Veelgestelde vragen

Waarom eet je 500 calorieën minder dan je caloriebehoefte?

Om af te vallen adviseren bij je om dagelijks ongeveer 500 Kcal minder te eten dan je caloriebehoefte is. Daarmee val je ongeveer een halve kilo per week af.

Je berekent als eerst jouw caloriebehoefte en trekt daar vervolgens 500 Kcal vanaf. Tot slot bepaal je het best passende weekmenu om te gaan volgen (1.250, 1.500, 1.800 of 2.100 Kcal variant).

300 calorieën per dag minder

Komt jouw caloriebehoefte uit op 1.500 Kcal of minder per dag dan is ons advies om een aftrek van ongeveer 300 Kcal aan te houden. 500 Kcal is op deze caloriebehoefte teveel en kan ervoor zorgen dat je te weinig voedingstoffen binnenkrijgt en voortdurend last hebt van een hongergevoel.

Een lager menu volgen

Het is niet verstandig om meer dan 300-500 Kcal onder je behoefte uit te komen. Dat ‘gat’ tussen je calorie-inname en je daadwerkelijke caloriebehoefte is dan erg groot. De kans is groot dat je heel vaak trek hebt en futloos voelt. En dat je misschien wel gaat snoepen of dat je meer gaat eten dan je daadwerkelijk nodig hebt. Bovendien loop je het risico dat je stofwisseling in de war raakt. 

Een lager menu volgen, en dus nog minder eten, zorgt er dus niet perse voor dat je sneller afvalt. In plaats van je eetpatroon blijvend aan te passen, ben je aan het diëten. Diëten zijn tijdelijk. Je kunt ze niet de rest van je leven volhouden, gezond en vooral lekker eten wél!

Spaarstand

Het komt overigens regelmatig voor dat het afvallen niet lukt doordat je juist te weinig eet. Je lichaam is dan in de zogenaamde spaarstand terecht gekomen. Dit kun je zien als een soort crisis of oorlog. 

Omdat er zo weinig voedsel binnenkomt gaat je lichaam er alles aan doen om te functioneren met zo min mogelijk voedingstoffen. Met als gevolg dat de stofwisseling vertraagt. Komt er wel een keer iets extra binnen (bijvoorbeeld tijdens de vakantie, met Kerst of bij een barbecue) dan slaat je lichaam dit allemaal op voor als er weer barre tijden aanbreken. 

Afvallen door meer te gaan eten 

Door weer meer te gaan eten vertel je je lichaam als het ware dat de crisis voorbij is en dat het niet nodig is om zo zuinig aan te doen. Je stofwisseling verbetert, je gaat meer verbranden en valt af. Door meer te eten. 

Het is vaak wel zo dat mensen die in de spaarstand zitten de eerste weken wat aankomen voordat ze afvallen. Je lichaam heeft namelijk even tijd nodig om te concluderen dat er weer voldoende voeding binnenkomt. 

Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

7 reacties

  • Als je begint bij 1250 kcal omdat dat jullie advies is, zul je dan op een gegeven moment, als je veel bent afgevallen, naar bijvoorbeeld 1500 kcal moeten doorschuiven?

  • Ik heb even een vraag: ik heb het Heerlijke winter boek aangeschaft en wil daar maandag mee beginnen . Ik heb nu net 3 weken ketodieet achter de rug, is het dan een probleem om nu met dit project te beginnen? Ik ben nu in 3 weken 5 kg afgevallen, dus dat is best veel, maar ik at heel weinig koolhydraten en wel veel eiwitten. Dus vandaar mijn vraag: is de overgang niet te groot?

  • Ik heb een vraag: Ik ben vandaag begonnen met boek 1. Als ik de stappen doorloop krijg ik naar voren dat mijn behoefte 1736 kcal zijn om af te vallen. Welk menu zal ik dan aanhouden 1500 of 1800? Ik kom er niet uit.

    • Hoi Manouk, ik raad je aan om dan het 1.800 menu aan te houden. Eventueel kun je een snee brood minder nemen om zo wat lager uit te komen. Je mag ons ook altijd even mailen als je nog vragen hebt!

Laat een reactie achter