Zwanger en voeding

Vlees en vleesvervangers tijdens de zwangerschap

Vlees en vleesvervangers tijdens de zwangerschap

TIP: Afvallen met heerlijke recepten!

Project Gezond staat voor afvallen met de lekkerste recepten! Klik hier om ons populaire online afslankprogramma 14 dagen lang 100% gratis te proberen.


Nu je zwanger bent wil je natuurlijk ook een stukje vlees eten. Vlees bevat veel eiwitten en vetten. Dit zijn goede bouwstenen voor de vorming van je kindje. Naast eiwit en vet bevat vlees ook vitamine B1, B6 en B12.

Kies je voor mager vlees dan bevat dit meer eiwit, vetter vlees bevat uiteraard meer vet.

Rauw vlees

Er zijn een aantal soorten vlees die je niet mag hebben. Dit gaat om dan om rauw vlees zoals filet americain, ossenworst, tartaar, rosbief, theeworst, carpaccio en niet doorgebakken biefstuk. Rauw vlees kan de parasiet toxoplasmose bij zich dragen wat je schadelijk kan zijn voor de ongeboren baby.

Gedroogd vlees

Ook gedroogd vlees kun je beter laten staan. Gedroogd vlees is wel bewerkt maar je weet nooit of de verhitting hoog genoeg is geweest om alle bacteriën te doden. Gedroogd vlees is bijvoorbeeld: salami, Coburger ham, parmaham, rauwe ham, Serranoham, chorizo, metworst en cervelaatworst. Wanneer je deze vleessoorten verhit kun je ze wel zonder gevaar eten.

Spek

Speksoorten bevatten veel zout, wees hier dus matig mee. Speksoorten zijn bijvoorbeeld: bacon, pancetta en ontbijtspek.

Leverworst

Matig ook met leverproducten vanwege te veel vitamine A: leversmeerworst, berlinerworst, leverkaas, leverpastei en paté. Hiervan adviseren we om niet meer dan 1 snee brood per dag mee te eten.

Gerookt vlees

Gerookt vlees zoals runderrookvlees, paardenrookvlees, gerookte kip en gerookte ham kun je prima eten. Deze zijn voldoende verhit geweest.

Voorverpakte vleeswaren

Vleeswaren zijn veelal vacuüm verpakt. Van vacuümverpakte vis weten we dat we dit niet mogen eten. Vacuümverpakt vlees mag wel, dit bevat in sommige gevallen ook wel de listeriabacterie, maar deze is in zo’n lage concentratie aanwezig dat het geen gevaar vormt. Vandaar dat je dit gerust kunt nemen.

Wat mag wel?

Na het lijstje met wat je niet mag blijven er gelukkig nog vele vleessoorten over die je wel mag hebben. Maak hierin een gezonde en verantwoorde keuze. Neem geen grote lappen vlees, maar kies liever voor een kleiner stukje vlees van goede kwaliteit. Zo weet je ook dat alle eiwitten, vetten en vitamines nog aanwezig zijn.

Vleesvervangers

Je kunt er ook voor kiezen om af en toe een vlees vervangend product te eten. Kies dan wel voor een product wat veel eiwitten bevat. Ook zijn er allerlei vegetarische vleeswaren verkrijgbaar die je gerust kunt eten.


P.s. wil jij elke dag genieten van de lekkerste recepten en ondertussen 0,5 tot 1 kilo per week afvallen? Project Gezond is alles wat je nodig hebt :) Klik hier om ons online afslankprogramma 14 dagen lang 100% gratis te proberen.

Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

Laat een reactie achter