Diner

Oosterse varkenshaasspies

Oosterse varkenshaasspiesjes

Even net iets anders dan een klassiek sateetje. Deze Oosterse varkenshaasspiesjes doen het overigens ook prima op de barbecue of in kleine stukjes op de bakplaat. Zet de varkenshaas gerust een avond van de voren in de marinade. Dat komt de smaak zeker ten goede.

Dit heb je nodig (twee personen)

  • 200 gr varkenshaas
  • 2 eetlepels ketjap manis
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 2 eetlepels honing
  • een halve theelepel sambal oelek
  • 1 eetlepel sesamzaad

Zo maak je het

Bereidingstijd: 10 minuten + minimaal 1 uur marineren

  • Doe alle ingrediënten voor de marinade in een (afsluitbaar) bakje en roer het door elkaar.
  • Snijd de varkenshaas in blokjes en roer deze door de marinade.
  • Laat de varkenshaas een paar uur marineren (in de koelkast). Rijg de blokjes vervolgens aan een spies.
  • Verhit een scheutje olijfolie in een koekenpan of grillpan en bak de varkenshaas een minuut of 5 rondom aan. Van buiten is ie dan mooi donker en van binnen nog net roze. Iets korter of langer bakken (naar eigen smaak) kan natuurlijk.
  • Strooi eventueel nog wat extra sesamzaad over de spiezen en serveer ze.

Tips en tricks

  • Begin met bakken op flink hoog vuur. Maar blijf wel goed opletten. Zowel honing als ketjap brandt gemakkelijk aan. Heb je het idee dat het te hard gaat dan zet je het vuur wat lager.
  • Dit is de basisvariant van de marinade. Voor een nog uitgebreidere smaak kun je wat knoflookpoeder, uienpoeder en gemberpoeder aan toevoegen. Je hoeft het er niet speciaal voor kopen maar als je het hebt is het mooi meegenomen.
  • Dit gerecht kun je ook prima maken met kipfilet of biefstuk. Kies je voor kipfilet dan verleng je de baktijd een paar minuten zodat de kip goed gaar is.

Voedingswaarde (per persoon)

  • Kcal: 206
  • Eiwit: 23,9 gram
  • Koolhydraten: 6,9 gram
  • Vet: 6,1 gram
  • Vezels: 0,1 gram

Eet smakelijk!

Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

Laat een reactie achter