Tussendoortjes & snacks

Makkelijke aioli

Echte aioli bestaat voornamelijk uit romig gevijzelde en opgeklopte knoflook met heel veel olie. Omdat het maken van echte aioli een ware ambacht is, wordt in veel keukens gebruik gemaakt van ei of eigeel om tot een gebonden lobbige aioli te komen. 

Wij besparen je beide opties! Want:

  1. Gevijzelde knoflook en heel veel olie past qua calorieĆ«n maar moeizaam binnen onze dagmenu’s. 
  2. Een ei(geel) met veel olie wordt mayonaise. Een ei(geel) met slechts 15 milliliter olie wordt veel geknoei, een beetje gedoe en geen mayonaise šŸ˜‰

We gunnen je wel een smaak die dicht bij een echte aioli komt. We hebben gewikt, gewogen, geproefd en geĆ«xperimenteerd en konden vervolgens niet afblijven van deze smeuĆÆge creatie. 

Zeker in combinatie met de grissini is deze aioli echt een feestje. Dus vergeet die vijzel, dat ei en heel veel olie en vier dat feestje met deze lekkere, verantwoorde en snelle aioli!

Dit heb je nodig (100 gram)

  • 20 gr fritessaus
  • 40 gr Griekse yoghurt
  • 15 ml olijfolie
  • mespunt mosterd
  • 3 teentjes knoflook
  • citroensap 
  • (grof) zeezout

Zo maak je het

Bereidingstijd: 15 minuten

  • Meng de fritessaus met de Griekse yoghurt, olijfolie en mosterd.
  • Pers de teentjes knoflook en roer erdoor.
  • Maak de aioli op smaak met extra mosterd, citroensap en zeezout.

Tips en tricks

  • Maak de aioli met een goede olijfolie.
  • In plaats van citroensap kun je ook kiezen voor wat augurkennat. 
  • De aioli is heerlijk bij onze grissini!

Voedingswaarde (per 100 gram)

  • Kcal: 210
  • Eiwit: 3,4 gram
  • Koolhydraten: 4,2 gram
  • Vet: 18,9 gram
  • Vezels: 13,0 gram

Eet smakelijk!

2 reacties

  • Ik ben begonnen met recepten uitproberen en alles is overheerlijk, super gezond en voor herhaling vatbaar.
    Mijn grote complimenten. šŸ‘Œ
    Binnenkort ga ik het receptenboek bestellenšŸ˜ƒ

Laat een reactie achter