Lunch Ontbijt Tussendoortjes & snacks

Fruitspread van blauwe bessen en bramen

Fruitspread van blauwe bessen en bramen

Een tijdje geleden maakten we al fruitspread van mango en ananas. Die viel erg goed in de smaak en dus hebben we vandaag weer een lekkere spread voor je. Dit keer met bramen en blauwe bessen.

Wist je dat bramen heel rijk zijn aan vezels? Ruim 5 gram per 100 gram om precies te zien.

Daarnaast bevatten zowel bramen als blauwe bessen heel veel antioxidanten. Veel meer dan allerlei andere fruitsoorten.

En om het allemaal nog beter te maken: anthocyaan, de kleurstof die ervoor zorgt dat blauwe bessen daadwerkelijk blauw zijn, verlaagt het cholesterolgehalte en werkt onstekingsremmend. Tot slot is er uit onderzoek ook nog gebleken dat het regelmatig eten van blauwe bessen de kans op het krijgen van de ziekte van Parkinson verlaagt.

Al met al reden genoeg om zo nu en dan wat blauwe bessen te eten. Ik eet ze sowieso wel omdat ik ze erg lekker vind maar als jij er minder van houdt dan heb ik je nu hopelijk kunnen motiveren om dat wel te doen.

Ben je wel gek op blauwe bessen? Ga ze dan zelf eens plukken. Over het algemeen betaal je dan ongeveer € 4,50 per kilo. In vergelijking met de bessen uit de supermarkt is dat echt een koopje. Bovendien heb je ze dan kraakvers en mag je elk besje zelf selecteren. Pluk er gerust lekker veel, je kunt ze namelijk prima invriezen. Dit doe je het slimst door één laagje bessen op een stuk vetvrij papier te laten bevriezen. Vervolgens kun je ze in een zak of bak doen. Je kunt dan altijd de portie uithalen die je nodig hebt.

Zelf bessen plukken kan over het algemeen van eind juni tot en met eind augustus. Buiten die maanden kun je ook blauwe bessen uit de diepvries kopen, die zijn een stuk voordeliger dan verse. Voor deze spread zou ik persoonlijk geen 5 à 6 euro betalen voor 250 gr verse blauwe bessen.

Dit heb je nodig (300 gram)

  • 250 gr blauwe bessen
  • 250 gr bramen
  • 100 ml sinaasappelsap

Zo maak je het

Bereidingstijd: 60 minuten 

  • Doe alle ingrediënten in een pan en breng aan de kook.
  • Laat de bessen en bramen op laag vuur tot de helft inkoken. Dit duurt ongeveer 45 minuten.
  • Roer het geheel regelmatig door.
  • Na ongeveer 20 minuten pureer je de bessen en bramen alvast met een stamper.
  • Laat het geheel afkoelen en pureer naar wens verder met een vork of blender.
  • Doe de spread in een schone (uitgekookte) jampot, doe de deksel erop en zet de pot even op zijn kop. Op deze manier blijft de spread heel lang goed.

Voedingswaarde (per 100 gr)

  • Kcal: 100
  • Eiwit: 1,1 gram
  • Koolhydraten: 21,7 gram
  • Vet: 1,3 gram
  • Vezels: 7,0 gram

Eet smakelijk!

Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

Laat een reactie achter