en zout naar smaak

Zo maak je het

Bereidingstijd: 10 minuten + 15 minuten oventijd

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Snij de avocado in de lengte doormidden en haal de pit eruit.
  • Maak de gaten in de twee halve avocado iets groter door er met een theelepel een klein beetje vruchtvlees uit te scheppen.
  • Leg de avocado’s in een ovenschaal of op een bakplaat met bakpapier
  • Breek de eieren voorzichtig boven de twee halve avocado’s.
  • Bestrooi met de geraspte kaas en wat peper en eventueel zout.
  • Doe de avocado’s ongeveer 15 minuten in de oven.
  • Laat ze iets afkoelen en eet ze lekker leeg 🙂

Tips en tricks

  • Dit recept pakt het best uit met een grote avocado en juist niet al te grote eieren. Mocht jouw eitje toch wat te groot zijn dan zul je zien dat er wat eiwit langs de avocado loop. Iets minder mooi, maar verder geen probleem.

Voedingswaarde (per persoon)

  • Kcal: 265
  • Eiwit: 9,9 gram
  • Koolhydraten: 9,1 gram
  • Vet: 22,3 gram
  • Vezels: 6,8 gram

Eet smakelijk!

Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

Laat een reactie achter