Blog

Gemakkelijk extra calorieën verbranden tijdens de kerstdagen

Extra calorieën verbranden met kerst

Kan jij alle kerst snacks weerstaan tijdens de kerstdagen? Of vind je het net als ik heerlijk om bij de koffie een chocolade kerstkransje te nemen? Of twee, of drie…

Meestal kan ik de verleiding in de dagen voor kerst best aardig weerstaan (al zeg ik het zelf). Maar op eerste en tweede kerstdag hoort er nu eenmaal een lekkere kerst snack bij (vind ik 😉 ). Om deze lekkere extra calorieën te compenseren kan wat extra beweging geen kwaad.

En omdat ik vast niet de enige ben die deze dagen wat meer eet dan eigenlijk nodig is, deel ik graag drie gemakkelijke manieren om die extra calorieën nog tijdens de kerstdagen zelf te verbranden.

Kerstwandeling

Mijn eerste tip is een echte klassieker. Net als de klassieke rundercarpaccio zal ik maar zeggen. De bekende (of beruchte) kerstwandeling. Want hoe vaak zie jij gezinnen ‘gezellig’ voorbij wandelen tijdens de kerst, de kinderen mokkend en sjokkend, omdat zij totaal niet op een kerstwandeling zitten te wachten?

Toch is dit een ideale manier om wat extra calorieën te verbranden. Je verbrandt tijdens een wandeling van een uur al snel 260 calorieën. Dat zijn ongeveer vijf chocolade kerstkransjes of het voorgerecht waarmee je start zodra je weer thuis bent van je wandeling.

Ik hoor je bijna denken ‘bedankt voor de tip maar leuk is anders met onze kids’. Houden zij niet van wandelen maar zijn ze wel oud genoeg om een uurtje alleen thuis te blijven, ga er dan zonder hen op uit. Tijdens het wandelen kunnen jullie gezellig bijkletsen en de kids vermaken zich thuis prima met hun eigen dingen.

Zijn jullie kinderen, net als onze dochter, te jong dan kun je ook met zijn allen naar een georganiseerde kerstwandeling kunnen gaan. Misschien is er ook wel een bij jullie in de buurt. Deze wandelingen eindigen vaak in een levende kerststal, waar de kinderen mogen spelen terwijl jullie kunnen genieten van een hapje en drankje. Kidsproof dus 🙂

Met hardlopen of joggen verbrand je meer calorieën dan met wandelen. Mocht je daar voor open staan tijdens de kerstdagen, dan heb ik eigenlijk maar één goed advies. Ga in ieder geval voordat je aan het driegangen kerstdiner of het gourmetten begint. De kans is namelijk héél erg klein dat je het na alle lekkere gerechten nog ziet zitten om een rondje met te gaan hardlopen met je volle buik.

Fietsen

Het ligt er aan hoe snel je fietst, maar met een uur fietsen verbrand je al snel zo’n 300 tot 600 calorieën. Is wandelen niet jouw ding en ben jij meer een fietstype? En trap je ook nog eens een beetje stevig door? Dan heb je zo het voor- en nagerecht van het kerstdiner aan calorieën verbrand! Of zes tot twaalf chocolade kerstkransjes natuurlijk 🙂

Pak daarom dit keer liever de fiets dan de auto als je bij familie of vrienden de kerst doorbrengt. In plaats van een extra kerstkransje kan je er dan ook kiezen om een lekker wijntje bij het diner te nemen. Nog een voordeel van de fiets! Drink uiteraard met mate, want twee flessen wijn fiets je er maar zo niet af 😉

Knallende afsluiter

Wie de kerst echt knallend wil afsluiten duikt op tijd z’n bed in. En dan niet alleen natuurlijk, maar samen met die ene speciale persoon.

All I want for Christmas is you!

Wist je dat je tijdens een vrijpartij namelijk meer calorieën verbrandt dan tijdens een wandeling? Is die ‘gezellige’ familiewandeling dus niets voor jou, dan is een potje sexen een heel goed alternatief. Overigens zijn de mannen hier wel in het voordeel. Uit onderzoek van de Universiteit van Quebec blijkt dat mannen tijdens een vrijpartij zo’n 4,2 calorieën per minuut verbranden en vrouwen zo’n 3,1 calorieën. Deze kerst lekker vroeg onder de wol dus 😉

Drie gemakkelijke manieren om dat extra kerstkransje of glaasje wijn te compenseren met wat extra beweging. Ga jij na de kerst gewoon op de weegschaal staan, of sla je liever een weekje over en zien jullie elkaar in het nieuwe jaar weer?

Laat een reactie achter