Veelgestelde vragen

Kan ik Project Gezond samen met mijn gezin volgen?

Ja zeker! Je kan de menu’s van Project Gezond heel goed samen met je gezin volgen. Wanneer je wilt afvallen werkt het samen eten en volgen van de menu’s ook nog eens ontzettend motiverend. Kies samen de lekkerste recepten uit en je weet zeker dat je ’s avonds een maaltijd op tafel zet die iedereen lust. Zo voorkom je ontevreden gezichten aan tafel en het scheelt je ook een hoop tijd in de keuken, omdat je geen verschillende gerechten hoeft te koken. 

Toch kan het zijn dat je vragen hebt of tegen dingen aanloopt binnen jouw gezin. We hebben de veelgestelde vragen hieronder beantwoord. Staat jouw vraag er niet tussen dan horen we het graag, zodat we je verder kunnen helpen! Laat een reactie achter of stel je vraag via het contactformulier of een e-mail.

Ik kook voor meerdere mensen. Hoe weet ik hoeveel ik mag opscheppen?

Dit kun je op een aantal manieren bekijken: wanneer je ons recept volgt en dit is bijvoorbeeld voor drie personen, dan schep je simpelweg een derde van alles op. Dit kun je gewoon ‘uit de losse pols’ doen, een paar gram meer of minder geeft echt niet.

Mag jij zelf een kleinere hoeveelheid dan je partner, bijvoorbeeld omdat jij het 1.250 Kcal menu volgt en je partner die van 1.800? Dan raden wij je ook aan om het niet al te moeilijk te maken. Jij neemt iets minder dan de helft, je partner iets meer. Ook hier komt het echt niet op een paar gram.

Bij ovenschotels (waar geen rijst of pasta in zit) kun je het gewicht van de ingrediënten optellen. Stel dat er per persoon 200 gr aardappel, 200 gr prei en 75 gr gehakt in de schotel gaat dan kun je 475 gram (200 + 200 + 75) opscheppen.

Kunnen kinderen mee-eten? 

Kinderen kunnen gewoon mee-eten. Wel staan er soms pittige recepten op het menu en dan is het misschien verstandig rustig aan te doen met de pepers 😉 Wanneer kinderen met jou het volledige menu mee volgen dan leren zij zichzelf ook meteen een gezonde eetstijl aan. 

Het is echter niet verstandig dat kinderen 300 tot 500 calorieën onder hun daadwerkelijke caloriebehoefte eten. Zij zijn nog in de groei  en daarom is het belangrijk dat zij voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Wanneer kinderen lekker en gezond mee-eten en voldoende bewegen blijven zij op gezond gewicht of kunnen zij dit bereiken. Kook daarom voor de kinderen gewoon hun eigen portie.

Bestaat jouw huishouden juist uit jou alleen? Ook dan hebben we super handige tips. Je leest ze in dit artikel: dagmenu’s volgen als eenpersoonshuishouden.

1 reactie

  • Tip! Ik kook dit ook altijd voor mijn vriend en mij maar voor mijn vriend zijn de porties te klein en hij volgt ook geen dagmenu/dieet oid. Bij recepten met ei of noten voeg ik dan een extra ei voor hem toe of extra noten (dit is makkelijk extra toe te voegen aan het einde). Gerookte kip kan je ook altijd makkelijk extra toevoegen en voor bijvoorbeeld rijst gaat dit ook goed als je ongekookt gewicht omrekent naar gekookt gewicht. Je kan dan voor jezelf de juiste portie afwegen en voor de andere persoon wat extra!

Laat een reactie achter