Lunch Ontbijt Tussendoortjes & snacks

Groentespread van paprika, wortel en courgette

Groentespread van paprika, wortel en courgette

Ooit gedacht dat je de dag zou beginnen met groente op je boterham of cracker? Met dit recept is dat alles behalve een straf. Dit broodbeleg is een leuke en gezonde afwisseling op het gebruikelijke (en overigens ook lekkere) plakje ham en kaas.

Dit heb je nodig (350 gram)

  • 2 grote puntpaprika’s
  • 100 gr wortel
  • 100 gr courgette
  • 50 gr magere yoghurt
  • 5 ml olijfolie
  • halve theelepel gedroogde tijm
  • peper
  • zout
  • chilipoeder

Zo maak je het

Bereidingstijd: 15 minuten + 25 minuten oventijd

  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Snijd de courgette in plakken van een centimeter dik.
  • Rasp de wortel(s) schoon en snijd ze in schuine plakken van een centimeter dik.Halveer de paprika’s in de lengte en haal de zaadjes en zaadlijsten eruit.
  • Doe een beetje olie in een ovenschaal en hussel de courgette en de wortel erdoor. Verdeel de courgette en wortel goed over de schaal.
  • Smeer de paprika’s van buiten licht in met olijfolie en leg ze bovenop de wortel en courgette. Zorg dat de wortel en courgette zo goed mogelijk afgedekt zijn.
  • Zet de groente ongeveer 25 minuten in de oven. Haal het eruit zodra de puntpaprika’s een zwartgeblakerd vel hebben.
  • Laat de groente iets afkoelen en trek vervolgens het vel van de paprika’s.
  • Doe alle groente in een keukenmachine of hakmolen en voeg de tijm en wat peper en zout en chilipoeder toe.
  • Mix er een mooie enigszins grove spread van waar nog kleine stukjes in zitten.
  • Doe de spread in een schaaltje en roer de yoghurt erdoor. Proef even en voeg naar smaak extra peper, zout en chilipoeder toe.

Tips en tricks

  • Voor dit recept gaan we er vanuit dat de puntpaprika’s voor het schoonmaken samen ongeveer 250 gram wegen. Van de wortel en courgette heb je 100 gram ‘schoon’ gewicht nodig.
  • Je kunt de groentespread zo’n drie tot vier dagen bewaren in een afgesloten bak in de koelkast.

Voedingswaarde (per 100 gram)

  • Kcal: 52
  • Eiwit: 1,9 gram
  • Koolhydraten: 6,7 gram
  • Vet: 1,5 gram
  • Vezels: 2,7 gram

Eet smakelijk!

Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

Laat een reactie achter