Zwanger en voeding

Vis tijdens de zwangerschap

Vis tijdens de zwangerschap

Vis is gezond! Zeker als je zwanger bent. Kies voor minimaal één keer vis per week.

Je kunt lekker variëren met vette vis, magere vis en schaal-en schelpdieren.

Vette vis

Wanneer je kiest voor vette vis zoals makreel, forel, sardientjes, zeeduivel, ansjovis, dorade of zalm. Vette vis bevat veel onverzadigde vetzuren en cervonzuur en wat een goede bouwsteen is voor de ontwikkeling van de hersenen van de baby. Voor jezelf verkleint het de kans op neerslachtigheid en vergeetachtigheid.

Magere vis

Magere vis zoals kabeljauw, schelvis, inktvis, heilbot, tong, snoek, wijting, schar, tilapia en pangasius bevatten veel eiwitten, vitamines en minderalen. Daarom zijn dit ook prima keuzes om te nemen. Bovendien bevatten deze vissoorten minder calorieën dan de vette vissoorten. Wissel hier gerust mee, zodat je van alle soorten wat binnenkrijgt. Ook kun je prima een 2e keer in de week je stukje vlees vervangen voor een stukje magere vis.

Schaal-en schelpdieren

Schaal- en schelpdieren mogen ook als je zwanger bent, zolang ze maar verhit zijn. Rauwe oesters zijn er dus even niet bij, maar garnalen, mosselen, kreeft, krab of St. Jacobschelpen zijn een prima keuze.

Mosselen bevatten veel ijzer en magnesium. Neem wel verse mosselen van de visboer en geen vacuümverpakte uit de supermarkt.

Roofvissen

Onder deze vissen zijn ook een aantal roofvissen zoals snoekbaars, haai en koningsmakreel en tonijn. Roofvissen bevatten veel kwik en dioxines en kun je daarom beter laten staan. Tonijn uit blik kun je wel eten omdat dit veel minder giftige stoffen bevat. Dit komt omdat er voor bliktonijn jonge tonijn wordt gebruikt. Deze bevatten veel minder kwik.

Rauwe vis

Over rauwe vis zijn de meningen verdeeld. Bijvoorbeeld zoute haring wordt gepekeld, hierdoor vindt er een proces plaats wat wel een deel van de listeria bacteriën dood, maar net volledig zoals dit wel gebeurt bij verhitting. Haring uit pot of blik kun je wel prima eten, dit is verhit geweest.

Sushi is ook altijd een vraag, mag dit nu wel of niet? Zolang je zeker weet dat de vis echt vers is, mag je sushi eten. Dus wel bij een goed restaurant, maar laat de voorverpakte sushi in de supermarkt liever staan.

Voorverpakte vis

Dan zijn er ook nog allerlei vissoorten die voorverpakt zijn. Denk aan gerookte zalm, garnalen of bijvoorbeeld gerookte forelfilets. Wanneer je deze na openen nog verhit kun je prima eten. Zo uit de verpakking is het niet aan te raden vanwege de listeriabacterie die het bevat. De listeriabacterie gaat dood bij voldoende verhitting, vandaar dat je het dan wel prima kunt eten. Gerookte zalm die je bij de visboer koopt kun je wel zo eten zolang je maar zeker weet dat het niet vacuüm verpakt is geweest.



Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

Laat een reactie achter