Blog

Gezonde toetjes

Tips voor gezonde toetjes

Eigenlijk eet ik alleen toetjes als ik uit eten ga of wanneer ik vrienden langs krijg die blijven eten. Verder hou ik er niet zo van. Vroeger thuis at ik na het eten altijd een bakje yoghurt, zonder iets erin, terwijl de rest van de familie aan de chocoladevla zat. Voor mij ging er echt niets boven een bakje yoghurt 🙂

Nog steeds eet ik dat graag, maar nu toch liever als ontbijt. Geef mij als toetje maar een lekkere tiramisu of -mijn grootste guilty pleasure- een groot stuk cheesecake.

Toetjes zijn niet zo gezond, maar er zijn wel manieren om ze een beetje gezonder te maken. Ik geef je een paar tips.

IJsjes

Ben je gek op ijs? Maak dan eens zelf ijs van gepureerd fruit. Het is heel simpel: pureer het fruit en doe het in een bakje in de vriezer. Je kunt ook bevroren fruit in de blender gooien, even blenderen tot het een gladde massa is, en je hebt lekker sorbetijs.

Bevroren fruit is in doosjes te koop bij de supermarkt. Zo makkelijk en heel lekker! 🙂 Om het ijs nog wat leuker te maken kun je het fruit ook invriezen in vormpjes van ijslolly’s.

Suikervervangers

Gebruik een suikervervanger in plaats van suiker. Je kunt gewone suiker vaak vervangen voor een vervanger zoals honing, agavesiroop of ahornsiroop. We schreven laatst al een artikel over verschillende suikervervangers. Ook kun je fruit en gedroogd fruit gebruiken als natuurlijke zoetstof. Gebruik ze wel met mate. Ondanks dat het gezonder is dan gewone suiker, zijn de suikervervangers niet gelijk gezond. Maar zolang je ze met mate gebruikt is er niets mis mee 🙂

Lijnzaad als eivervanger

Als je zelf iets gaat bakken kun je het ei vervangen voor lijnzaad. Ja, echt waar! Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er zelf nog nooit van had gehoord en het dus ook nog nooit geprobeerd heb. Maar het schijnt echt te werken.

Het werkt zowel in hartige als in zoete gerechten. Het is ook nog eens heel makkelijk: 1 ei vervang je door 1 eetlepel gemalen lijnzaad en 3 eetlepels water. Klop dit op met een vork, en laat het eventjes staan. Je krijgt dan een eiwitachtige substantie die je kunt gebruiken in je baksels.

Chocola

Je kunt in plaats van een toetje ook gewoon een kopje koffie drinken met een stukje chocola erbij. Om het gezond(er) te maken kun je het beste chocola met minstens 70% cacao kiezen. Hoe hoger het percentage cacao, hoe gezonder de chocola is. De smaak is eerst misschien even wennen, maar wanneer je eraan gewend bent wil je niet anders meer!

Wanneer je écht zin hebt in een toetje, is het helemaal niet zo erg als je er af en toe een neemt. Wanneer je ervoor kiest om een toetje te nemen, geniet er dan ook echt van en probeer er niet teveel van te eten. 🙂

Eet jij graag een toetje na het eten? En wat is je favoriet?

8 reacties

Laat een reactie achter