Blog

Macronutriënten, micronutriënten en voedingsstoffen

Macronutriënten, micronutriënten en voedingsstoffen

Vaak eten en drinken we van alles zonder er echt goed bij na te denken wat we precies consumeren. We hebben eten en drinken tenslotte nodig om ons lichaam te voorzien van energie. Voeding die we nodig hebben als brandstof en bouwstof. Ons lichaam haalt deze stoffen uit de macronutriënten die in onze maaltijden zitten.

Wat zijn macronutriënten?

Macronutriënten worden ook wel macrovoedingsstoffen genoemd. Macro betekent “groot” en nutriënten staat voor “voedingsstoffen”. We kennen vier verschillende soorten macronutriënten.

  • Eiwitten
  • Koolhydraten
  • Vetten

Deze macronutriënten worden via ons spijsverterings- en stofwisselingsstelsel opgenomen in ons lichaam.

  • Alcohol

In tegenstelling tot de overige macronutriënten wordt alcohol rechtstreeks door ons lichaam opgenomen.

Bouwstof

Het is belangrijk dat er een goede balans is tussen onze eiwit-, koolhydraat- en vetinname. Ons lichaam bestaat uit verschillende structuren, zoals botten en spieren. De lichaamscellen van deze structuren zijn opgebouwd uit deze macronutriënten. Spieren bestaan bijvoorbeeld grotendeels uit eiwitten. Na een traning maak je ze daarom blij met een ‘herstel’ bakje eiwitrijke kwark.

Brandstof

Naast bouwstoffen zijn macronutriënten ook brandstof. Zonder brandstof kunnen onze lichaamsprocessen niet optimaal functioneren. We moeten daarom voldoende eten en drinken. Eten en drinken we te veel dan komen we aan, doen we het te weinig dan vallen we af. Wanneer we langdurig te weinig brandstof innemen dan zal ons lichaam de al aanwezige bouwstenen gaan afbreken. Uiteraard is dat niet wenselijk!

Macronutriënten berekenen

Hoeveel macronutriënten je nodig hebt verschilt per persoon. Het aantal is afhankelijk van geslacht, leeftijd, lengte, (streef)gewicht, vetvrije massa, fysieke toestand en inspanningsniveau (sport, soort werk, dagelijkse activiteiten). Het wenselijke aantal macronutriënten is dus te berekenen, maar het is praktisch onmogelijk om hier iedere dag exact op uit te komen.

En dan is er nog alcohol…

Alcohol is ook een macronutriënt. Echter heeft ons lichaam geen alcohol nodig om goed te kunnen functioneren. Zeker wanneer je wilt afvallen is het daarom aan te raden geen alcohol te drinken.

Micronutriënten

Naast macronutriënten zit gezonde voeding vol met micronutriënten, dus ‘kleine’ voedingsstoffen. Er zijn drie soorten micronutriënten.

  • Vitamines
  • Mineralen
  • Sporenelementen

Micronutriënten leveren geen energie op, maar zijn wel noodzakelijk voor het goed functioneren van lichaamsprocessen en het vrijmaken van energie uit de eerder genoemde macronutriënten.

Wat zijn voedingsstoffen?

Macronutriënten en micronutriënten zijn samen voedingsstoffen. Voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Zonder deze brand- en bouwstoffen kunnen we niet.

Gezonde balans

Je begrijpt nu vast hoe belangrijk het is dat er een balans is in de inname van macronutriënten en micronutriënten. De beste voedingsstoffen zitten in pure en onbewerkte voeding. Probeer daar zo veel mogelijk rekening mee te houden wanneer je iets eet of drinkt. Te veel macronutriënten leiden op den duur tot overgewicht. Te weinig inname van bepaalde micronutriënten kan er voor zorgen dat je lichaam niet goed functioneert.

Hoe beter de balans hoe gezonder, slanker en fitter je bent!

Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

1 reactie

Laat een reactie achter