Blog

Wat zijn lege calorieën?

Lege calorieën

Voortaan drink ik mijn koffie zonder suiker. Een klontje suiker is een goed voorbeeld van lege calorieën. Het soort calorieën die iedereen die wil afvallen of slank wil blijven het beste kan vermijden. Wat lege calorieën precies zijn en hoe je ze kan herkennen en vermijden vertel ik jullie in dit artikel.

Lege calorieën

Lege calorieën zijn calorieën die veel energie leveren doordat er in de fabriek vaste vetten en/of suikers zijn toegevoegd aan een product en ze geen of weinig voedingsstoffen bevatten. Pure brandstof dus. Aangezien ons lichaam bijna alles kan omzetten in energie krijgen we al voldoende brandstof binnen met gewone voeding. Het is daarom verstandig om (bijna) geen lege calorieën te eten.

Soorten lege calorieën

Wanneer je weet in welke producten lege calorieën zitten, is het makkelijker om ze te vermijden. Lege calorieën zijn in te delen in drie categorieën.

1. Geraffineerde suikers

Het klassieke voorbeeld kan weer aangehaald worden: koffie zonder suiker. Geraffineerde suikers zitten ook in koek, gebak, snoep, ijs, frisdrank en sap uit pak. Ook zit er in ‘light’ producten vaak meer suiker dan je denkt. Lees de etiketten goed en herken de synoniemen voor suiker, zodat je bewust kan kiezen voor de gezonde(re) variant.

Naast de bekende zoetigheden zitten er ook geraffineerde suikers in witte rijst en pasta, wit brood, bolletjes en pizzabodems.

2. Transvetten

Transvetten ontstaan in de fabriek door de bewerking van (onverzadigde) vetten. Ze hebben een slechte invloed op je cholesterolgehalte en daarom kan je ze het beste vermijden. Ook in transvetten zitten geen voedingsstoffen en dus is dit pure brandstof.

Transvetten zitten met name in koek, gebak, (gefrituurde) snacks zoals chips en sauzen. Ook zitten ze in kleine hoeveelheden in natuurlijke producten zoals melk, roomboter, kaas, rund- en schapenvlees. Kies daarom het liefst voor onbewerkte producten en je schrapt direct bijna alle transvetten uit je dagmenu.

3. Alcohol

Alcolhol wordt vaak bovenop de normale voeding genuttigd. Hierdoor krijg je al meer calorieën binnen dan je nodig hebt. Daar komt bij dat alcohol geen voedingsstoffen bevat die ons lichaam persé nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Alcohol valt dus ook onder de lege calorieën.

Een teveel aan calorieën wordt opgeslagen als vet. Wanneer je alcohol bovenop je normale voeding inneemt leidt dit automatisch tot een verhoogde vetopslag. Daarnaast zorgt alcohol er ook voor dat de afbraak van vetten wordt vertraagd. Het gevolg is dus dat er nog meer vet wordt opgeslagen in het lichaam en je aankomt in gewicht.

Wel wil ik een kanttekening maken over het nuttigen van alcohol. Uit onderzoek is gebleken dat onder bepaalde omstandigheden het nuttigen van alcohol ook positieve effecten kan hebben op ons lichaam. Hoe lekker een drankje ook is op zijn tijd, wanneer je wilt afvallen is het echt beter om alle alcohol te laten staan. Het blijven lege calorieën!

Vervang lege calorieën

Vervang de lege calorieën die op het dagmenu staan voor voedzame gewone calorieën. Hoe beter je lege calorieën leert vermijden, hoe slanker je zal worden en blijven. Daarnaast zal je je ook fitter en energieker gaan voelen wanneer je deze calorieën (bijna) niet meer consumeert.

Kies voor onbewerkte producten. Deze bevatten complexe koolhydraten, eiwitten en met name onverzadigde vetten. Deze bevatten meer voedingsstoffen en zorgen langer voor een vol gevoel, waardoor je minder trek hebt dan wanneer je lege calorieën eet. En waardoor je dus ook minder eet, wat gunstig is al je wilt afvallen.

Een lekkernij op z’n tijd moet kunnen, maar met mate. Zoek liever voor jezelf naar dingen die je lekker vindt en die geen lege calorieën bevatten. Wij hanteren de 80-20 regel, 80% lekkere en gezonde voeding en 20% lekkere voeding die ook gezond kan zijn.

Lege koolhydraten

Verwar lege calorieën overigens niet met lege koolhydraten. Koolhydraten zijn suikers, maar met lege koolhydraten wordt niet persé bedoeld dat zij veel energie leveren en geen voedingsstoffen. Lege koolhydraten zijn koolhydraten met geen of weinig voedingsvezels. Zo zitten er wel voedingsvezels in groente en fruit, maar kan je witte rijst beter vervangen voor quinoa, vanwege de lege koolhydraten die in witte rijst zitten.

Waarom is een goede balans tussen voedingsstoffen belangrijk? Je leest het in dit artikel over macronutriënten, micronutriënten en voedingsstoffen.

10 reacties

  • Als je dit zo leest dan voel ik me toch wel een beetje slecht.. Koek, sap uit pak, chips… Het zijn toch wel heel veel dingen waar het in zit… Wat ik me afvraag: is eigenlijk alles waar suiker in zit gelijk ‘slecht’? Wat moeten de verhoudingen zijn voor het ‘leeg’ wordt? Want in vers geperst sap zit toch ook suiker/fructose? Ik vraag me af of en welke suikers dan echt de ‘lege’ calorieën bevatten of dat het alle suikers zijn. En als dat niet zo is, voor welke synoniemen je dan echt op moet passen in de supermarkt 🙂

    • Hoi Anouk,

      Er worden geen specifieke verhoudingen genoemd voordat er over ‘lege calorieën’ wordt gesproken. Eigenlijk komt het er op neer dat lege calorieën in de meeste in de fabriek bewerkte producten zitten. Uiteraard in het ene product meer dan het andere. Door de bewerking gaan voedingsstoffen verloren en worden vaak suikers toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen en smaak te versterken. Kortom: weinig voedingsstoffen, relatief veel energie.

      Veel gebruikte synoniemen voor suiker zijn glucose, fructose, galactose en ribose. Wanneer deze vooraan staan in de ingrediëntenlijst betekent dit dat er veel van in het product zit. In die gevallen zou ik dus op mijn hoede zijn.

      In vers geperst sap zitten inderdaad ook suikers. Dit zijn natuurlijke suikers die in combinatie met de vezels die in de vruchten zitten maar langzaam door ons lichaam worden opgenomen en niet snel worden omgezet in vet. Helaas gaat ons lichaam anders om met toegevoegde suikers, dan met natuurlijke suikers.

      Suikers (koolhydraten) zijn dus niet per definitie ‘slecht’. We hebben ze nodig om goed te kunnen functioneren. Alleen zijn natuurlijke suikers, zoals in fruit, gezonder dan toegevoegde suikers. Helemaal suikervrij eten is dus zeker niet nodig.

      Er is zeker geen reden om je slecht te voelen wanneer je suiker eet! Zeker wanneer je 80% gezond en lekker eet, en 20% lekker maar niet perse gezond, zoals het geval is bij koek, sap uit pak en chips 🙂

    • Hallo Maria, die staan er wel op maar worden niet als ‘lege calorieën’ benoemd. Het gaat om de totale samenstelling van de ingrediënten die er voor zorgt dat een product ‘leeg’ is. Het zijn over het algemeen bewerkte producten waarvan een groot deel bestaat uit toegevoegde suikers. Dit ingrediënt vind je dan ook ergens vooraan, of als eerste, in de ingrediëntenlijst.

    • Dan zou ik gaan voor stevia in de koffie en in de yoghurt. Als alternatief kun je ook een lepeltje yoghurt door de honing doen.

Laat een reactie achter

👨‍🍳 Psst. Heb jij onze 100 beste recepten al?

X