Blog

Koffie drinken

Koffie! De één drinkt het liefst de hele dag door koffie, de ander liever een paar kopjes per dag, en weer een ander gruwelt ervan. Koffie kun je net als thee meetellen voor de dagelijkse hoeveelheid vocht die je binnenkrijgt. Wat doet koffie eigenlijk precies met je lichaam en hoeveel mag je ervan?

We weten allemaal wel dat koffie wordt gemaakt van koffiebonen die geoogst worden van de koffieplant. Dan kunnen we het gaan hebben over maling, waterkwaliteit, temperatuur, verhoudingen, en meer factoren die meewerken voor dat ene perfecte ‘bakkie pleur’, maar veel interessanter vinden wij de werking op het lichaam.

Wat zit er in koffie

Koffie zit vol mineralen en antioxidanten. Het bevat polyfenolen, kalium, magnesium, mangaan, ijzer en vitamine B3. Het drinken van koffie is dus zeker niet verkeerd. Koffie kan bijdragen aan een verminderd risico op hart- en vaatziekten en kan daarnaast de lever helpen beschermen en een remmende werking bieden op alzheimer, parkinson en leverziekten.

Sommige mensen ervaren ook een sneller toiletbezoek na het drinken van koffie, voor zowel de nummer 1 als nummer 2. Dat is helemaal niet gek want koffie prikkelt de maag en darmen, en heeft invloed op je nieren en spijsvertering.

Cafeïne

Dan komen we bij cafeïne, hét bestanddeel waar koffie om bekend staat. Het werkt al na zo’n tien minuten na de eerste slok van je koffie. Cafeïne kan zowel positieve als negatieve effecten opwekken. Ieder lichaam reageert er anders op. De één kan er niet van slapen, de ander heeft daar totaal geen last van. Toch is de basiswerking van cafeïne voor iedereen hetzelfde.

Ten eerste voelen we ons door cafeïne meer alert, versnelt onze hartslag en stijgt onze lichaamstemperatuur. We voelen ons minder vermoeid en cafeïne helpt bovendien om spierpijn te onderdrukken.

Te veel cafeïne brengt wat negatieve bijwerkingen met zich mee. Cafeïne beïnvloedt de aanmaak van het hormoon cortisol. Cortiwat? Juist. Dit hormoon heeft invloed op je slaap- en waakritme, maar bijvoorbeeld ook op je stresslevel. Cortisol zorgt ervoor dat je je bed uitkomt in de ochtend, dat je je wakker genoeg voelt. Wanneer je lichaam gewend raakt aan de cafeïne in de ochtend, kan het zijn dat je juist niet meer lekker wakker wordt van dat ene kopje koffie. Je lichaam is er als het ware aan gewend. Merk jij dat je kopje koffie je niet meer wakker maakt? Probeer dan eens op een ander tijdstip koffie te drinken. De beste tijdstippen hiervoor zijn tussen 10:00 uur en 12:00 uur en tussen 15:00 uur en 17:00 uur, omdat je lichaam dan het minst cortisol aanmaakt.

Hoeveel koffie mag ik?

Genoeg wetenschappelijke feitjes, terug naar de koffie. Want wat we echt willen weten is: hoeveel mogen we ervan drinken? Zwarte koffie bevat geen calorieën, daar zal het dus niet aan liggen. Toch raden wij je aan om niet meer dan vier koppen koffie per dag te drinken, vanwege de cafeïne. Dat komt neer op zo’n 400 milligram cafeïne, dat je rustig tot je kunt nemen zonder negatieve effecten.

Je koffieverbruik onder de loep nemen

Ben jij een groot koffieverbruiker? Dan is het best verstandig om je koffiegebruik eens onder de loep te nemen. Je kunt je namelijk vaak vermoeid voelen en continu zin hebben in zoetigheid wanneer je veel koffie drinkt. Probeer dan eens te beginnen met koffie te drinken binnen de eerder genoemde tijdstippen.

Suiker in de koffie

Drink je koffie zonder suiker! Hoe je dat doet? Lees hier ‘koffie zonder suiker‘.
Waarom? Dat spreekt eigenlijk voor zich. Maar om je toch een beetje een beeld te geven: je drinkt minder calorieën, het is beter voor je gebit, voor je bloedsuikerspiegel en je behoefte aan zoetigheid vermindert.

Melk in de koffie

Drink je graag cappuccino? Één cappuccino met volle melk bevat ongeveer 65 Kcal. Maar geen paniek! Dit kun je wel (met mate) blijven drinken. Wanneer je onze weekmenu’s volgt kun je de melk gebruiken dat op het menu staat voor het maken van cappuccino’s, latte’s of ‘gewoon’ koffie met melk 🙂

Wist je dat je in Frankrijk geen cappuccino kunt bestellen? Je wordt ten eerste vreemd aangekeken en vervolgens vragen ze je of je koffie met melk of met slagroom bedoelt. Wat je dan wel kunt bestellen? Café au lait (koffie met melk) of een café noisette (koffie met warme melk apart geserveerd). Café créme kan ook nog, maar dat is meer een ontbijt dingetje (je krijgt er soms een mega bak melk bij om de croissant in te dippen). Tot zover de Franse les.

Oh ja, nog een klein feitje over koffie: het helpt helaas niet tegen je kater 😉 Je kunt je er wel wat minder vermoeid door voelen, maar daar blijft het dan bij.

Lees ook: thee drinken.

Over de schrijver

Femke

Laat een reactie achter