Blog

Koffie zonder suiker

Koffie zonder suiker

Zolang ik koffie drink, doe ik dat met een klontje suiker erin. Je moet weten dat ik gek ben op koffie en er geen dag voorbij gaat dat ik het niet drink. Ook het maximaal aantal geadviseerde kopjes per dag (vier stuks) in verband met cafeïne heb ik wel meer dan eens overschreden, maar dat terzijde. Ik wil het dit keer namelijk met jullie hebben over dat kleine klontje suiker in de koffie.

Klein klontje suiker

Een klontje suiker weegt ongeveer 5 gram en bevat 20 kilocalorieën. Van die 5 gram is 5 gram koolhydraten waarvan weer 5 gram suiker. Pure brandstof dus, want een klontje suiker levert vrijwel niets anders dan energie en geen voedingsstoffen. Zulke calorieën worden ook wel lege calorieën genoemd. Maar we hebben het hier niet over grote schokkende hoeveelheden toch? Dus wat is mijn punt.

Zeven pakken suiker

Elke dag vier koppen koffie. 365 dagen per jaar. Dat zijn in een jaar maar liefst 29.200 kilocalorieën aan suiker. Dat is ontzettend veel als je bedenkt dat de gemiddelde calorieinname van een vrouw rond de 2000 kilocalorieën per dag ligt. Omgerekend zijn dat de kilocalorieën van ruim twee weken voeding.

We kunnen het ook nog anders bekijken. Alle klontjes suiker die ik in mijn koffie drink wegen samen jaarlijks bij elkaar 7,3 kilo. Ik drink jaarlijks ruim zeven pakken suiker op! Nu lijkt dat kleine klontje suiker in één keer niet meer zo klein he?! Zeker wanneer je wilt afvallen is 7,3 kilo aan suiker iets wat je liever kwijt dan rijk bent.

Sweet as sugar

Een aantal maanden geleden besloot ik te stoppen met het drinken van koffie met suiker. Hoewel ik in het begin dacht dat het niet zo gemakkelijk zou zijn om deze jarenoude gewoonte af te leren, ging me dit ontzettend goed af. Binnen een week was ik er aan gewend en inmiddels lijkt koffie met suiker me niet eens meer lekker. Veel te zoet!

Hoe lang duurt het om te wennen aan minder suiker?

Koffie zonder suiker kan je leren drinken. Binnen een week waren mijn smaakpapillen al gewend aan de nieuwe smaak van koffie. Smaakpapillen hebben zeven tot tien dagen nodig om te vernieuwen, waardoor met name de eerste dagen de meeste moeite kosten om te wennen aan de nieuwe smaak. Gemiddeld duurt het ongeveer drie weken voordat je aan een nieuwe gewoonte gewent bent. Eenmaal gewend wordt de nieuwe smaak als normaal ervaren. Dat is dus ook de reden dat ik koffie met suiker nu veel te zoet vind.

Suikeraanval

Dat je lichaam ontzettend blij zal zijn met deze kleine verandering heeft niet alleen te maken met het verlagen van calorieinname.

Elk kopje koffie met suiker betekent voor je gebit weer een aanval op het glazuur. Een verhoogd risico op gaatjes dus. Gelukkig kan ons gebit zelf herstellen van zo’n aanval, mits er voldoende tijd tussen de volgende aanval zit. De hele dag door bakjes koffie met suiker in combinatie met de dagelijkse maaltijden kan dit herstel dus goed in de weg zitten.

Daarnaast zorgt elk klontje suiker voor een stijging van de bloedsuikerspiegel. Hoe hoger de piek, des te meer insuline er aangemaakt moet worden om deze weer te laten dalen. De kans is groot dat de bloedsuikerspiegel hierdoor verder zakt dan noodzakelijk en er weer behoefte aan suiker ontstaat. Dit waren voor mij de momenten dat ik nog een bakje koffie met suiker nam. Zo hield ik het pieken en dalen van mijn bloedsuiker dus in stand.

Koffie zwart

Voortaan drink ik mijn koffie alleen nog zonder suiker. Hoe klein dat klontje suiker ook mag zijn, de impact op mijn eetgewoonte was groot. Deze verandering bracht direct een groot gezondheisvoordeel teweeg. Minder lege calorieën, minder zuuraanvallen op mijn gebit en geen drang naar meer zoet. Het cirkeltje is weer rond.

Hoe drink jij je koffie?

Wil je ook stoppen met dat kleine klontje suiker in de koffie, houdt het dan in ieder geval 21 dagen vol. Je zal merken dat het daarna een stuk makkelijker gaat omdat je lichaam steeds meer went aan de nieuwe smaak van koffie zonder suiker. Zeker wanneer je wilt afvallen is het een kleine aanpassing met grote voordelen zoals je hebt kunnen lezen!

Drink jij je koffie nu nog steeds met suiker?!



Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

5 reacties

  • Op aanraden van de diëtist is mijn vriend gestopt met het drinken van koffie met suiker (hij had verschillende lichamelijke klachten, waaronder darmklachten en de huisarts leek het een goed idee om eens met een diëtist te praten). Ik dronk vroeger altijd koffie met twee zoetjes, toen we senseo met cappuccino functie kregen nam ik altijd een klontje suiker. Uit ‘solidariteit’ ben ik ook gestopt met de suiker in de koffie. Gatsie dat was wel even wennen! Maar inderdaad, ik weet nu niet anders. Laatst had ik bij mijn moeder een heel vies kopje koffie (de pad had dubbel gezeten denk ik). Ik kreeg het kopje van mijn moeder, waar al twee zoetjes in zaten.. Nou dat was toch ineens een heel stuk minder lekker! Het doet me nu wel afvragen: als het zo makkelijk is om zoiets simpels af te leren (en waarmee je toch wel flink wat suiker bespaart); wat valt er dan nog meer ‘zomaar’ af te leren zonder al te veel moeite?

    • Hoi Anouk,

      Goede vraag! Vaak zijn het inderdaad een paar kleine, makkelijk door te voeren, wijzigingen waarmee je een groot resultaat kunt behalen.

      Andere voorbeelden zijn naturel varianten in plaats van vruchten-varianten, denk hierbij aan yoghurt of kwark. Of kiezen voor mager beleg als kipfilet, runderrookvlees of rauwe ham in plaats van boterhamworst of grillworst. Bruin brood, zoals volkoren, in plaats van wit brood of rundertartaar in plaats van een cordon blue.

      Aanmaaklimonade in plaats van frisdrank. Maar ook gewone patat in plaats van mini frites, simpelweg omdat grote patat minder vet opneemt aangezien eenzelfde portie minder oppervlakte heeft. It’s all in the details 😉

  • Hoi hoi

    Thee ben ik al zover dat ik zonder suiker drink. Maar koffie wil nog niet echt lukken. Drink nu met melk en suiker. Cappuccino wil ik nog wel eens zonder suiker drinken. Maar hoe dit aan te pakken. ineens stoppen met de suiker of langzaam minder, gebruik geen klontjes, schepjes zijn al kleiner. En koffiemelk? mag dit wel?

    Groetjes

    • Zelf ben ik er gewoon van de ene op de andere dag mee gestopt. De eerste week vond ik het wel echt wennen en smaakte het niet al te goed, maar inmiddels ben ik er helemaal aan gewend. Voor mijn gevoel smaakt koffie zonder suiker nu net zo als koffie met suiker ‘vroeger’ smaakte. Een beetje koffiemelk kan geen kwaad als je dat lekker vindt 🙂

Laat een reactie achter