Blog

Alexandra (46) waagt nog één afvalpoging: ‘Weer zo’n boek, het zal wel’

alexandratransformatie

Alexandra Wiegman-Thijs (46) weegt 132 kilo wanneer ze na diverse onsuccesvolle diëten besluit om het toch nog één keer te proberen. Haar collega raadt Project Gezond aan. Sceptisch en met tegenzin gaat ze aan de slag. Weer zo’n boek, het zal wel. Die gedachte verdwijnt snel wanneer ze in de eerste twee weken al 2,5 kilo kwijtraakt. Nu, ruim zes maanden later, is ze al 37 kilo kwijt! Ze deelt haar verhaal en geeft tips.

In de supermarkt in het Drentse dorp Vries duwt Alexandra de kar voor zich uit. Halverwege het gangpad ziet ze vanuit haar ooghoeken dat iemand haar passeert, terwijl ze uitgestrekt voor het schap staat. De persoon staat nog geen minuut later voor haar neus. “Wauw, Alexandra, ik had je helemaal niet herkend!”. Nee, ‘even’ boodschappen doen zit er voor Alexandra niet meer in.

Sporten deed Alexandra veel op jonge leeftijd. Door een auto-ongeluk was de krachttraining die zij altijd deed niet meer mogelijk. “Ik kan helaas niet intensief sporten. Vroeger ging ik wel 5x per week naar de sportschool. Inmiddels ben ik begonnen met lange wandelingen – waar de hond heel blij mee is – om toch nog aan een portie beweging te komen. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je ook af kunt vallen als je niet kunt sporten.”

Eerdere pogingen
“Op mijn 25e en 35e heb ik verschillende diëten geprobeerd. Één daarvan was koolhydraatarm. Beide zijn niet bevallen. Ik at veel van hetzelfde en ik zag niet direct resultaat. Bij het koolhydraatarme dieet was mijn hele lichaam ontregeld, ik vond het niet te eten en toen ik daarmee stopte vlogen de kilo’s er heel snel weer aan”.

‘Weer zo’n boek, het zal wel’

Toen de jas van Alexandra spontaan opensprong, vond ze het tijd om toch maar weer eens wat te gaan proberen. “Ik had eigenlijk helemaal geen zin om weer aan zo’n boek te beginnen. Mijn collega raadde Project Gezond aan. Ik was eerst heel sceptisch. Weer zo’n boek, het zal wel.”

Starten
“Ik vond het in het begin heel stressvol. Ik was vooral bang dat ik alleen nog maar in de keuken moest staan en zo veel verschillende dingen moest maken, dat kon toch nooit? Maar toen ik er eenmaal aan begon werd ik er steeds handiger in en was ik na twee weken de eerste kilo’s al kwijt! Je moet gewoon creatief zijn. Het lukt prima om alles te managen, zeker als je eenmaal alles in huis hebt. Het fijnste aan Project Gezond is dat je gewoon lekker kunt eten zonder gekkigheid. Ook is het financieel haalbaar, en zelfs als je daarin heel krap zit.”

Thuis doen man en dochter gezellig mee. “Voor mijn man maak ik iets meer, en mijn dochter volgt hetzelfde menu als ik. Als het soms beter uitkomt om voor vier personen te koken neemt mijn dochter de volgende dag een bakje mee naar haar werk. Ook zij is al 12 kilo kwijt. Daarnaast zijn mijn ouders ook begonnen en zien zij goede resultaten!”

‘Ik kan een hoofdstuk afsluiten’

Obesitas
“Nog even, dan ben ik de stempel obesitas kwijt. Dat is wel heel fijn!”, vertelt Alexandra. In haar stem is de opluchting goed hoorbaar. “Eigenlijk heb ik mijn streefgewicht een tijdje geleden al bereikt en ben ik al heel tevreden, maar het gaat zo lekker dat mijn volgende doel 89 kilo is. Vanaf dan ga ik stabiliseren. Het zit misschien tussen mijn oren, maar als ik van die stempel obesitas af ben kan ik een hoofdstuk afsluiten. Ik draag het woord al bij me vanaf dat ik 12 jaar oud was. Het is maar gewoon een woord, maar toch. Mensen met obesitas worden vaak op één hoop gegooid, op televisie bijvoorbeeld worden wel heel extreme gevallen getoond, dat is echt niet de standaard hoor.”

Kilo’s kwijt
Inmiddels is Alexandra 37 kilo kwijt. Wanneer ik aan haar vraag wat het met haar doet blijft het even stil. “Ik blijf gewoon ik, ik voel me niet per se anders of zo. Mensen lopen mij soms gewoon straal voorbij, omdat ze me simpelweg niet herkennen. Ik werk in een winkel voor grote maten, waar ik veel word aangesproken op mijn gewichtsverlies en hoe ik dat heb gedaan. Heel leuk hoor dat ze dat zien, maar ik blijf wel gewoon dezelfde ik.”

Tips

Tenslotte vraag ik Alexandra om tips.

“Geniet!”, zegt Alexendra direct. “Helaas heb ik door verschillende ervaringen in mijn leven ervaren dat het leven heel kort kan zijn.” Zo noemt ze bijvoorbeeld blij te zijn met elk pondje minder op de weegschaal. “Ook al is het niet het resultaat dat jij had gehoopt, wees er wel blij mee! Dat Alexandra dat doet is wel duidelijk wanneer ze vertelt dat haar man precies doorheeft wanneer ze op de weegschaal heeft gestaan, en daarbij heeft opgemerkt dat er wat vanaf is gegaan. “Als ik dan beneden kom zegt hij meteen: ‘je bent weer afgevallen he?’ Op een of andere manier ziet hij dat altijd aan mij.”

Bereid goed voor en wees creatief
“Veel recepten bereid ik deels de avond van tevoren. Als ik dan uit mijn werk thuiskom zitten we in no time aan tafel. Het is belangrijk om goed vooruit te plannen. Ingrediënten die je over hebt vries je gewoon lekker in of je doet er iets anders creatiefs mee.”

Volg strikt, maar smokkel goed
“Je moet de menu’s gewoon goed volgen. Je wordt er vanzelf handig in! En als je een keer smokkelt, doe het dan goed. Niet dat halve werk met elke avond een stukje chocolade extra. Eet gewoon lekker die reep in één keer op en pak het afvallen de volgende ochtend weer op. Zelf sla ik op zaterdag het diner over en geniet ik van hapjes. Zondag ga ik dan weer verder met Project Gezond.”

Als afsluiter geeft Alexandra nog een fijne en zeer belangrijke boodschap mee:

‘Doe het niet voor een ander, maar voor jezelf. En geloof in jezelf.’

 

Ook je verhaal met ons delen? Mail ons! info@projectgezond.nl



Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Over de schrijver

Femke

2 reacties

  • Met veel interesse gelezen.In de boeken staan 40 recepten voor 8 weken. ZIjn hier ook de ontbijten en lunches bij? Doen moet ik wel heel vaak hetzelfde eten.
    Daarommaar eerst even de twee wekeN menu’s proberen.

    • In het boek staan ook ontbijt en lunchrecepten. Wel staat er elke dag een andere maaltijd op tafel zodat je genoeg variatie hebt 🙂 Veel succes met het 14 dagen gratis abonnement!

Laat een reactie achter