Recepten

Krokante kipnuggets

Krokante kipnuggets

Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Deze home made kipnuggets zijn echt om je vingers bij af te likken. Heerlijk krokant van buiten, en sappig en mals vanbinnen. Crispy geluid bij het happen gegarandeerd! Nadat je deze hebt gemaakt, ben je de fastfoodvarianten – die je vaak met enorme hoeveelheid saus naar binnen werkt om het enigszins smakelijk te maken –  al gauw vergeten.

Dit heb je nodig (twee personen)

  • 170 gr kipfilet
  • 2 (oude) sneeën brood
  • 1 ei
  • 25 gr bloem
  • zonnebloemolie (minstens 300 ml)

Zo maak je het

  • Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd de korsten van de sneetjes brood en bak ze droog en krokant in ongeveer 15 minuten.
  • Breek het brood in stukken en maal het in de keukenmachine samen met wat peper en zout tot een fijn paneermeel.
  • Snijd de kipfilet in plakken (nuggets) van ongeveer een centimeter dik.
  • Zet de bloem, het losgeklopte ei en het paneermeel klaar op drie verschillende borden. Zet ook een leeg bord klaar.
  • Haal de stukken kipfilet eerst door de bloem. Schud het overtollige bloem eraf en haal vervolgens door het ei. Laat kort uitlekken en rol dan door het paneermeel. Druk het stevig aan en leg op het klaargezette bord.
  • Zet de afzuigkap op standje tornado.
  • Neem een kook- of steelpan en verhit daarin een flinke laag (zeker 4 à 5 centimeter) zonnebloemolie tot 180 graden.
  • Zodra de olie warm is, frituur je de kipnuggets in 2 à 3 minuten gaar. Doe niet alles tegelijk in de pan om te voorkomen dat de olie te ver afkoelt. Verdeel het bijvoorbeeld over 2 of 3 keer.

Tips en tricks

  • Om te weten of de zonnebloemolie 180 graden is kun je een keukenthermometer gebruiken. Heb je die niet, dan heb je voldoende aan een broodkorstje. Als deze direct begint te borrelen / bruisen wanneer je ‘m in de olie legt dan is de olie warm genoeg.
  • Zodra de olie warm is, is het laagst mogelijke vuur van je fornuis vaak voldoende om de olie op temperatuur te houden. Eventueel kun je het vuur weer iets opdraaien als je de kipnuggets in de pan doet.
  • Het is de kunst om de nuggets zo kort mogelijk te frituren, maar ze moeten natuurlijk wel gaar zijn. Als ze eenmaal gaar zijn worden ze namelijk alleen maar droger naarmate ze langer in de pan zitten. Voor ons was de perfecte baktijd 2,5 minuut. Eventueel kun je eerst één nugget bakken, doorsnijden (om te kijken of ‘ie gaar is) en proeven.
  • Als je een frituurpan hebt kun je de nuggets daar natuurlijk ook gewoon in bakken. Ga er wel vanuit dat er paneermeel achterblijft in de frituurpan. Daarom frituren we ze zelf liever in ‘verse’ zonnebloemolie die daarna gewoon weg kan.

Voedingswaarde (per persoon)

  • Kcal: 293
  • Eiwit: 24,3 gram
  • Koolhydraten: 15,4 gram
  • Vet: 13,9 gram
  • Vezels: 2,1 gram

Eet smakelijk!



Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

10 reacties

Laat een reactie achter