Blog

Wat is een gezond gewicht?

Ik heb geen sixpack en daar is niks mis mee!

Wat?! Geen sixpack?!

80/20 regel

Ik eet namelijk graag volgens de 80/20 regel en loop het liefst twee of drie keer in de week hard. Wanneer ik zo strak in mijn vel zou willen zitten dat ik een sixpack zou hebben, zou ik naar ‘het krachthonk’ moeten. Geloof me, ik heb meerdere sportscholen gezien. Ook ik schreef me vol goede moed en de beste voornemens in om me vervolgens weer keihard uit te schrijven. Bij één sportschool zelfs tot twee keer toe. Sorry, Fit2Move het ligt aan mij, niet aan jullie! 😉

Goed in je vel

Ik word gewoon niet gelukkig in de sportschool. Maar wanneer ik mijn hardloopschoenen aantrek en buiten een rondje ga lopen wel. Zelfs als het maar een klein rondje is. Gezond en lekker eten in combinatie met hardlopen zorgt er letterlijk én figuurlijk voor dat ik goed in mijn vel zit en dat is veel belangrijker dan een sixpack. Ik voel me er goed bij, kan lekker eten én behoud met gemak een gezond gewicht.

Wil jij niet alleen op je voeding letten maar ook wat extra bewegen? Dan is mijn gouden tip: zoek een sport die bij je past! Wanneer je iets leuk vindt is het zoveel gemakkelijker om het vol te houden dan wanneer je met tegenzin de deur uit gaat. Want eerlijk is eerlijk, ik heb soms ook moeite om de deur uit te gaan.

Gezond BMI

En dan nu eindelijk dé grote vraag: wat is een gezond gewicht? Hoeveel kilo dit is verschilt per persoon, maar voor iedereen geldt wel dezelfde BMI zone (Body Mass Index). De gezond BMI zone loopt van 18,5 tot 25. De Body Mass Index wordt berekend aan de hand van je lengte en lichaamsgewicht. Ben je langer dan mag je vanzelfsprekend ook meer wegen. Dat is precies de reden waarom een gezond gewicht niet zomaar in kilo’s uitgedrukt kan worden. De Body Mass Index biedt hiervoor een oplossing.

Zelf ben ik bijvoorbeeld 1,69 meter. Mijn gezond BMI zone loopt daarom van 52,8 tot 71,4 kilo. 

De BMI berekening is een vrij algemene methode om de gezondheidstoestand van een persoon te bepalen op basis van lichaamsgewicht. Tenslotte wordt er maar gerekend met twee specifieke elementen. Daarom is de BMI berekening sowieso geen goed uitgangspunt wanneer:

  • je een kind bent;
  • je een atleet of bodybuilder bent;
  • zwanger bent, of;
  • boven de 65 jaar oud bent.

Wil jij jouw BMI berekenen? Dan kun je dat hier doen.

Gezond gewicht

Voor mijn eerste zwangerschap schommelde mijn BMI tussen de 20 en 20,3…

Zo, dat is eruit!

Voor iedereen die nu hard aan het rekenen is geslagen, ik woog tussen de 57 en 58 kilo 😉 Dit is dus een gezond gewicht volgens de BMI berekening. Maar belangrijker nog, bij dit (gezonde) gewicht zit ik goed in mijn vel! Ik kan genieten van lekker en gezond eten en zo nu en dan ook gerust eens ongezond snacken. En op die manier kost het mij ook helemaal geen moeite om dit gezonde gewicht vast te houden.

Nee, ik heb dus geen sixpack. En dat is prima!

Wanneer je wilt afvallen (of aankomen, want dat kan natuurlijk ook) kies dan een gewicht in de gezonde BMI zone. Welk cijfer dit precies is op de weegschaal doet er eigenlijk niet toe, zolang jij maar goed in je vel zit!

Laat een reactie achter