Blog

Hapklare tips voor de kerst

Tips voor lekkere kersthapjes

Tja, bij kerst hoort nu eenmaal (te) veel eten. Naast ontbijt, lunch en diner worden er vaak ook nog verschillende hapjes gegeten. Deze zijn niet altijd even gezond, maar het is – gelukkig – maar één keer per jaar Kerstmis. Heb je nog geen idee wat voor hapjes je gaat serveren met kerst? Wij geven je een paar tips.

Een gezond en lekker hapje is kip kerrie salade op een schijfje komkommer. Naast dat het lekker en gezond is, is het ook nog eens origineel. In plaats van de kip kerrie salade kun je ook (zelfgemaakte) tonijnsalade of eiersalade op een schijfje komkommer doen.

Bruschetta met tomatenvulling en parmaham

Een ander lekker kersthapje is bruschetta met tomatenvulling en parmaham. Deze heb ik laatst zelf gemaakt en ik vond hem erg lekker. Het recept is vrij simpel: reken 3 tomaten voor een ciabatta van ongeveer 30 cm. Snij een kruis in het kontje van de tomaat, net door het velletje heen. Leg de tomaten twee minuutjes in kokend water en pel vervolgens het vel ervan af en snij de tomaten in blokjes. Voeg vervolgens naar smaak wat (verse) basilicum, knoflookpoeder, balsamico vinaigrette, peper en zout toe. Roer alles door elkaar en klaar is de tomatenvulling.
Bak ondertussen de ciabatta af, snij deze in plakjes en bestrijk met wat olijfolie. Leg de plakjes brood dan nog even terug in de oven zodat ze mooi bruin worden. Leg er vervolgens een plakje parmaham op, daar bovenop de tomaatvulling en vouw dan de parmaham dicht. En smullen maar! 😀

Als je de bruschetta te veel werk vindt, kun je natuurlijk ook gewoon wraps beleggen met bijvoorbeeld gerookte kip, groene pesto, Griekse yoghurt, pijnboompitten, rucola en Parmezaanse kaas. Even oprollen, in stukjes snijden en je hebt een heerlijk hapje. (link)

(Kerst)koekenbakker

Heb je geen zin meer om nog een potje te kaarten met het gezin of om weer die ene kerstfilm te kijken die je al acht keer hebt gezien? Dan kun je natuurlijk altijd nog koekjes bakken :-). Een gezond én lekker voorbeeld zijn de havermoutkoekjes met cranberry en chocolade. Om deze nog wat feestelijker te maken kun je ervoor kiezen om ze in kerstvormpjes (bv. een kerstboom) te maken. Dan zien ze er zo leuk uit dat je ze misschien niet eens op wil eten. Is het toch ook nog een beetje goed voor de lijn 🙂

Je kunt natuurlijk ook de show stelen met zelfgemaakte chocoballetjes. Vooral de chocoballetjes met kokosrasp zijn perfect voor de kerstdagen. Door de kokosrasp zijn het net sneeuwballetjes. En met kerst hopen we natuurlijk allemaal op een dik pak sneeuw 😉

Gevulde eieren

Gevulde eieren zijn ook een geliefd hapje tijdens de feestdagen. Je maakt deze door twee hardgekookte eieren te pellen en doormidden te snijden. Haal het eigeel eruit en meng dit met 10 gr fritessaus, 1 kleine augurk en paprikapoeder, peper en zout naar smaak. Doe dit mengsel terug in de halve eieren en strooi er eventueel wat peterselie overheen. Je hebt dan vier hapjes. Je kunt natuurlijk altijd het recept verdubbelen voor meer hapjes.

Gezond dippen

Je kunt ook verschillende groente in hummus of tzatziki dippen. Denk bijvoorbeeld aan wortels, stukjes komkommer, stukjes paprika of cherrytomaatjes. Gezond en lekker. Vooral met de zelfgemaakte tzatziki.

Wil je meer weten over slim snacken tijdens de feestdagen? Lees dan ook het artikel wat we hier eerder al over schreven.

Wat is jouw favoriete kersthapje?

Laat een reactie achter