Afvallen zonder dieet

‘Lust ik niet’ Top 5

Vijf producten waarvan we uit ervaring weten dat er veel mensen vragen over hebben. We geven je informatie over deze producten en vertellen je ook hoe je ze kunt vervangen als je ze niet lust. Want, zoals je inmiddels wel weet: bij Project Gezond draait het niet alleen om gezond, maar zeker ook om lekker eten.

Voordat je als een malle gaat vervangen, dagen we je uit om de gerechten waar een product in zit dat je minder lekker vindt eens uit te proberen. Je bent zeker niet de eerste die tot de conclusie komt dat het ‘op deze manier’ best lekker is. Dit kan komen door een bepaalde combinatie van ingrediĆ«nten of de verhouding waarin het product aanwezig is in het recept. Als we je niet kunnen overtuigen is dat natuurlijk helemaal niet erg šŸ™‚

1. Vis en schaal- en schelpdieren

De Ć©Ć©n lust geen zalm, de ander houdt niet van garnalen. En je bent ook zeker niet de enige als je helemaal niets lust dat uit de zee komt.

Grofweg kun je deze producten opdelen in twee groepen. Eiwitrijk en vetrijk. Lust je een vissoort niet, kies dan het liefst voor een alternatief product uit dezelfde groep. Twijfel je of een bepaalde vissoort eiwit- of vetwijk is, check dan even de voedingswaarden op de verpakking.

Lust je helemaal geen vis en schaal- en schelpdieren, dan is de beste vervanger een stukje vlees, kip of bijvoorbeeld een eitje. Ook in deze dierlijke producten zit namelijk vitamine B12. Die vitamine is nodig voor het aanmaken van bloedcellen die zuurstof door je lichaam vervoeren. Om die reden is het voor vegetariƫrs en veganisten aan te beven om de dagelijkse voeding zelf aan te vullen met vitamine B12 of met voeding waaraan dit is toegevoegd.

2. Kaas

Help! Moet er per se kaas overal door- of overheen? Dit is een vraag die we vaak krijgen. Het antwoord is simpelweg: nee.

Net als vis kun je ook kaas opdelen in een aantal groepen. Drie in dit geval. Harde, zachte en smeerbare kazen. Bij harde kazen kun je denken aan een klassiek stuk Goudse kaas, bij zachte kazen aan brie en mozzarella. En bij smeerbare kazen kun je denken aan room- en uiteraard smeerkaas.

Lust je een bepaalde kaas niet, dan kun je dit het beste vervangen door een andere kaas uit dezelfde groep. Lust je die allemaal niet, kies dan een kaas uit een andere groep.

Lust je helemaal geen kaas? Dan kun je terugvallen op andere producten die zowel eiwit als vet bevatten. Bijvoorbeeld kwark met een handje noten, een gekookt of gebakken ei, vette vis, avocado en gerookte kip. Afhankelijk van hoe de kaas op een bepaald moment op het menu staat kun je dan zelf kiezen welk alternatief je het liefste neemt.

3. Groente

Alle soorten groente zitten vol voedingsstoffen, vitamines, mineralen en vezels. Voeg daaraan toe dat groente relatief weinig calorieƫn bevat en we hebben een winnaar. Er zijn ontelbaar veel soorten groente dus ook qua variatie zit het wel goed.

‘Ik lust geen groente’ is dan ook een beetje kort door de bocht. Dat is haast onmogelijk. Van Ć”l die groentesoorten is er toch vast wel eentje die je wel lust? Maar, bijna iedereen heeft wel een paar soorten groente waar hij niet blij van wordt. Geen probleem: kies gerust een andere groente uit. Je mag groente altijd vervangen voor elke andere groentesoort die je lekker vindt.

Kook je een specifiek recept, dan is het wel handig om goed op te letten welke alternatieve groente je kiest. Een sappige tomaat vervangen voor een paar relatief droge wortels kan ervoor zorgen dat je recept niet zo succesvol uitpakt. Probeer daarnaast zo veel mogelijk te variƫren in de groente die je eet.

4. Avocado

Voor wie het nog niet wist: avocado is geen groente maar een vrucht. Alleen wel een beetje anders dan de standaard ‘suikerhoudende eetbare vrucht’ zoals de definitie van fruit luidt.

De meeste fruitsoorten bevatten veel koolhydraten (in de vorm van fruitsuiker) en vezels. Avocado bevat nauwelijks koolhydraten maar wel veel vezels en gezonde vetten. Enkelvoudige onverzadigde vetten om precies te zijn. Samen met de vezels zorgen zij voor een verzadigd gevoel.

Lust je geen avocado, dan kun je de product het beste vervangen door ei, noten of vette vis. Olijven en olijventapenade zijn ook prima alternatieven.

5. Olijven

Net als de avocado zijn olijven ook vruchten. Wat ze nog meer met elkaar gemeen hebben zijn de gezonde vetten die ze allebei bevatten. Olijven kun je daarom prima omwisselen voor avocado. Andere opties zijn noten, zaden, pitten en zongedroogde tomaatjes.

Staan de olijven als snack op het menu, dan is vette vis of een blokje kaas met augurk of zilverui ook een lekker en geschikt alternatief.

Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

32 reacties

  • Ik heb een vraag over brood, ik eet geen brood doordat ik geen gluten eet. Nu kan ik alle producten vervangen door de glutenvrije variant. Maar ik vraag me af hoe de verhouding crackers staat tegenover een boterham.

    • In plaats van twee rijstwafels kun je ook Ć©Ć©n cracker of Ć©Ć©n beschuit nemen. In de app kun je dit ook terugvinden op de variatielijst.

  • Inmiddels heb ik jullie 2 boeken ontvangen, waar ik erg blij mee ben.
    Maar bij de lunch staat vaak 200 ml melk, en dat is nou iets wat ik echt niet lekker vindt. šŸ¤¢
    Hebben jullie een alternatief voor de melk?
    Alvast bedankt

    • In plaats van melk kun je ook een ander zuivelproduct nemen zoals een glas magere yoghurtdrank of een schaaltje kwark of yoghurt.

      • Ik ben inmiddels enthousiast bezig in boek 2, maar blijf moeite hebben met het ontbijt. Vooral yoghurt/kwark met granola, of havermout gaat er ’s ochtends echt niet in. Is hier een passende broodvervanging voor?

  • Hallo Natalia,
    Voor kerst heb ik het boek TOP gekregen waar ik heel erg blij mee ben. Wat me niet helemaal duidelijk is, is of alle diner recepten volledig zijn. Eet je dan alleen het voorgeschrevene of moet je in sommige gevallen nog een basisingrediƫnt toevoegen zoals brood, pasta, rijst of aardappelen?
    Als voorbeeld neem ik de groenteloempiaā€™s of kroketten.
    Ik hoor het graag van je.

    Bedankt en met vriendelijke groet,
    Mieke

  • Beste mensen, ik heb even een vraag. Er staan best veel recepten in jullie boek met champignons, ik vind ze heerlijk maar helaas de helft van ons gezin niet. Welke groente zou ik het beste het vervanging van champignons kunnen gebuiken zodat de recepten ik echt lekker blijven? Verder nog even complimenten voor jullie super boeken. Wij zijn als gezin nu halverwege het derde boek en met zijn vieren al ruim 80 kilo kwijt!!!! Wat een succes is dit. Dank voor jullie geweldige boeken!

  • Hoi,

    Ik moet nog gaan beginnen aan jullie boek maar ik heb savonds na het avondeten eigenlijk geen trek meer. En jullie hebben elke avond een snack staan.. mag ik die weg laten? Groetjes Petra

  • Hallo,

    Inmiddels al 5 weken op weg met jullie boek en al wat kilootjes kwijt.
    Ik ben alleen nog op zoek naar een goede vervanging voor een gekookt ei. Dit staat best vaak op het menu, maar is iets wat ik echt niet lust. Hebben jullie suggesties? Groetjes Sanne

    • Neem dan bij voorkeur een ander zuivelproduct die dag, een glas melk extra of een schaaltje yoghurt of kwark is ook prima. Zo krijg je ook je eiwitten binnen voor die dag.

  • Nu kan ik niet over aardappelen (aardappelzetmeel) kan ik dan aardappelen vervangen met bijv rijst? En hoe is dan de verhouding ?

  • Ik heb een maag verkleining gehad 5 jaar geleden en wil toch weer wat kilo’s kwijt,kan dat ook met jullie boek. Zit natuurlijk veel eerder vol waardoor ik minder eet

    • Zaden, pitten of pinda’s kunnen ook prima.
      Lust je dit ook niet zet dan een keer vaker vette vis op tafel. Of neem een stuk avocado of een keer vaker een gekookt eitje.

  • Ik lust geen kwark. Ik vind het te dik. Wat is beter: ipv kwark dezelfde hoeveelheid halfvolle yoghurt nemen of een grotere hoeveelheid magere yoghurt?

  • Ben zojuist gestart met boek 1. Heerlijke recepten
    Goed toedoen
    Zag oude site project gezond ook heerlijke recepten wanneer kn ik die gebruiken of zal ik eerst als starter de 8 weken in boek 1 aanhouden?
    Heb erg veel zin in

    • Leuk dat je met ons boek aan de slag bent! Hopelijk vallen de recepten in de smaak. Mocht je willen variĆ«ren met andere recepten dan kan je ons het beste even een mail sturen naar info@projectgezond.nl zodat we je tips kunnen geven en een goed advies op maat šŸ™‚

Laat een reactie achter