Diner Tussendoortjes & snacks

Magere knoflooksaus

Knoflooksaus kun je op veel verschillende manieren maken. Bijvoorbeeld met volvette Zaanse mayonaise. Dat is lekker, maar niet bepaald PG-proof. Een mager alternatief was dus meer dan welkom.

En als je je bedenkt dat deze net-zo-lekkere-saus ongeveer 80% minder calorieën bevat dan de gemiddelde ‘gewone’ variant dan ben je helemaal om toch?

Dit heb je nodig (100 gr saus)

  • 60 gr magere yoghurt
  • 30 gr fritessaus
  • 1 of 2 teentjes knoflook
  • 5 gr bieslook
  • peper en zout

Zo maak je het

Bereidingstijd: 5 minuten

  • Neem naar smaak één of twee teentjes knoflook. Hak deze zo fijn als je maar kunt, of druk ze door de knoflookpers.
  • Hak de bieslook mooi fijn.
  • Meng de yoghurt, fritessaus, knoflook en bieslook door elkaar.
  • Maak de knoflooksaus verder op smaak met peper en eventueel zout.

Tips en tricks

  • Maak deze saus gerust een dag van tevoren. De smaken kunnen dan goed intrekken waardoor hij nog lekkerder wordt.
  • Een stukje fijngesnipperde rode ui is ook erg lekker in deze saus.
  • Om de saus nog frisser te maken kun je een knijpje citroensap of een lepel augurkennat toevoegen.

Voedingswaarde (per 100 gr)

  • Kcal: 116
  • Eiwit: 3,4 gram
  • Koolhydraten: 7,8 gram
  • Vet: 8,0 gram
  • Vezels: 1,8 gram

Eet smakelijk!

Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

4 reacties

    • Hoi Jeroen, je kan deze saus vers gemaakt hooguit een week goed houden in een afgesloten bak in de koelkast. Invriezen is vanwege de zuivel niet echt een goed idee. Beter kan je dus kleinere verse porties maken 🙂

  • Ik gebruik altijd 0% Griekse yogurt, eetlepel fritessaus erdoor, drupje natrena vloeibare suiker en verder knoflookteentje(s),peper,zout,bieslook,drupje citroen.
    Door de Griekse yogunt wordt het een lekkere dikke saus

Laat een reactie achter