Kerstrecepten Recepten

Vijgenchutney

Vijgenchutney

Verse vijgen zijn heerlijk. Vooral in de zomerperiode verslinden wij er heel wat.

Vijgen lenen zich ook perfect voor het maken van een goede chutney. En die is weer erg lekker bij deze kaaskoekjes en bij een kaasplank in het algemeen.

In plaats balsamicoazijn kun je overigens ook rode port gebruiken voor dit recept. Als er geen kinderen mee-eten heeft dat toch wel onze voorkeur.

Dit heb je nodig (250 gr)

  • 6 verse vijgen
  • 1 sinaasappel
  • 1 kaneelstokje
  • 10 ml balsamicoazijn

Zo maak je het

Bereidingstijd: 20 minuten

  • Was de vijgen en snijd ze in kleine stukjes.
  • Pers de sinaasappel.
  • Breng het sinaasappelsap met het kaneelstokje erin aan de kook.
  • Voeg de vijgen toe en laat even meekoken.
  • Voeg de balsamicoazijn toe en laat inkoken tot de gewenste dikte.
  • Verwijder het kaneelstokje en laat de chutney afkoelen.

Tips en tricks

  • De chutney is koud het lekkerst.
  • 250 gram is een aardige hoeveelheid voor bij een kaasplank (bijvoorbeeld). Gelukkig kun je deze chutney prima invriezen.

Voedingswaarde (per 100 gr)

  • Kcal: 126
  • Eiwit: 1,5 gram
  • Koolhydraten: 32,0 gram
  • Vet: 0,5 gram
  • Vezels: 4,6 gram

Eet smakelijk!



Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Over de schrijver

Walter

Mag thuis de chef-kok uithangen en doet dat met veel plezier. Eet graag lekker en gezond maar doet niet aan superfoods.

Laat een reactie achter