Veelgestelde vragen

Hoe kan ik de menu’s budgetvriendelijk volgen?

Met regelmaat krijgen we de vraag of de dagmenu’s ook ‘budgetvriendelijk’ te volgen zijn. En dat kan inderdaad! Er zijn een aantal punten waar je dan rekening mee moet houden. Zo is het belangrijk om een goede weekplanning te maken, recepten met minder ingrediënten te koken, voordelig boodschappen te doen en te leren variëren. Om je goed op weg te helpen de dagmenu’s ‘budgetvriendelijk’ te volgen leggen we deze punten hieronder verder aan je uit. 

Planning

Juist wanneer je op moet letten met wat je koopt is een goede planning belangrijk. Het kost je misschien wat meer voorbereidingstijd maar het loont echt. Kijk daarom eerst welke ingrediënten je nog in huis hebt. Kies daar vervolgens een lekkere maaltijd met bijpassend dagmenu bij. Plan deze in zodat de ingrediënten niet blijven liggen en uiteindelijk weggegooid moeten worden. Verspilling van goed en lekker is natuurlijk altijd zonde! Je kan onze inspiratielijstjes gebruiken om gemakkelijk een recept te vinden met een bepaald ingrediënt erin. 

Budget recepten

Kies voor ‘budget recepten’. Dat zijn recepten die naast gezond en lekker, ook nog eens vriendelijk voor je portemonnee zijn. Ze bevatten minder ingrediënten en meestal meer basisingrediënten. Voorbeelden van budget recepten vind je in dit lijstje. Misschien ken jij ook nog een paar van deze toppers. Deel je budget recepten dan vooral zodat we elkaar kunnen helpen.

Basisvoorraad

Het aanleggen van een basisvoorraad is dus ook een goed idee om te doen. De producten op deze lijst zijn veelal lang houdbaar en je kan er dus lang mee doen. Probeer elke week een product te kopen om zo je basisvoorraad op te bouwen. Uiteindelijk heb je dan altijd goede basisproducten in huis om een maaltijd te maken. Op deze manier is het elke keer een kwestie van een paar producten aanvullen waardoor je het merk niet zo snel in je budget merkt, maar je wel kunt blijven variëren in maaltijden.

Voordelig boodschappen doen   

Maak het liefst je boodschappenlijst aan de hand van de reclamefolders om zo je voordeel op te doen. Kies bij een aantrekkelijke aanbieding weer een lekker recept met bijbehorend dagmenu dat je wilt gaan volgen. Je kunt hiervoor weer onze inspiratielijstjes gebruiken of zoeken tussen alle recepten.

Zijn er een aantal goede aanbiedingen die je niet wilt laten schieten? Koop ze vast en vries ze in voor een later moment. Je kunt meer invriezen dan je waarschijnlijk denkt. Lees hier welke ingrediënten je wel en beter niet kunt invriezen. Ook kan je ervoor kiezen vast complete maaltijden vooruit te koken en in te vriezen. Als je de mogelijkheid hebt, doe dat dan ook gerust in grotere porties. Zo heb je altijd een gezonde maaltijd in huis zonder dat het je veel geld én tijd heeft gekost.

Variëren 

Tot slot helpt het als je handig wordt in het doorvoeren van variaties op het dagmenu. Hiervoor kan je de variatielijsten gebruiken. Je kan namelijk altijd ingrediënten wisselen binnen dezelfde productgroep. Zo weet je zeker dat je een gevarieerd menu blijft houden, maar kan je wel producten en ingrediënten opmaken die je nog hebt liggen. Tenslotte blijft variatie in je eetpatroon belangrijk. Leer dus variëren met de dagmenu’s, het is een vaardigheid die je gezondheid en je boodschappenbudget ten goede komt. 

Fruit en groente
Koop het liefst zoveel mogelijk vers fruit en groente van het seizoen. De producten zijn dan van goede kwaliteit en voor een lage prijs verkrijgbaar. Zoek hier vervolgens weer een recept en dagmenu bij dat je lekker vindt en plan deze in. Op de markt kan je heel goed terecht voor betaalbare (seizoens)producten. Wanneer je een planning maakt kan je de wat hardere groentes zoals spitskool, bloemkool, boerenkool, broccoli, wortels, courgette en paprika het beste voor wat later in de week op het menu zetten. Op een koele donkere plek zijn deze groentes namelijk zeker een aantal dagen goed houdbaar.

Fruit en groente uit de diepvries kan je ook gerust kopen. Je kan beide makkelijk portioneren en invriezen zodat je niks overhoudt en hoeft weg te gooien. Zelf fruit en groente invriezen is natuurlijk ook een goede optie. Koop dus wat extra en vries het daarna in. Zie je dus een leuke aanbieding voorbij komen, maak daar dan zeker gebruik van. Fruit en groente kan je ongeveer 3 maanden invriezen om de kwaliteit te behouden. 

Door fruit en groente voordelig in te slaan en te variëren met de ingeplande fruit en groente van het menu kan je dus eenvoudig een ‘budget-slag’ maken.

Vlees, vis en vleesvervangers
Koop vlees, vis en vleesvervangers in de aanbieding en vries ze per portie in. Ditzelfde geldt voor vleeswaren, deze kan je ook per portie invriezen. Zo kan je elke dag een voordelige variant gebruiken, vers uit de winkel of uit de vriezer. In plaats van vlees(vervanger) of vis kan je variëren door eens een eitje te koken of te bakken, of een handje noten of pinda’s toe te voegen aan je gerecht.

Noten
Noten zijn over het algemeen prijzig. Toch zijn ze wel belangrijk om te eten omdat je de gezonde vetten die noten bevatten wel nodig hebt. In plaats van noten kun je ook zo nu en dan kiezen voor pinda’s. Pinda’s bevatten veel van dezelfde gezonde eigenschappen als noten, maar zijn een stuk goedkoper. Daarnaast kan je in een portie noten als tussendoortje ook afwisselen met een rijstwafel met pindakaas of notenpasta.

Pasta, rijst en aardappel
Deze producten kun je prima met elkaar afwisselen. Op de variatielijst zi ene hoeveel varianten er zijn die je allemaal met elkaar kunt variëren. Maak dus gerust eerst op wat je hebt liggen. Je hoeft echt geen rijst én mihoen én midnestjes én couscous én bulgur én quinoa én noedels én allemaal verschillende pastasoorten in huis te hebben 😉

Aardappelschijfjes kan je ook eenvoudig zelf maken van gewone aardappels. Eerst even koken en dan in schijfjes snijden en bakken. Natuurlijk kan je ook voor de makkelijke manier gaan en gewoon gekookte aardappels eten als er gebakken aardappelschijfjes of krieltjes op het menu staan. Varieer op de manier die werkt voor jou en vraag ons ook gerust om hulp als je er even niet uitkomt!

Zuivel
Tot slot staan er op het het weekmenu vaak twee soorten zuivel ingepland, zoals kwark en yoghurt of Griekse yoghurt en kwark. Dit doen we voor de afwisseling, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om één soort zuivel in te kopen en als deze op is voor een andere variant te kiezen. Wanneer je door hiermee te variëren niets hoeft weg te gooien, doe dat dan zeker! En bedenk dat je ook heel goed een keer een zuivelmoment kan vervangen door een gekookt eitje of een glas melk of zuiveldrink als dat beter uitkomt.

Laat een reactie achter