Afvallen zonder dieet Veelgestelde vragen

Ik heb echt geen zin om te koken! Wat nu?

We hebben allemaal wel eens van die dagen waarop je gewoon echt geen zin meer hebt om te koken. Als je laat thuis komt of een hele drukke dag hebt gehad bijvoorbeeld. Als het buiten zo warm is dat de mussen van het dak vallen en jij jezelf er niet toe kan zetten in de keuken boven een paar dampende pannen te hangen.

Stel je hebt zo’n dag. Wat ga je dan wel eten? Want zin of geen zin om te koken, het blijft belangrijk om te goed eten. Zo voorkom je namelijk ook direct dat je later op de avond vreselijk trek krijgt en misschien wel gaat snaaien.

Eten vanuit de vriezer

Onze tip nummer 1. Zorg ervoor dat je altijd een maaltijd in de vriezer hebt liggen. Die hoef je dan alleen maar op te warmen als je echt geen zin hebt om een heel gerecht te koken. Gooi overgebleven restjes eten dus ook niet weg, maar stop ze in een bakje, plak er een sticker op waar je de datum van invriezen en en het gerecht opschrijft.

Er zijn verschillende maaltijden die je perfect kunt invriezen. Drie favoriete maaltijden die na invriezen nog net zo lekker smaken als wanneer ze net gekookt zijn, zijn deze:

Er komt natuurlijk een dag dat je voorraad in de vriezer op is. Een kant-en-klaar, afhaal- of bezorgmaaltijd zijn dan voor de hand liggende opties. Maar hoe maak je de beste keuze?

Supermarkt kant-en-klaar maaltijden

Het verstandigst is, je had het vast al verwacht, om een bezoekje aan de supermarkt te brengen. Hier vind je namelijk een ruim assortiment aan kant-en-klaar maaltijdenen salades. Soms worden er zelf vers gekookte maaltijden aangeboden.

Wanneer je een kant-en-klaar gerecht kiest, wees je er dan van bewust dat de meeste dus wel minder gezond zijn dan wanneer je zelf vers gekookt. Dit komt doordat:

  • de porties groter zijn dan je daadwerkelijk nodig hebt (laat dus gerust iets over)
  • de maaltijden meer zout, geur-, kleur- en smaakstoffen bevatten
  • er vaak witte pasta of rijst wordt gebruikt in plaats van volkoren producten
  • het meestal gerecht meer saus of dressing bevat
  • het gerecht vaak minder groente bevat

Je zal merken dat je na het eten van een kant-en-klaar maaltijd last kan hebben van een opgeblazen gevoel en veel meer dorst zal hebben. Dit komt met name door het hoge zoutgehalte in de maaltijd.

Toch zelf koken?

Nu je dit weet begrijp je dat het natuurlijk gezonder is om alsnog zelf aan de slag te gaan in de keuken. Wie weet lukt het je om jezelf hier alsnog toe te zetten als je in de supermarkt loopt. Probeer hierbij dan vooral te denken aan hoe blij je op de lange termijn zal zijn als je deze keuze maakt. Om je te motiveren hebben we een aantal recepten voor je die je binnen 25 minuten op tafel zet, en waar je weinig ingrediënten voor nodig hebt.

Nog meer inspiratie nodig voor een snelle maaltijd? Klik dan hier.

Afhaal- en bezorgmaaltijden

Zakt de moed je al in de schoenen bij een bezoekje aan de supermarkt? Dan wordt het vandaag toch een keer afhalen of bezorgen. Ga je voor de snackbar of Chinees? Of weet je een ander lekker tentje? We hoeven je niet te vertellen dat deze maaltijden vaak niet al te gezond zijn. Wel kun je binnen het afhaal- en bezorgassortiment natuurlijk een bewuste keuze maken.

Stel je kiest iets bij de Chinees, ga dan voor een groentegerecht met bijvoorbeeld kip of tofu. Kies dus liever niet voor gefrituurde hapjes of vleesgerechten die rijkelijk bedekt zijn met saus. En laat de kroepoek staan of neem er maar een klein stukje van.

Sta je aan de toonbank in de snackbar? Kies dan een kleine portie friet. En als snack kun je dan het beste kiezen voor een kroket, frikandel, kipnuggets of nasischijf. Deze snacks bevatten de over het algemeen de minste calorieën. Neem liever geen sausjes of brood bij je friet en snacks.

Calorieën

Hoeveel calorieën werk je nu eigenlijk naar binnen als je iets haalt? We hebben een aantal maaltijden met de calorieën voor je op een rijtje gezet. Je kan altijd nog kan kiezen om toch de keuken in te duiken 😉

  • maaltijdsalade met mozzarella – 780 kcal
  • kant-en-klaar pizza supermarkt – 855 kcal
  • afhaalpizza – 1075 kcal
  • kant-en-klare stamppot boerenkool met rookworst en jus – 700 kcal
  • portie friet (zonder saus) met kroket – 515 kcal
  • kapsalon – 1190 kcal
  • nasi met kipsaté – 870 kcal (supermarkt)
  • nasi met foe yong hay – 915 kcal (Chinees)

Mocht je alsnog kiezen voor een kant-en-klaar, afhaal- of bezorgmaaltijd probeer dan in ieder geval een bewuste keuze te maken of iets te kiezen dat je echt heel lekker vindt. En geniet er dan ook van. De kans is groot dat je qua calorieën die dag niet helemaal lekker uitkomt. Om iets te compenseren kan je ervoor kiezen om je avondsnack dan te laten staan.

Morgen weer een dag

Zoals altijd geldt ook nu weer: morgen ga je gewoon weer verder waar je gebleven bent. En misschien maak je dan wel een extra grote portie van het avondeten, zodat je iets kunt invriezen voor de volgende keer dat je echt geen zin hebt om te koken 🙂

3 reacties

Laat een reactie achter