Afvallen zonder dieet Veelgestelde vragen

Help! Ik ga uiteten

Help! Ik ga uiteten

Je bent net lekker bezig met de menu’s en dan heb je een etentje gepland staan. Wat nu? Je kunt natuurlijk afzeggen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je nooit meer uiteten gaat. We geven je graag uitleg en tips zodat je toch lekker uiteten kunt gaan zonder dat de weegschaal de volgende dag door de badkamer vliegt 😉

Bij welk restaurant ga je eten?

Als je uiteten gaat is het belangrijk dat je er echt van geniet. Kies daarom een restaurant waar je echt graag wilt eten. Ga liever niet naar een all-you-can eat restaurant. De kans is groot dat je daar meer zal eten dan je van te voren van plan was en daardoor dus echt veel meer eet dan je daadwerkelijk nodig hebt. Kies dus liever voor een restaurant waar je a la carte kunt dineren en je dus je eigen menu kunt samenstellen.

Welk menu volg je als je uit eten gaat?

Omdat er zoveel verschillende soorten restaurants zijn hebben we geen speciaal ‘uiteten menu’. We raden je aan om op de dag dat je uiteten gaat het volgende te doen:

  1. Volg gewoon de dag die op het weekmenu staat tot en met de lunch. Zo krijg je op de dag zelf voldoende voedingsstoffen binnen, zodat je ’s avonds niet hele erge trek hebt. Het middagtussendoortje, diner en de avondsnack verruil je dan voor wat buiten de deur gaat eten.
  2. Weet je al wat je ’s avonds gaat eten? Dan kan je ook een bijpassend dagmenu kiezen. Je kan bijvoorbeeld het menu volgen dat hoort bij de sushibowl als je sushi gaat eten, één van de tapasmenu’s als je naar een tapasrestaurant gaat, een pannenkoekenmenu, of een menu dat passend is bij de Chinees of bijvoorbeeld bistro. 
  3. Mocht je in de middag toch trek krijgen, eet dan wat rauwkost of rauwkostsalade. Zo voorkom je dat je in het restaurant bijna niet kan wachten op het eten en je aanvalt op broodjes kruidenboter.

Keuzes maken

Een aantal handige tips om bewuste keuzes te maken voor als je uit eten gaat lees je hier:

  • Kies in plaats van drie gangen voor een twee gangen diner. Bepaal van te voren of je een voorgerecht neemt of een nagerecht neemt. Een kop koffie of thee is ook een lekkere afsluiter na een goed diner.
  • In plaats van een voor- en hoofdgerecht kan je ook twee voorgerechten nemen zodat je een nog iets kleinere hoeveelheid eet.
  • Het kan je ook helpen om van tevoren de menukaart te bekijken en alvast je keuze te maken. Zo heb je de tijd om er rustig over na te denken en eventueel een bijpassend dagmenu te kiezen.
  • Laat vooraf de stukjes stokbrood met kruidenboter liever staan, ze vullen behoorlijk en een plakje stokbrood met kruidenboter is al snel 45 calorieën. Hetzelfde geldt voor de frites met saus bij het hoofdgerecht. Kan je de verleiding niet weerstaan, wat we uiteraard begrijpen die keer dat je uiteten gaat, kies dan bewust voor een klein beetje en geniet ervan.
  • Vraag of ze de dressing en saus apart bij je gerecht willen serveren. Zo kan je zelf doseren.
  • Drink het liefst plat of bruiswater bij je diner. Een glas wijn bevat bijvoorbeeld al snel meer dan 100 calorieën. Hetzelfde geldt voor andere alcoholische drankjes en frisdrank. Neem je toch een lekker drankje, hou het dan bij één glas.

Ga de dag erna NIET wegen

Ga de volgende dag niet meteen op de weegschaal staan. Als je uiteten gaat krijg je meer zout en koolhydraten binnen dan wanneer je onze dagmenu’s volgt. Dit zorgt ervoor dat je wat extra vocht vasthoudt en de weegschaal een hoger cijfer laat zien dan je zou willen. Mocht je jezelf de dag erna toch wegen, schrik dan niet en pak gewoon de menu’s weer op. Ga verder waar je gebleven was en je zal merken dat die extra kilo vocht er met een paar dagen ook weer af is. 

Kortom: geniet van het uiteten, maak bewuste keuzes en om frustraties en demotivatie te voorkomen is het beter om je de dag na het etentje gewoon niet te wegen 🙂

2 reacties

  • Ik vind zulke tips altijd wel gevaarlijk. Zo vaak gaan de meeste niet uiteten en afvallen moet ook geen obsessie worden. Ik zou denken ga lekker uiteten, eet waar je zin in hebt, geniet ervan en pak het de volgende dag weer gewoon op. Ik ben helemaal voor gezond eten maar te obsessief hiermee bezig zijn als je voor een speciale gelegenheid uiteten gaat kan zorgen voor een verstoorde relatie met voeding en/of binge eten. Een keertje uiteten gaan zorgt er echt niet voor dat je kilo’s zwaarder wordt 🙂

    • Maar er zijn ook mensen, die voor hun werk , zoals ik 3 a 4 x per week uit eten ” moeten ” en daar zijn deze tips wel weer handig voor. Ik vroeg me echt af , hoe ik dat moest gaan doen. En ik bekijk inderdaad de menu kaart van te voren online en zoek een dag uit het weekmenu om ongeveer op hetzelfde uit te komen. Het brood met kruidenboter laat ik nu dus staan.

Laat een reactie achter

👨‍🍳 Psst. Heb jij onze 100 beste recepten al?

X