Blog

Gezond afvallen, hoe doe je dat?

Wat moet je doen om gezond af te vallen? Vaak beginnen deze berichten met wat je daarvoor allemaal moet doen. Wij draaien de boel om en vertellen je eerst wat je vooral beter niet moet doen. In sommige gevallen is dat namelijk gemakkelijker! Dus in dit geval: wat moet ik vooral niet doen als ik gezond wil afvallen?

Doe dan het volgende vooral niet:

  • Veel te weinig calorieën gaan eten
  • Specifieke product(groep)en niet of bijna niet meer te eten
  • Een tijdelijke verandering doorvoeren in je eetgewoonten

Afvaldiëten

Bovenstaande manieren om af te vallen zijn voorbeelden van afvaldiëten. Manieren van eten die je nooit de rest van je leven vol kunt houden. Het zijn geen blijvende veranderingen van eetgewoonten. Juist daardoor hebben ze alleen een afname in gewicht tot gevolg zolang de wijzigingen in stand blijven.

Want wat gebeurt er als je weer meer calorieën gaat eten omdat je constant een hongergevoel hebt en je je niet fit voelt? Als je weer alles gaat eten wat je eerder ook at? Of als je bijvoorbeeld stopt met het nemen van shakes, afslankpillen en repen? Juist! De kilo’s vliegen er weer aan, en soms zelfs nog meer dan voordat je begon. En dat is precies de reden waarom afvaldiëten niet blijvend werken. En dit is juist wat iedereen  die een gezond gewicht wil bereiken en behouden nodig heeft.

Wat is gezond afvallen?

Nog belangrijker: wat moet je dan wel doen om gezond af te vallen? Gezond afvallen doe je met het doorvoeren van blijvende eetgewoonten.

Gezond afvallen doe je door:

  • 300-500 calorieën minder te eten dan je caloriebehoefte
    Om af te vallen adviseren we je om dagelijks ongeveer 500 Kcal minder te eten dan je caloriebehoefte is. Je berekent dus eerst je caloriebehoefte en daar trek je vervolgens 500 Kcal vanaf. Daarmee val je ongeveer een halve kilo per week af.

    Komt jouw caloriebehoefte uit op 1.500 Kcal of minder per dag, dan is ons advies om ongeveer 300 Kcal aan te houden. 500 Kcal is op deze caloriebehoefte te veel en kan ervoor zorgen dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt en voortdurend last hebt van een hongergevoel. Ga daarom ook nooit meer dan 300-500 Kcal minder eten als je sneller wilt afvallen.

    Bereken hier jouw caloriebehoefte.

  • Uit alle productgroepen blijven eten  
    Je gaat dus niet koolhydraatarm eten, vetarm of juist vet- of eiwitrijk eten. Wel zorg je voor een goede balans tussen eiwitten, koolhydraten en vetten. Het zijn namelijk voedingsstoffen die je lichaam allemaal nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren.

    Onze dagmenu’s bestaan daarom voor 40-50% uit koolhydraten, 20-25% eiwitten en 25-35% vetten. Wanneer je onze dagmenu’s volgt voorkom je dat je van bepaalde voedingsstoffen een tekort komt en daardoor last kan krijgen van verscheidene gezondheidsproblemen.

    Er zouden medische redenen kunnen zijn waardoor je deze verhoudingen iets zou willen aanpassen. Overleg in dat geval altijd even met je behandelend arts over welke aanpassingen jij het beste in de dagmenu’s kunt doorvoeren.

  • Te eten volgens de 80/20 regel 
    Je eet 80 procent gezond en lekker, en 20 procent lekker maar niet per se gezond. Op deze manier voed je je lichaam grotendeels met gezonde voeding, puur en onbewerkt. Groot bijkomend voordeel: er zijn dus geen producten die je niet ‘mag’. Je eet ze alleen met mate.Wil je meer weten over het toepassen van deze regel?

    Lees dan: ‘De 80/20 regel voor gezond eten en afvallen‘.

Gezonde eetgewoonten

Kortom, gezond afvallen is het doorvoeren van nieuwe gezonde(re) gewoonten en het loslaten van oude, minder goede eetgewoonten. Wijzigingen – groot of klein – die je de rest van je leven kunt volhouden. Veranderingen die samen jouw nieuwe eetpatroon vormen, die bij je passen en die je daarom met gemak de rest van je leven kunt volhouden. Neem dus de tijd om gezonde eetgewoonten in je systeem te krijgen en je streefgewicht te bereiken.

Vraag om hulp

Ga aan de slag met nieuwe eetgewoonten en de dagmenu’s! Ga het doen, ga lekker koken en genieten van de heerlijke maaltijden. En vraag ons om hulp als je ergens vastloopt. Of dit nu gaat over het bereiden van een recept, lastige momenten op de dag, vragen over afvallen, variëren met ingrediënten etc.

We zijn er voor jou en helpen graag waar we kunnen, zodat ook jij straks een gezond gewicht hebt!



Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

Laat een reactie achter