Lunch Ontbijt Tussendoortjes & snacks

Paprikaspread

Waarschijnlijk heb je de groentespreads van Zonnatura wel eens ergens voorbij zien komen. Wij hebben ze allemaal geproefd en waren vooral enthousiast over die met paprika. De andere spreads vonden wij eigenlijk gewoon niet lekker. Nadat we een keer of drie zo’n potje paprikaspread hadden gekocht waren we wel benieuwd hoe je dit zelf kunt maken.

We dachten al dat het niet heel moeilijk hoeft te zijn en dat bleek inderdaad het geval. We hebben een aantal recepten voor paprikaspread bekeken en uiteindelijk is dit onze eigen variant geworden waar we erg enthousiast over zijn :).

Dit heb je nodig (200 gram)

  • 3 zoete puntpaprika’s
  • 40 gr pijnboompitten
  • tijm (gedroogd)

Zo maak je het

Bereidingstijd: 15 minuten + 30 minuten oventijd

  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Snijd de paprika’s in de lengte doormidden en verwijder de zaadjes en zaadlijsten.
  • Smeer de paprika heel licht in met olijfolie en rooster ze in ongeveer 40 minuten. Het is de bedoeling dat ze er aan de buitenkant licht verbrand uitzien.
  • Haal de paprika’s uit de oven en doe ze direct in een plastic zak die je dicht maakt. Dit zorgt ervoor dat het velletjes straks makkelijker te verwijderen is.
  • Rooster nu de pijnboompitten totdat ze mooi bruin zijn.
  • Als de paprika’s afgekoeld zijn trek je de vellen eraf. Deze kun je weggooien.
  • Doe de paprika samen met de pijnboompitten in de keukenmachine. Voeg wat peper, zout en een mespuntje gedroogde tijm toe.

Tips en tricks

  • Het is de bedoeling dat je na het grillen en ontvellen ongeveer 160 gr paprika overhoudt. Als je hele grote puntpaprika’s hebt dan heb je aan twee stuks misschien al voldoende.
  • Je kunt ook ‘gewone’ paprika’s gebruiken. De rode is het meest zoet, daarna de gele en dan de groene.
  • Voor extra frisheid kun je een klein beetje citroensap toevoegen.
  • Voor meer pit gebruik je een snufje chilipoeder. Maar doe daar wel voorzichtig mee 😉
  • In plaats van pijnboompitten kun je bijvoorbeeld ook zonnebloempitten of pompoenpitten gebruiken.
  • In een schone en goed afgesloten pot kun je de spread minstens een week goed houden.

Voedingswaarde (per 100 gr)

  • Kcal: 178
  • Eiwit: 3,7 gram
  • Koolhydraten: 4,7 gram
  • Vet: 15,7 gram
  • Vezels: 1,8 gram

Eet smakelijk!

Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

6 reacties

  • Goedendag, morgen 26 oktober ga ik beginnen in jullie nieuwe boek. Aangezien ik niet van groentespread uit een potje hou wilde ik er zelf één maken. Ik heb voor jullie paprika spread gekozen. In het recept staat 200 gram (3 stuks) punt paprika . Na het grillen moet je 160 gram overhouden. Ik heb gedaan wat in het recept staat en hield 27 gram over. Ik heb het vruchtvlees er uit geschraapt en hield dus een vel over. Maar het vruchtvlees was dus maar 27 gram. Wat doe ik fout???

    • Hoi Sharon, oei dat is wel heel erg weinig om een spread van te maken. Kan het zijn dat je overtemperatuur misschien te hoog stond? Anders durf ik je niet te zeggen hoe het kan dat je maar zo weinig over had.

  • Goedenavond, Ik heb hetzelfde resultaat als Sharon. Bij het maken van de paprikaspread houd ik 33 gram over van 3 geroosterde puntpaprika’s. Ook ik heb het volgens de instructies klaargemaakt. Wat doe ik verkeerd?

Laat een reactie achter