Veelgestelde vragen

Wat is gezond bewegen?

Voordat je met onze dagmenu’s aan de slag gtaat, ga je bepalen welke variant van het weekmenu je gaat volgen. Dit is afhankelijk van je caloriebehoefte. Wanneer je je caloriebehoefte berekent wordt er onder andere rekening gehouden met de dagelijkse hoeveelheid beweging die je hebt.

Dagelijks 30 minuten gezonde beweging

Bij het berekenen van je caloriebehoefte wordt er standaard rekening gehouden met dagelijks 30 minuten gezonde beweging. Dat is bijvoorbeeld een half uur per dag wandelen of fietsen. Grondig het huis schoonmaken of tuinieren vallen hier ook onder.

Niet persoonlijk bedoeld, maar veel mensen denken ten onrechte dat zij met gemak hun dagelijkse 30 minuten gezonde beweging wel krijgen. Vooral wanneer je een zittend beroep hebt zal je echt bewust moeten bewegen om aan deze 30 minuten te komen. Iedereen die wel eens geprobeerd heeft dagelijks 10.000 stappen te zetten weet dat dit niet vanzelf gaat. En ook voor het halen van 6.000 tot 8.000 stappen, dus aardig wat minder, moet je met een zittend beroep wat extra ommetjes maken. Van je bureau naar het koffieapparaat, of van de bank naar de koelkast is echt niet genoeg 😉 Probeer er maar eens op te letten!

Valt wandelen ook onder sporten?

Wat valt er onder sporten?

Regelmatig krijgen we de vraag of wandelen ook onder sporten valt. Wanneer je je caloriebehoefte berekent bedoelen we met sporten intensief bewegen. Hardlopen, wielrennen, fitness, hockey, voetbal, tennis, yoga, etc. Allemaal voorbeelden van intensief bewegen die dus vallen onder sport. 

Wandel je meer dan gemiddeld 30 minuten per dag? Dan kan je hier inderdaad rekening mee houden bij het berekenen van je caloriebehoefte. 2 uur wandelen staat dan gelijk aan 1 uur sporten. 

Bewegen is gezond

Het zal geen nieuws voor je zijn, maar toch willen we het nog een keer benoemen. Bewegen is gezond!

Wanneer je dagelijks voldoende gezonde beweging hebt, geeft dit gezondheidsvoordelen zoals een ontspannen gevoel, het hebben van meer energie, beter kunnen slapen en sterkere spieren en botten. Het is goed voor je bloeddruk, cholesterol én je huid. Ook verkleint het de kans op het krijgen van diabetes, hart- en vaatziekten, psychische problemen en verschillende soorten kanker. 

Slechts een aantal voorbeelden, maar de boodschap moge duidelijk zijn: bewegen is écht gezond! En je verbrandt er ook nog eens calorieën mee 😉

Challenge – 30 minuten wandelen 

Kom jij aan je dagelijkse hoeveelheid gezonde beweging? Of kom je na het lezen van dit artikel tot de conclusie dat dat vaker niet dan wel het geval is? In dat geval willen we je uitdagen om dagelijks 30 minuten te gaan wandelen. Dit hoeft overigens niet in één keer, dat kan ook twee keer een kwartier zijn. Of drie keer 10 minuten als je dat beter kunt inplannen? Oké, zes keer 5 minuten dan? Kijk wat haalbaar is voor jou, plan die momenten in en… ga wandelen!

Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

5 reacties

  • Ik ben daar toevallig mee begonnen afgelopen maandag. Omdat ik ook een zittend beroep heb maar in het weekend probeer ik 2x 10.000 stappen te halen. Nu probeer ik elke dag iig 5.000 stappen te doen en tussen de middag even een half uurtje te wandelen als het niet regent😅

  • 4 januari begonnen met projectgezond en wandelen na het het avondeten, samen met mijn man. Elke avond 45 minuten gewandeld. Nu opbouwen naar 60 minuten. En in de eerste week 2,7 kilo afgevallen. Kon het niet geloven toen ik vanochtend op de weegschaal stond. 😊

Laat een reactie achter