Diner

Surf en turf

Surf en turf

Surf en turf staat voor voor het combineren van vlees en vis in één gerecht. De meest bekende combinatie is die van biefstuk met gamba’s. En omdat dat gewoon een hele goede combi is zagen wij geen enkele reden om daarvanaf te wijken.

Surf en turf wordt vaak geserveerd aan een spies. Dat kan natuurlijk prima maar wij raden je aan om dit gerecht niet aan een spies te bakken. Dan heb je namelijk automatisch dezelfde baktijd voor het vlees en de vis. En dat werkt niet helemaal lekker.

In restaurants zie je dit helaas soms ook nog gebeuren. Waarschijnlijk heb je het zelf ook weleens meegemaakt als je een mixed grill bestelde. De kans is groot dat je één van de volgende twee scenario’s aantrof op je bord:

  1. Een mooie medium biefstuk vergezeld door een half rauwe kipfilet.
  2. Een sappig stukje kipfilet dat mooi gaar is, met daarnaast een stuk schoenzool. Ehh, biefstuk…

Dus ons advies: bak de verschillende ingrediënten allebei volgens hun eigen baktijd en rijg het daarna gezellig aan een spiesje.

Dit heb je nodig (twee personen)

  • 1 teentje knoflook
  • halve rode peper
  • olijfolie
  • 100 gr rauwe gamba’s (6 tot 8 stuks)
  • 100 gr mooie biefstuk
  • peterselie

Zo maak je het

Bereidingstijd: 10 minuten + 20 minuten marineren

  • Hak de knoflook en rode peper fijn en meng dit met ongeveer 20 ml olijfolie in een schaaltje. Houd eventueel wat stukjes van de peper achter om na het bakken over het gerecht te strooien. Laat de biefstuk en garnalen vervolgens 20 minuten afgedekt marineren op kamertemperatuur.
  • Laat een grill- of koekenpan knetterheet worden.
  • Haal de biefstuk en gamba’s uit de marinade. Zorg er in ieder geval voor dat de knoflookstukjes eraf zijn want deze verbranden tijdens het bakken. Eventueel kun je wel wat stukjes peper meebakken.
  • Bak de biefstuk in 4 minuten medium en de gamba’s in 3 minuten gaar.
  • Leg de biefstuk en gamba’s op een mooi bord of schaaltje en maak af met peper, zout en fijngehakte peterselie.

Tips en tricks

  • Houd je van wat rodere biefstuk, houd dan dezelfde 3 minuten baktijd als de gamba’s aan.
  • We gaan ervanuit dat je rauwe (grijze) gamba’s gebruikt. Voorgekookte gamba’s (die al oranje zijn) hebben al voldoende aan 1 minuut in de pan.

Voedingswaarde (per persoon)

  • Kcal: 148
  • Eiwit: 22,3 gram
  • Koolhydraten: 0,7 gram
  • Vet: 6,0 gram
  • Vezels: 0,5 gram

Eet smakelijk!

Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

Laat een reactie achter