Lunch Ontbijt Tussendoortjes & snacks

Pruimen-appelmoes

Pruimen-Appelmoes

De pruimen en appel zijn zo zoet van zichzelf, dat je aan deze moes geen suiker hoeft toe te voegen voor de smaak. Lekker en gezond gaan daarom goed op voor dit recept, dat slechts drie ingrediënten bevat.

De pruimen-appelmoes gebruik je voor deze traybake pancake. Of je eet hem als toetje, tussendoortje, snack of door je yoghurt of kwark. Zoals je gewend bent van Project Gezond, kan je weer voldoende variëren. Voor ieder wat wils 🙂

Dit heb je nodig (300 gram)

  • 350 gr pruimen
  • 1 appel (bijv. Jonagold, Elstar of Goudreinet)
  • 1 kaneelstokje

Zo maak je het

Bereidingstijd: 30 minuten 

  • Snijd de pruimen in stukjes.
  • Schil de appel en snijd in stukjes.
  • Doe de pruimen en appel met een kaneelstokje in een pan en laat 20 minuten koken.
  • Haal het kaneelstokje uit de pan en pureer het fruit met een staafmixer tot een moes. Laat de pruimen-appelmoes iets afkoelen.

Tips en tricks

  • Er komt vocht uit het fruit komt tijdens het koken, waardoor je geen water hoeft toe te voegen. De pectine uit de pruimen en appel zorgen ervoor dat het mengsel indikt.
  • De pruimen-appelmoes blijft 3 tot 5 dagen goed in de koelkast. Wil je de moes langer bewaren dan kan je hem het beste per portie invriezen.

Voedingswaarde (per 100 gram)

  • Kcal: 77
  • Eiwit: 1 gram
  • Koolhydraten: 19 gram
  • Vet: 0 gram
  • Vezels: 3 gram

Eet smakelijk!

1 reactie

Laat een reactie achter

👨‍🍳 Psst. Heb jij onze 100 beste recepten al?

X