Veelgestelde vragen

Hoe kan ik noten vervangen?

Noten zijn een belangrijk onderdeel van een gezond eetpatroon. Ze bevatten gezonde vetten en geven een goede verzadiging. Daarom staan er elke dag noten op het dagmenu. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een notenreep, granola of notenpasta zijn of gewoon een portie losse noten. Maar wat nu als je geen noten mag hebben of als je ze niet lust?

Pinda’s zijn geen noten

Pinda’s zijn peulvruchten en dus geen noten. Het kan dus zo zijn dat iemand die een notenallergie heeft niet tegen noten kan, maar wel tegen pinda’s. Omdat ze veel dezelfde gezonde eigenschappen bevatten als noten vallen ze bij onze methode in dezelfde productgroep. 

>>> Lees ook: Dit wil je weten over noten

Vervangen van noten, zaden en pitten

Noten kun je onderling met elkaar wisselen. Lust je bijvoorbeeld geen walnoten? Neem dan bijvoorbeeld hazelnoten of macademia’s of een ander soort die je wel lust. Je kunt dus ook pinda’s nemen wanneer je geen noten eet. Varieer in ieder geval met een product uit dezelfde productgroep: noten, zaden en pitten. Je kunt noten en pinda’s daarom ook vervangen door:

  • zaden (zoals lijnzaad of sesamzaad)
  • pitten (zoals pompoenpitten of zonnebloempitten)

Zijn de noten, zaden en pitten verwerkt in een product dan kan je variëren met het product. Er staat bijvoorbeeld met regelmaat pindakaas op het dagmenu. Pindakaas kan je vervangen door een notenpasta die je kant-en-klaar in de winkel koopt of natuurlijk zelf maakt. Zo kun je een lekkere notenpasta maken van jouw favoriete noten. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor granola. Het is gemakkelijk om je eigen notenvrije granola maken, zodat je toch lekker kan genieten van een voedzaam ontbijtje.

Voor recepten waarin noten zijn verwerkt kan je het beste per recept bekijken wat een goed en lekker alternatief is. Hierbij kan je weer gebruik maken van de variatielijst. Mocht je er niet goed uitkomen, stuur ons dan gerust een mail zodat we met je kunnen meekijken naar een goede vervanger.

>>> Bekijk de variatielijst: Noten, zaden en pitten

Andere alternatieven met gezonde vetten

Is het eten van noten, pinda’s, zaden en pitten voor jou echt geen mogelijkheid met bovenstaande tips en tricks? Zet dan wat vaker een gerecht op tafel dat andere gezonde vetten bevat. Denk dan aan de volgende ingrediënten:

  • avocado
  • vette vis (zoals zalm of makreel)
  • olijven
  • ei

En bak in een plantaardige olie (zoals olijfolie, zonnebloemolie of koolzaadolie), want ook dat draagt bij aan een gezonde vetinname. Op deze manier krijg je ook voldoende voedingsstoffen binnen die bijdragen aan een gezond en gevarieerd eetpatroon.

Laat een reactie achter