Veelgestelde vragen

Wat mag ik drinken bij de menu’s?

Fruitwater

Naast alle dranken die op het menu staan mag je water drinken. Koffie en thee kun je ook (met mate) drinken. Over het algemeen is het drinken van 1,5 tot 2 liter vocht per dag voldoende. Maar er zijn uitzonderingen. Als het erg warm is of als je intensief hebt gesport kun je bijvoorbeeld wel wat extra gebruiken.

Je mag zelf bepalen wat je wanneer drinkt. Wissel dus gerust drankjes die op een bepaalde dag op het menu staan met elkaar om, of drink bijvoorbeeld de melk van de lunch bij het ontbijt als je dat liever doet. 

Voor drankjes die je graag drinkt maar die niet op het menu staan hebben we het ‘drankje naar keuze’ opgenomen in de menu’s. Daarover lees je verderop in dit artikel meer.

Water

Het enige vocht waar je lichaam echt niet zonder kan is water. Alle andere drankjes zijn wat dat betreft niet nodig maar op zijn tijd wel lekker natuurlijk. 

Regelmatig horen we dat mensen het lastig vinden om voldoende water te drinken. Daarom geven we hier graag een aantal tips om het je makkelijker te maken.

Koffie en thee

Bijna iedereen lust graag een paar koppen koffie of thee per dag. En daar is ook niets mis mee. Koffie en thee tellen ook gewoon mee voor de dagelijkse hoeveelheid vocht die je binnenkrijgt.

Het is echter wel zo dat er met name in koffie maar ook in zwarte en groene thee cafeïne zit. Daarom raden wij je aan om niet meer dan vier koppen koffie per dag te drinken. Als je graag thee drinkt neem dan bij voorkeur kruidenthee of verse munt of gemberthee. Daar zit namelijk geen cafeïne in.

Drink koffie en thee altijd zonder suiker en melk. Het scheelt calorieën, voorkomt schommelingen in je bloedsuikerspiegel en is beter voor je tanden. Het is misschien even wennen om geen suiker meer te gebruiken maar binnen een week of twee weet je niet beter. Als je toch suiker en/of melk in je koffie of thee doet dan zijn dit extra calorieën, die niet zijn meegerekend in de menu’s. Het is dus van belang je hiervan bewust te zijn als je wilt afvallen. 

Frisdrank en vruchtensap

Deze dranken heb je niet nodig en ze zijn ook niet heel voedzaam. In vruchtensap zitten nog wel nuttige voedingsstoffen maar het is altijd beter om fruit te eten dan te drinken. Als je fruit eet krijg je namelijk ook alle vezels binnen en die zorgen voor een stabielere bloedsuikerspiegel. 

Weet dat zero en light frisdranken weliswaar geen toegevoegde suikers maar wel zoetstoffen bevatten. Je krijgt hierdoor geen of minder calorieën binnen, maar je blijft door de zoetstoffen in de drank wel trek in suikers en zoetigheid houden. 

Kies je voor frisdrank met koolzuur dan raden we je aan om hier niet teveel van te drinken. Door het koolzuur kan je namelijk een onaangenaam opgeblazen gevoel krijgen. Een klein voordeel is dat je door koolzuur hierdoor minder trek hebt.

Kies liever in plaats van frisdrank en vruchtensap liever voor fruitwater. We delen hier heel veel lekkere fruitwater recepten met je.

Alcohol

Voor alcohol geldt hetzelfde als cafeïne. In kleine hoeveelheden is het zeker niet slecht voor je en biedt het soms zelfs positieve eigenschappen. Wel is het zo dat  je door het drinken van alcoholische dranken meer trek krijgt. Niet ideaal als je graag wilt afvallen maar wel een goede manier om je zelfdiscipline te testen! Bedenk ook dat een glas bier of wijn bevat al snel meer dan 100 Kcal bevat en stel je de vraag of je die wel wilt opdrinken… 

Drankje naar keuze

Als er een drankje naar keuze op het menu staat dan mag helemaal zelf bepalen wat je neemt. Dit mag zowel een alcoholisch als niet-alcoholisch drankje zijn. Kies dus een drankje waar je echt blij van wordt. Ook als er wat meer calorieën in zitten. Genieten is ook belangrijk!  

Heb je een gezellige avond en zie je een tweede drankje naar keuze ook wel zitten? Ook dat kan op zijn tijd best. Omdat je ongeveer 500 Kcal minder eet dan je dagelijkse caloriebehoefte is daar voldoende ruimte voor.

12 reacties

Laat een reactie achter