Blog

Zo word jij ‘Koning van de Gezonde Barbecue’

barbecue

Het is zomer in Nederland. Op je slaapkamer is het niet te harden en de hele buurt leeft buiten. Trek je flipflops aan, zet je zonnebril op en scheur naar de winkel. We gaan barbecueën! Met deze tien tips wordt jij ‘Koning (of koningin) van de Gezonde Barbecue’.

Eet overdag normaal

Als je gaat barbecueën heb je al gauw de neiging om overdag minder te eten om de calorieën van de barbecue alvast te compenseren. Dit zorgt er alleen maar voor dat je tijdens de barbecue meer gaat eten dan dat je anders zou doen. Eet daarom overdag zoals je normaal ook eet, zodat je niet met overdreven veel trek aan de barbecue begint.

Bruin is beter dan wit

De meeste bbq’s beginnen met een lekker wit stokbroodje met kruidenboter. Op zich niets mis mee, maar gezonder is het om voor bruin stokbrood te kiezen. Hier zitten minder calorieën in. Koop of maak zelf ook eens een lekkere tapenade als alternatief voor de toch wel vette kruidenboter. De barbecue staat nog niet eens aan en je hebt nu al flink wat calorieën ‘bespaard’.

Rood is beter dan wit

Eerlijk is eerlijk er is maar weinig zo lekker als een kipsateetje met een lekkere dot knoflooksaus. Maar het is juist de knoflooksaus die flink bijdraagt aan het aantal calorieën dat je binnen krijgt tijdens een barbecue. Rode sauzen (zoals barbecuesaus) bevatten veel minder calorieën dan witte sauzen. Daar valt dus ook winst te behalen.

Overweeg ook eens om een mooi stuk vlees zonder saus te eten, maar met alleen wat peper en zout. Goed vlees is van zichzelf al erg lekker en heeft niet perse saus nodig.

Kwaliteit boven kwantiteit

Bij een barbecue denken veel mensen gelijk aan worsten en hamburgers. Lekker, maar niet bepaald mager. Denk ook eens aan kipfilet, biefstuk, varkenshaas of een mager filetlapje. Deze vleessoorten zijn een stuk magerder en wat mij betreft ook lekkerder.

Natuurlijk is dit vlees wel iets duurder, maar persoonlijk vind ik kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Daarnaast vind je in dit artikel nog meer tips voor een heerlijke barbecue waarbij je geen schalen vol vlees nodig hebt.

Vergeet de vis niet

Hoe vaak zie jij een visspies of vispakketje op de barbecue liggen? Niet vaak waarschijnlijk? Zelf kom ik ze in ieder geval bijna niet tegen. Dat is zonde, want vis op de barbecue is erg lekker en enorm gezond.

Denk je dat het moeilijk is om vis klaar te maken op de barbecue? Dat valt reuze mee! Koop een stuk kabeljauw, verpak ‘m met wat roerbakgroenten, peper en zout in aluminiumfolie en leg ‘m een minuut of acht op de barbecue. Simpel en super lekker!

Je barbecue is echt niet bang voor groente

Probeer het maar. Gooi maar eens wat groente op de barbecue. Bijvoorbeeld een courgette in dikke plakken, een paar mooie champignons of wat paprika’s. Op zichzelf zijn dit al heerlijke groentes, maar als je ze op de barbecue klaarmaakt smaken ze nog beter. Je kunt de groentes los op de barbecue leggen of je rijgt ze samen met het vlees aan een spiesje en maakt er een soort shaslick van.

Gezellige salades

Een mooi opgemaakte salade is niet alleen lekker en gezond, maar brengt ook gezelligheid op tafel. Verder is een frisse salade een goede afwisseling op het vlees en vis van de barbecue. En je zorgt er zo ook voor dat je een gezonde balans tussen vlees en groente behoudt. Vlees of vis in de salade? Dat is natuurlijk niet nodig 😉

Watermeloen (moet je doen)

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat ik zelf ook veel vaker een watermeloen bij de barbecue moet serveren. Daar zijn namelijk heel veel goede redenen voor:

  • Watermeloen past perfect bij het zomerse barbecueweer
  • Je krijgt er altijd zo’n lekker vakantiegevoel van (ik wel tenminste)
  • Je krijgt veel meloen voor weinig geld
  • Het is een prima dorstlesser
  • Watermeloen kan ook prima als gezond toetje na de barbecue

Het is geen vreetfestijn

Twijfel je of die ene kipspies net wel of net niet gaat passen? Dan is het dus gewoon tijd om te stoppen. Barbecueën gaat niet om jezelf vol vreten, maar om lekker genieten van het mooie weer met een goede maaltijd erbij. Genoeg is genoeg en vol is vol. De volgende dag ben je blij dat je dat laatste spiesje niet meer hebt genomen.

Nog een laatste tip

Valt het je op dat je vrienden altijd bij jou willen barbecueën? Dat komt omdat je het zo goed voor elkaar hebt. Deel dit artikel daarom met je vrienden, zodat zij ook weten hoe het moet. Kun je de volgende keer lekker daar eten 😉

Laat een reactie achter

👨‍🍳 Psst. Heb jij onze 100 beste recepten al?

X