Afvallen zonder dieet

Dagmenu’s volgen als eenpersoonshuishouden

Verspilling is zonde en goedkoper boodschappen doen is altijd mooi meegenomen! Als je alleen woont kan het misschien een uitdaging lijken om alle producten van je boodschappenlijstje op te maken. Voor het inkopen en opmaken van producten geven we je tips zodat jij – in je up – als eenpersoonshuishouden met gemak dagmenu’s kunt volgen en de boodschappen je niet te duur uitvallen.

Je zult zien dat je er superhandig in wordt. Of misschien ben je al kampioen boodschappen-plannen-variĆ«ren, dat kan natuurlijk ook šŸ˜‰

Productsoorten en variƫren

Voorbereiden. Dat is waar het begint. Je weet wat ze zeggen over een goed begin! Juist. Dat is dus het halve werk. Buig je goed over je weekmenu en bekijk daarbij met welke producten je zou willen variƫren. Je kunt namelijk altijd binnen dezelfde productgroep variƫren!

Afwisselen en opmaken

Dat variƫren binnen dezelfde productgroep kan met alle producten. Neem bijvoorbeeld zuivelspread. Wanneer dat voorkomt op het menu samen met smeerkaas, kun je ervoor kiezen om alleen zuivelspread te nemen die week, of andersom: je gaat voor de smeerkaas.

ƉƩn soort kiezen

Om je producten goed op te maken en minder boodschappen te hoeven doen is het soms handig om van een bepaald product Ć©Ć©n soort te kiezen. We hebben daarbij enkele voorbeelden voor je:

  • Vleeswaren als broodbeleg
  • Yoghurt en kwark
  • Beschuit en crackers
  • Pastasoorten: macaroni, penne, fusilli, spaghetti etc.

Noten

Afwisselen kan ook prima met noten. Heb je walnoten nodig voor je recept? Kies dan die week voor walnoten en vervang alle andere ‘noten-snack-momenten’ daarvoor. Kies een notensoort die jou uitkomt, of die jij het lekkerst vindt. Een mix kan natuurlijk ook. Heb je verschillende noten over? Dan kun je ervoor kiezen om daarvan een granola of notenpasta te maken.

Fruit

Van overgebleven fruit kun je lekkere smoothies mixen, in een fruitsalade verwerken wanneer dit op het menu voorkomt of geschild en gesneden invriezen voor later.

Rauwkost en groente

Veel groente kan je zelf afwegen in de winkel. Ook zijn er tegenwoordig kleine zakjes groente te koop met eenpersoonsporties. Ideaal dus!

Heb je toch rauwkost of groente over? Van groente kun je prima een lekker soepje maken of je kiest een dagmenu met wokgroente. Je snijdt de groente die je overhebt dan lekker fijn en mengt dit door je wokgerecht. Groente kun je ook geblancheerd invriezen, dan blijft het tot wel Ć©Ć©n jaar goed.

De rauwkost kun je altijd gebruiken bij je lunch of een ander moment waarop er rauwkost op het menu staat. Het maakt namelijk niet uit welke rauwkost je dan neemt.

Kaas

Heb jij dat nou ook? Dat je vaak met een enorme zak geraspte kaas zit? Daar is een perfecte oplossing voor! Koop een stuk kaas. Het is niet alleen voordeliger, je krijgt zo ook de lekkerste vers geraspte kaas voor je recept en geraspte kaas is tevens zeer geschikt om in te vriezen per portie. Het stuk kaas kun je ook gebruiken om zelf kaas te schaven voor op brood of er een blokje kaas van te snijden voor de borrel. Win-win šŸ™‚

Teveel gedoe voor jou? Sommige supermarkten verkopen geraspte kaas per portie. Mocht je willen dan is dus ook dit product kant-en-klaar te koop in kleinverpakking.

Herhalen

Om producten op te kunnen maken kun je ervoor kiezen om bepaalde dagmenu’s dubbel te volgen. Het maakt namelijk niet zo veel uit wanneer je welke dag precies volgt, zo lang je maar zo goed mogelijk volgt wat er die dag op het menu staat. En natuurlijk niet elke dag hetzelfde eet šŸ˜‰ Als het jou bijvoorbeeld uitkomt om twee keer het dagmenu met lasagne achter elkaar te volgen, omdat dit recept op twee personen is gebaseerd, dan moet je dat zeker doen!

Indien je de app gebruikt kun je die tweede dag ook kiezen voor het variatie dagmenu bij het betreffende recept. Bij ieder recept vind je namelijk minimaal twee bijbehorende dagmenu’s.

Invriezen

Wanneer je een diner klaarmaakt voor jezelf, maar het recept is voor twee personen kun je naast het herhalen van die dag er ook voor kiezen om de tweede portie die je overhoudt in te vriezen. Dit blijft ingevroren zo’n 3 maanden goed. Mooi handig voor wanneer je even geen tijd of zin hebt om te koken. Je pakt op dat moment gewoon het desbetreffende dagmenu er weer bij.

Belangrijkste tip hierbij: portioneren! Kipblokjes in eenpersoons porties, net als pastasauzen en ga zo maar door, zodat je dit per portie kunt opwarmen en bereiden. Wanneer je een grote portie ontdooit zul je dit moeten opmaken, want opnieuw invriezen is in verband met het risico op voedselinfecties niet verstandig.

Naast het eerder genoemde groente een fruit kun je vleeswaren voor op brood ook zeer goed invriezen. Dat geldt voor veel meer producten. Daarover kun je hier alles teruglezen: Invriezen: wat wel, wat niet en hoe lang?

Aanbiedingen

Producten in de aanbieding, daar houden we natuurlijk allemaal van! Is bijvoorbeeld gehakt of zalm in de aanbieding? Neem maar mee! Je kunt het invriezen of de dagen waarin het betreffende product voorkomt naar voren halen. Lang houdbare producten in de actie? Dan is dat een goed moment om je basisvoorraad aan te vullen.

Basisvoorraad

Het is namelijk superhandig als je een basisvoorraad in huis hebt van bepaalde producten. Dat kan ervoor zorgen dat je soms alleen nog maar verse groente, vlees, vis of een vervanger hiervan hoeft te kopen met boodschappen doen. Bekijk die basisvoorraad hier.

11 reacties

  • Kan je de boodschappen lijst van 1 week in 1 x halen bij de winkel? is alles dan nog van de zondag op zondag goed? Of moet je de lijst zelf in twee weekdelen splitsen?

    Groetjes , Sabrina

    • Voor sommige ingrediĆ«nten is het handiger om die misschien op een later moment te halen. Of ruil met je dagen binnen de week als dat net beter uitkomt voor je verse producten.

  • dank voor de uitgebreide beantwoording. Ik neem nu een schrift en maak een heel weekmenu.
    begin vrijdag en laat na 14 dagen weten hoe het is gegaan.

  • Wat ik me afvraag is, kan je als 1persoons huishouden die 50 euro per week te besteden heeft jullie weekmenu’s volgen?

    • Ja dat kan! In het begin heb je misschien iets meer nieuwe producten nodig, maar daarna is het alleen aanvullen. En kijk ook gerust hoe je ingrediĆ«nten kunt vervangen. Kies bijvoorbeeld voor groente en fruit wat in de aanbieding is.

    • Wanneer je met meerdere mensen eet dan kun je op een aantal manieren bekijken: wanneer je ons recept volgt en dit is bijvoorbeeld voor drie personen, dan schep je simpelweg een derde van alles op. Dit kun je gewoon ā€˜uit de losse polsā€™ doen, een paar gram meer of minder geeft echt niet.
      Mag jij zelf een kleinere hoeveelheid dan je partner, bijvoorbeeld omdat jij het 1.250 Kcal menu volgt en je partner die van 1.800? Dan raden wij je ook aan om het niet al te moeilijk te maken. Jij neemt iets minder dan de helft, je partner iets meer. Ook hier komt het echt niet op een paar gram.
      Bij ovenschotels (waar geen rijst of pasta in zit) kun je het gewicht van de ingrediƫnten optellen. Stel dat er per persoon 200 gr aardappel, 200 gr prei en 75 gr gehakt in de schotel gaat dan kun je 475 gram (200 + 200 + 75) opscheppen.

Laat een reactie achter