Diner Vegetarisch recept

Geroosterde bloemkool

Geroosterde bloemkool

Dit recept hebben we ontvangen van Elma. En zij schreef er iets heel interessants bij: “Ik ben zelf geen bloemkoolliefhebber maar vond het op deze manier verrassend lekker.”

Ook als je dus niet zo gek bent op bloemkool is dit gerecht absoluut het proberen waard. Lust je echt geen bloemkool dan kun je ook gerust voor een andere groente kiezen. Broccoli ligt voor de hand – en is een prima idee – maar je zou bijvoorbeeld kiezen voor courgette, aubergine, tomaat, etc. Eigenlijk krijg je dan een soort ratatouille maar dan uit de oven en met krieltjes erdoor 🙂

Dit heb je nodig (twee personen)

  • 300 gr bloemkool
  • 300 gr krieltjes (naturel)
  • 1 paprika (kleur naar keuze)
  • 1 grote of twee kleine rode uien
  • 1 tl kerriepoeder

Zo maak je het

Bereidingstijd: 10 minuten + 25 minuten oventijd

  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Snij de bloemkool in kleine roosjes. Snij de paprika en rode ui in grove stukken. Leg alle groente samen met de krieltjes op een met bakpapier beklede bakplaat of in een ovenschaal.
  • Doe een scheut olijfolie (ongeveer 10 ml) in een kommetje en meng er een theelepel kerriepoeder en een paar ‘draaitjes’ peper en zout door.
  • Giet de olie over de groente en krieltjes en meng alles goed door. Dit gaat naar mijn mening toch echt het makkelijkst met je handen.
  • Zet het gerecht ongeveer 25 minuten in de oven. Roer of schud af en toe even door elkaar zodat alles mooi gelijkmatig gaart.

Tips en tricks

  • Als je het lekker vindt kun je ook wat knoflookpoeder (ongeveer een halve theelepel) toevoegen aan de olijfolie. Of je doet gewoon een paar hele knoflooktenen (ongepeld) in de ovenschaal.

Voedingswaarde (per persoon)

  • Kcal: 227
  • Eiwit: 7 gram
  • Koolhydraten: 41 gram
  • Vet: 3 gram
  • Vezels: 7 gram

Eet smakelijk!

Laat een reactie achter