Diner Lunch Ontbijt

Fruitspread van blauwe bessen en aardbeien

Een zoete fruitspread is leuk en makkelijk om te maken. Daarnaast is de fruitspread op ieder moment van de dag een goed idee. Bijvoorbeeld in de havermout of yoghurt bij het ontbijt, op een cracker bij de lunch of na het avondeten als toetje. Je kunt het zelfs gebruiken bij je diner. Zie daarvoor ons heerlijke pannenkoeken recept.

Dit heb je nodig (200 gram)

  • 20 ml sinaasappelsap
  • 200 gr blauwe bessen
  • 50 gr aardbeien
  • 1 kaneelstokje
  • citroensap

Zo maak je het

Bereidingstijd: 45 minuten

  • Giet het sinaasappelsap in een steelpan.
  • Voeg de blauwe bessen, de aardbeien en het kaneelstokje toe.
  • Laat alles op middelmatig vuur 10 minuten zachtjes koken met de deksel op de pan.
  • Verwijder het kaneelstokje.
  • Prak de aardbeien en blauwe bessen fijn met een vork of een stamper. Voeg een klein beetje citroensap toe.
  • Laat de fruitspread nog 30 minuten zachtjes inkoken zonder de deksel op de pan.
  • Proef de fruitspread en maak eventueel verder op smaak met citroensap.
  • Giet de fruitspread warm in een weckpot of laat volledig afkoelen om meteen te gebruiken.

Tips en tricks

  • In eerste instantie lijkt het of er te weinig vocht in de pan zit. Geen zorgen! Er komt nog voldoende vocht uit het (diepvries)fruit waardoor je fruitspread lekker zal gaan pruttelen.
  • Je kunt het fruit ook in andere verhoudingen gebruiken. Neem meer aardbeien en minder blauwe bessen als je een zoetere fruitspread als resultaat wilt.
  • Laat het kaneelstokje langer in de pan zitten voor een iets sterkere kaneelsmaak.
  • Giet de fruitspread na bereiding warm in een schone weckpot en sluit de pot direct luchtdicht af. Op deze manier kun je de fruitspread wekenlang bewaren.
  • Bewaar de afgekoelde fruitspread maximaal drie dagen in de koelkast.

Voedingswaarde (per 100 gram)

  • Kcal: 58
  • Eiwit: 1 gram
  • Koolhydraten: 10 gram
  • Vet: 1 gram
  • Vezels: 1 gram

Eet smakelijk!

4 reacties

Laat een reactie achter