Blog

Van ongekookt naar gekookt en andersom

Van ongekookt naar gekookt en andersom

We krijgen vaak de vraag of de hoeveelheden die in het weekmenu staan aangegeven gekookt of ongekookt zijn. In het weekmenu staat namelijk altijd precies aangegeven hoeveel aardappels, rijst of pasta je mag hebben bij de maaltijd. In dit artikel leggen we uit hoe het precies zit met ongekookt/gekookt en hoe je dit gewicht gemakkelijk kunt berekenen.

In de weekmenu’s noemen we altijd het ongekookte gewicht van de producten. Dus als er bijvoorbeeld staat dat je 150 gr aardappels mag, dan gaat dit om het ongekookte gewicht. Eigenlijk is dit heel logisch. Het is makkelijker om iets af te wegen voordat je het gaat koken dan daarna. Na het koken kun je de aardappels niet meer terug stoppen in de zak als je teveel gekookt hebt. 😉 Je zou het natuurlijk wel in kunnen vriezen, maar de juiste hoeveelheid afwegen voordat je gaat koken is dan net zo makkelijk.

TIP: heb jij ons nieuwste boek al gezien?

Ongekookt-gekookt gewicht berekenen

Voor aardappels, pasta en rijst kun je heel gemakkelijk uitrekenen wat het verschil is tussen het ongekookte en gekookte gewicht:

  • Aardappelen: ongekookt 100 gram = gekookt 110 gram (x 1,1)
  • Pasta: ongekookt 100 gram = gekookt 250 gram (x 2,5)
  • Rijst: ongekookt 100 gram = gekookt 295 gram (x 2,95)

Gekookt-ongekookt gewicht berekenen

Heb je het al gekookt en wil je het daarna alsnog afwegen? Je kunt de berekening ook gemakkelijk andersom maken:

  • Aardappelen: gekookt 100 gram = ongekookt 90 (x 0,9)
  • Pasta: gekookt 100 gram = ongekookt 40 gram (x 0,4)
  • Rijst: gekookt 100 gram = ongekookt 34 gram (x 0,34)

Zo simpel is het! Met deze handige rekensommetjes kook je nooit meer te veel of te weinig aardappels, pasta of rijst!



Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


33 reacties

    • Vlees en groenten wegen na het koken bijna net zoveel, het verschil is zo minimaal dat dit niet uitmaakt of je dit onbereid of bereid weegt.

      • Houdt wel rekening met groenten dat als je ze schoonmaakt en stukjes eraf snijdt (bv specieboon) ze wel minder wegen dan wat je hebt gekocht.

    • 100 gram ongekookte pasta is 250 gram gekookt. Volkoren producten zijn voedzamer dan wanneer je de witte variant kiest.

  • Ik vraag mij af ivm met mijn voedingsschema, moet ik dan het ongekookte gewicht meetellen wanneer ik mijn eetschema in de app invul, of het gekookte gewicht? want dat is een aanzienlijk verschil in calorieën.

    Alvast bedankt

    • In onze menu’s rekenen we met de calorieën van het ongekookte gewicht. Ik weet niet welke app je gebruikt en waar deze mee rekent.

  • Ik heb een voedingsschema waarin staat: 100 gram kipfilet (rauw). Hoeveel is dit na het bakken (in een pan met 3 ml olijfolie) ?

  • Hallo mijn naam is Anneke
    Ik ben mijn eten aan het afwegen omdat ik volgens mijn diëtiste teveel eet,
    Als ik 100 gr. pasta mag bedoelen ze dan 100gr gekookt of ongekookt??

  • Ik vind het helemaal niet logisch dat een hoeveelheid aardappelen een ongekookte hoeveelheid is. Dat lukt als je alleen voor jezelf kookt. Ik kook voor heel mijn gezin en kan mijn deel van de aardappelen pas afwegen als ze al gekookt zijn. Zoniet, dan zit ik voor alles wat ik klaar maak met 2 pannen op het vuur. Eén voor mij en één voor de rest. Niet echt realistisch

    • Het gewicht van aardappels is ongekookt niet heel van anders dan van gekookte aardappels. Je kunt dit dan ook gerust afwegen na het koken 🙂

    • Volgens mij legt dit artikel dat juist heel helder uit. Als jij volgens het menu 100 gram ongekookte aardappelen mag, kun je dus als je voor je hele gezin gekookt hebt 110 gram voor jezelf afwegen voor de rest op schept. Mag je volgens het recept 125 gram ongekookte,mag je dus 137,5 gram gekookt (125×1,1)

    • We rekenen met het gewicht van een aardappel zonder schil (dus na het schillen afwegen), tenzij in het recept anders staat aangegeven.

  • Als er bij de ingredienten in een recept staat 60 gram macaroni is dat ongekookt. Gekookt is dat meer. Hoeveel calorieen moet ik dan rekenen? Over de 60 of de 100. Lijkt mij over de 60…?

  • Hoe zit het met de verhouding van groenten die je stoomt (broccoli, erwten, boontjes etc). Houd je hiervoor het ongekookte of gekookte gewicht aan?

  • Het is mij nu al een paar keer overkomen dat het gewicht na het koken niet klopt van de pasta, ik kook dan voor 3 pers. Ik heb daar na maar eens voor 1 pers gekookt. Moest 50 gr ongekookt dan zou ik uitkomen op 125gr gekookt, maar uiteindelijk bleek er 115 gr over te blijven, dus als ik voor 3 pers kook dan heb ik voor 1 pers 30 gram te weinig, hoe kan dit?

    • Per merk kan dit inderdaad wel eens iets verschillen. Mocht je dit altijd hebben dan kun je de volgende keer iets meer koken zodat je wel goed uitkomt.

  • Hoe zit het juist m fruit. Pruimen bv ik had er reeds gekookt . Ik wil er chutney v maken maar ik weet niet meer hoeveel het was vers in gewicht ? Merci

Laat een reactie achter