Diner Lunch Tussendoortjes & snacks

Gevulde avocado met garnalen

Gevulde avocado met garnalen

Dit recept zal niet bij jullie allemaal¬†in de smaak vallen. Niet iedereen lust avocado en (lang) niet iedereen lust garnalen. Bij ons thuis is dat niet anders. Mij maak je niet zo blij met avocado en Natalia bedankt vriendelijk voor garnalen ūüėČ

Waarom dan toch dit recept op het menu? Omdat het heel gezond is, omdat er ongetwijfeld ook mensen zijn die hier wel heel blij van worden en omdat het ook goed te vervangen is wanneer je het echt niet lust.

Om nog even terug te komen op het gezonde stuk: een avocado bevat veel vezels, gezonde vetten en een waslijst aan andere gezonde voedingsstoffen. Garnalen bevatten veel eiwitten en vitamine B12.

Mocht dit recept je niet heel erg aanspreken dan kun je er dus ook voor kiezen om even ‘door te bijten’ en dit gezonde bommetje toch naar binnen te werken. Dat heb ik zelf trouwens ook gedaan ūüôā En ik moet zeggen dat ik avocado in combinatie met garnalen al veel lekkerder vindt dan avocado op een cracker of uit het vuistje.

Zie je dit recept echt niet zitten dan kun je bijvoorbeeld een portie (ongeveer 35 gr) noten nemen of vier à vijf van deze gevulde eitjes.

Dit heb je nodig (twee personen)

  • 1 avocado
  • 100 gr roze garnalen
  • 5 gr jalape√Īopeper
  • 30 gr fritessaus
  • 15 gr ketchup
  • drupje worcestersaus
  • peper
  • zout
  • citroensap

Zo maak je het

Bereidingstijd: 15 minuten

  • Meng een cocktailsaus van de fritessaus, ketchup en een paar drupjes worcestersaus. Maak de saus verder op smaak met wat peper, zout en een beetje¬†citroensap.
  • Halveer de avocado en haal de pit eruit. Hak de jalapenopepers in kleine stukjes.
  • Meng de garnalen en jalapenopeper door elkaar en verdeel over de twee halve avocado’s.
  • Schep vervolgens de cocktailsaus erover.

Tips en tricks

  • Lust je geen garnalen dan kun je deze ook vervangen voor zalmsnippers. Lust je dat ook niet dan is gerookte kipfilet een goed alternatief.
  • In plaats van jalapenopepers kun je ook een rode peper kopen. Of een beetje chilipoeder gebruiken.
  • Worcestersaus is een saus van¬†gefermenteerde moutazijn, stroop, ma√Įssiroop, chilipepers, sojasaus, peper, tamarinde, ansjovis, uien, sjalotjes, kruidnagels en knoflook. Dat klinkt misschien niet direct lekker, maar je kunt er van alles mee op smaak maken. Soepen, sauzen, dressings, maar bijvoorbeeld ook een salade of een carpaccio. Koop er dus eens een flesje van en experimenteer er lekker op los ūüôā

Voedingswaarde (per persoon)

  • Kcal:¬†251
  • Eiwit:¬†9,7 gram
  • Koolhydraten:¬†12,5 gram
  • Vet:¬†19,5 gram
  • Vezels:¬†6,8¬†gram

Eet smakelijk!

Laat een reactie achter