Diner Tussendoortjes & snacks

Magere knoflooksaus

Knoflooksaus kun je op veel verschillende manieren maken. Bijvoorbeeld met volvette Zaanse mayonaise. Dat is lekker, maar niet bepaald PG-proof. Een mager alternatief was dus meer dan welkom.

En als je je bedenkt dat deze net-zo-lekkere-saus ongeveer 80% minder calorieën bevat dan de gemiddelde ‘gewone’ variant dan ben je helemaal om toch?

Dit heb je nodig (100 gr saus)

  • 60 gr magere yoghurt
  • 30 gr fritessaus
  • 1 of 2 teentjes knoflook
  • 5 gr bieslook
  • peper en zout

Zo maak je het

Bereidingstijd: 5 minuten

  • Neem naar smaak één of twee teentjes knoflook. Hak deze zo fijn als je maar kunt, of druk ze door de knoflookpers.
  • Hak de bieslook mooi fijn.
  • Meng de yoghurt, fritessaus, knoflook en bieslook door elkaar.
  • Maak de knoflooksaus verder op smaak met peper en eventueel zout.

Tips en tricks

  • Maak deze saus gerust een dag van tevoren. De smaken kunnen dan goed intrekken waardoor hij nog lekkerder wordt.
  • Een stukje fijngesnipperde rode ui is ook erg lekker in deze saus.
  • Om de saus nog frisser te maken kun je een knijpje citroensap of een lepel augurkennat toevoegen.

Voedingswaarde (per 100 gr)

  • Kcal: 116
  • Eiwit: 3,4 gram
  • Koolhydraten: 7,8 gram
  • Vet: 8,0 gram
  • Vezels: 1,8 gram

Eet smakelijk!

Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

Laat een reactie achter