Blog

Beginnen met afvallen – zo doe je dat

belly-2354_1920

TIP: Afvallen met heerlijke recepten!

Project Gezond staat voor afvallen met de lekkerste recepten! Klik hier om ons populaire online afslankprogramma 14 dagen lang 100% gratis te proberen.


Het einde van de zomerperiode nadert, de vakantie is voor de meesten voorbij. Een populair moment om te starten met afvallen. Maar, hoe doe je dat?  Ben jij er ook zo één die het continu uitstelt? Of heb je een nieuw ‘smoesje’ bedacht waardoor je nog niet van start hoeft te gaan van jezelf? Afvallen en zeker het starten en volhouden daarvan is niet makkelijk. We geven je tips om toch echt die knoop eens door te hakken.

‘Morgen begin ik echt! En anders volgende week. Of de maand erop.’ 

Uitstellen
95 procent van de mensen heeft last van uitstelgedrag.[1] We zijn dus bijna allemaal uitstellers. Je schuift iets simpelweg voor je uit omdat je er geen zin in hebt. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Je doet het bijvoorbeeld uit gewoonte of je hebt het aangeleerd. Gelukkig kun je dat veranderen.

Begin bij eerlijk te zijn naar jezelf. Luister naar je eigen gevoel, en neem dat serieus. Erken dat je het uitstelt. Waar ben je precies bang voor? Vervolgens vergroot je je motivatie. Waarom is het voor jou belangrijk dat je gaat afvallen?
De smoesjes die je iedere keer bedenkt om het maar uit te stellen zijn ook een keer op. Weg ermee!

Het is belangrijk om ook goed in je vel te zitten wanneer je start en dat je er mentaal volledig achter staat. Het heeft simpelweg geen zin om te starten wanneer je je bedenkt dat je ook wel eerst ‘half’ kunt beginnen. Als je hoofd er niet naar staat, zal er vrij weinig gebeuren. Als je het doet, doe het dan goed. Zo kun je het ook beter volhouden.

Daadwerkelijk starten met afvallen
Zorg dat je goed bent voorbereid. Begin met het uitkiezen van een startdatum. Geef vervolgens een rammel aan die weegschaal en veeg het stof eraf. Doet ‘ie het nog goed? Kies een streefgewicht en bereken je caloriebehoefte om het juiste menu te gaan volgen.

Ga vervolgens na of de uitgekozen manier om af te vallen voor jou verantwoord is. Gebruik je medicijnen of heb je een lichamelijke aandoening? Overleg dan even met je arts of een diëtist.

Eetpatroon
Het is belangrijk om je huidige eetpatroon eens goed te bestuderen, deze gaat namelijk flink op de schop. Is dat nodig, een zoete snack bij élk kopje koffie? Haal je altijd pizza als je geen tijd hebt om te koken? Er zijn genoeg makkelijke en snelle maaltijden te bedenken in de plaats.

Ontdek wat foefjes waardoor je je prima aan je nieuwe eetpatroon kunt houden. Prik bijvoorbeeld een vast boodschappenmoment en plan wat je gaat eten. Of andere handigheidjes zoals bewaarbakjes verzamelen om opengemaakte artikelen langer in te kunnen bewaren, of je maaltijden mee voor te bereiden. Plan voldoende eetmomenten op een dag, en probeer daarin een vast ritme te krijgen.

Steun
Het werkt motiverend wanneer je familieleden, vrienden en collega’s op de hoogte zijn van jouw afvalplan. Ze kunnen je bijvoorbeeld helpen, aanmoedigen of door moeilijke momenten heen trekken. Ook kun je eventueel steun zoeken bij mede-afvallers, om elkaar te motiveren en ervaringen uit te wisselen. Natuurlijk moet je het uiteindelijk zelf doen.

Gemotiveerd blijven
Als afvallen super simpel was, dan hadden we allemaal wel maatje 36. Je zult geheid lastige momenten of periodes tegenkomen. Probeer dan gemotiveerd te blijven. Denk aan waarvoor je het ook alweer doet en houd dat doel goed voor ogen.

Let wel: elk lichaam is anders en zal ook anders reageren. Bij de één gaat het sneller dan bij de ander. Geniet daarom van ieder onsje die je kwijtraakt, vier elk succes, al is het maar klein. Het hoeft allemaal niet zo perfect te gaan. Neem de tijd en vooral geen gehaast.

Wees daarnaast niet te streng voor jezelf, denk daarbij aan de 80/20-regel. Wanneer je te streng bent voor jezelf gaat het niet lukken om vol te houden. Genieten kan best, met mate.

Het belangrijkst is dat jij zelf tevreden bent met je lichaam en leefstijl.
Ga van start, zet dat uitstelgedrag opzij. Misschien even een foto van jezelf maken? Niet per se om te delen (of juist wel later), maar om het uiteindelijke verschil goed in beeld te kunnen brengen. En o ja, niet stiekem weer een smoesje bedenken ;).

Meer over gemotiveerd blijven en volhouden verschijnt binnenkort in een nieuwe blog.

 

[1] Blog Erasmus University – ‘Waarom stellen we alles het liefst uit tot het laatste moment.’


P.s. wil jij elke dag genieten van de lekkerste recepten en ondertussen 0,5 tot 1 kilo per week afvallen? Project Gezond is alles wat je nodig hebt :) Klik hier om ons online afslankprogramma 14 dagen lang 100% gratis te proberen.

Over de schrijver

Femke

1 reactie

  • Een week bezig nu met jullie programma, en erg enthousiast aan het koken met boek 1.
    Me voorgenomen om de nadruk vooral te willen leggen op een gezond eetpatroon krijgen, en genieten!
    Week menu’s zijn prima, en een fijne richtlijn.
    Recepten zijn erg lekker, goed te maken.
    En het fijnste van alles, er is al 1.5 kilo af.

Laat een reactie achter