Veelgestelde vragen

Waarom val ik niet af?

Waarom val ik niet af?

“En nu ga ik echt afvallen!”

Dacht jij dat ook een aantal dagen geleden? Je had de succesverhalen gelezen, de boodschappen gedaan en bent van start gegaan. Vol motivatie ging je aan de slag met de menu’s om na een of twee weken  tijd het resultaat op de weegschaal te kunnen zien, want er MOET tenslotte wat af zijn. Je hebt zó je best gedaan. Alle tips om goed van start te gaan heb je toegepast.

En dan kijk je naar het cijfer op de weegschaal en…. dat valt tegen! Hoe kan dat nou?! Misschien is je gewicht gelijk gebleven of ben je zelfs wat aangekomen. Frustratie alom. ‘Waarvoor doe ik dit toch?’, vraag je jezelf af. En ‘Toch weer zo’n methode die niet werkt’. 

HO STOP! Zo moet je niet gaan denken, want er is een hele goede verklaring voor het feit dat  je nog niet bent afgevallen. En je bent juist zo goed bezig. Lees dus snel even verder. 

Waarom lukt het niet?

Natuurlijk is het jammer wanneer je niet direct resultaat ziet van je inspanningen. Onthoud daarom dat je lichaam eerst moet wennen aan een ander eetpatroon. Dat is per persoon verschillend en kost soms wel 2 à 3 weken. Afvallen heeft tijd nodig.

Als je hiervoor een andere afvalmethode volgde, dan is het helemaal niet gek als je iets aankomt of niet afvalt. Zeker wanneer je een caloriearm dieet hebt gevolgd met veel te weinig calorieën. Je lichaam zal de ‘extra’ calorieën die het nu binnen krijgt bij voorkeur opslaan voor als er weer barre tijden met grotere calorietekorten aankomen. Daarnaast drink je nu misschien meer water dan voorheen en eet je nu waarschijnlijk meer koolhydraten en vezelrijke producten. Je lichaam zal hierdoor meer vocht vasthouden en dat resulteert in een hoger cijfer op de weegschaal. Echter is vocht geen vet en is ook dit een belangrijk punt om in gedachten te houden. Samen zijn het allemaal factoren die van invloed zijn op het resultaat op de weegschaal. 

Geef je lichaam dus de tijd om te wennen zodat je op een gezonde manier kunt afvallen. 

Moet ik een lager menu gaan volgen?

NEE, dat moet je niet gaan doen!

Het is belangrijk dat je het menu volgt dat bij je caloriebehoefte past. Je eet dan namelijk al 300 tot 500 calorieën minder dan je daadwerkelijke caloriebehoefte om af te vallen. Wanneer je nog minder gaat eten kan het zijn dat je lichaam niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt om optimaal te kunnen functioneren. Dit wil je voorkomen om aangezien je juist een goede stofwisseling wilt hebben als je wilt afvallen.

Mocht je twijfelen of je het juiste menu volgt, bereken het nog een keer gemakkelijk via de calculator.

Wat moet ik wel doen?

NIET OPGEVEN! Natuurlijk doe je dat niet, je bent tenslotte pas net begonnen met een nieuw eetpatroon. En zoals met alle nieuwe dingen is dit ook een kwestie van wennen en het tijd geven. 

>>> Met deze tips hou je het afvallen wel vol!

Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de weegschaal even in de kast te laten staan en je minder vaak te wegen. Je weet dat je gezonder eet dan voorheen en dus goed bezig bent. Het zou zonde zijn als je je laat demotiveren door het cijfer op de weegschaal. Om je voortgang bij te houden zijn kun je ook foto’s maken of je centimeters bijhouden. Naast het wegen op de weegschaal zijn dit ook goede manieren om je afvalresultaat bij te houden.

Zo blijf je gemotiveerd

Tenslotte is het belangrijk om te onthouden voor wie je bent gestart: voor jezelf natuurlijk! Op momenten dat het even tegenzit en niet vanzelf lijkt te gaan herinner je jezelf er weer even aan waarom je dit ook alweer wilde. Je zult merken dat je je motivatie dan ook weer terug vindt en anders kan je ons altijd een mail sturen, zodat wij je kunnen helpen zoeken 🙂 

17 reacties

Laat een reactie achter

👨‍🍳 Psst. Heb jij onze 100 beste recepten al?

X