Blog

Afvallen volhouden? Lees deze tips!

I_Can_do_It

Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Yes! Supergoed, je bent begonnen met afvallen of hebt daadwerkelijk een moment uitgekozen om te starten. Of misschien ben je al een tijdje lekker bezig en wil je dit graag volhouden. We kennen allemaal het gevoel dat het allemaal even niet lukt, of dat je even in een dipje zit. Hoe houd je afvallen vol? Iedereen kan het, jij ook. We geven je tips!

Tips om afvallen vol te houden

1.Doe het voor jezelf!

De beste motivatie om afslanken vol te houden is de motivatie die vanuit jezelf komt. JIJ wilt 5 of 10 kilo afvallen! Jij wilt gezonder, fitter, slanker en gelukkiger worden. Realiseer je goed dat je het voor jezelf doet. Natuurlijk zullen er ook andere mensen blij zijn dat je gezonder wilt gaan leven en wilt afslanken. Dat is hartstikke fijn, maar uiteindelijk doe je het voor jezelf en niet voor een ander.

2. Schrijf op waarom je wilt veranderen

Schrijf op waarom je wilt veranderen. Wat zijn de belangrijkste redenen voor jou om het gezond afvallen vol te houden? Bewaar deze lijst met redenen bijvoorbeeld in je agenda. Zie je het een keer niet meer zitten, lees de lijst dan nog een keer. Je zal je weer herinneren dat er meer voordelen dan nadelen zijn, waarna je er weer tegenaan kan.

Lukt dit dan heb je ‘de knop’ echt omgezet om af te slanken en slank te blijven door gezonder te leven.

3. Stel doelen die haalbaar zijn

Wil je veel afvallen? Stel dan eerst een doel van een paar kilo die je binnen twee maanden kwijt wilt raken. Zo wordt je doel overzichtelijk en kun je ook tussendoor successen vieren. En daarbij komt ook nog dat je hebt minder de tijd om het voor je uit te schuiven dan wanneer je een groter doel voor bijvoorbeeld één jaar kiest.

4. Doe het samen

Afvallen en slank blijven door gezonder te leven en lekker te eten hoef je niet alleen te doen. Het is namelijk een levensstijl die je voor de rest van je leven blijft volhouden en daarom kan je het met je partner of het hele gezin doen.

Doe het samen en motiveer elkaar op de moeilijke momenten zodat jullie het samen levenslang volhouden. Het is veel leuker om samen nieuwe en lekkere gezonde recepten uit te proberen en te genieten van behaalde resultaten.

5. Vertel iedereen dat je gaat afvallen

Deel met anderen dat je gaat afvallen en wat je doel is. Het is fijn wanneer anderen weten dat jij aan de slag bent gegaan met je levensstijl om gezonder en slanker te worden.

Natuurlijk zullen ze het na een tijdje allemaal zien, maar het is toch fijn als ze zo nu en dan eens vragen hoe het gaat? Beantwoord deze vraag altijd eerlijk! Heb je het een dag erg moeilijk vertel dat dan gewoon. Misschien hebben ze wel hele goede tips voor je. Ze zullen je in elk geval weer proberen te motiveren en je vertellen dat je goed bezig bent. Niets hiervan is gelogen, maar soms moet iemand anders dit tegen je zeggen voordat het pas echt tot je doordringt… JIJ BENT GOED BEZIG!

Nog een voordeel, wanneer je omgeving weet dat je actief bezig bent met afslanken stoppen ze vaak ook met aandringen om een koekje of gebakje wel te nemen nadat je het hebt afgeslagen. Dat scheelt jou weer een moeilijk moment 🙂

6. Visualiseer je doel

Het helpt altijd als je echt kan zien wat je doel is. Wanneer je kunt zien waar je zo hard je best voor doet is het gemakkelijker om het vol te houden. Veranderen is voor iedereen lastig. Door je doel te visualiseren kan je het net iets gemakkelijker maken voor jezelf. Visualiseren kan je op verschillende manieren doen.

  • Zo kun je bijvoorbeeld het gewicht dat je af wilt vallen neerzetten in pakken suiker. Doe ze in een tas en til hem op. Dit is het gewicht dat jij lekker kwijt gaat raken!
  • Je kunt een foto ophangen van jouw ideale lichaam. Natuurlijk kan je het lichaam van Doutzen Kroes nastreven, maar bedenk er dan wel bij dat haar lichaam haar werk is. Hiervoor staat zij uren in de sportschool om te trainen en ook dat trainen is voor haar werken! Kies liever voor een realistisch doel.
  • Koop een broek, jurk of bikini waar jij straks weer in wilt passen. Elke keer als je je nieuwe aankoop ziet weet je weer waarom je je levensstijl gezonder aan het maken bent en kilo’s afvalt.

Voor en na foto’s (en tussendoor)
Leg je transformatie vast door elke week op een vaste dag foto’s te maken. Je foto’s zijn het beste bewijs dat je hartstikke goed bezig bent. Het verschil tussen week 0 en 1 is misschien (bijna) niet zichtbaar, maar je zal versteld staan over wat er mogelijk is tussen week 0 en 3. Laat staan tussen week 0 en 12! Resultaat is een goede motivatie.

7. Successen moet je vieren

Wanneer je je doel hebt bereikt moet dat natuurlijk gevierd worden! Trakteer jezelf op een leuk boek of magazine. Die nieuwe sportbroek die je graag wilde hebben of die superleuke plant die al tijden op je wishlist staat. Je hebt er hard voor gewerkt en je hebt het meer dan verdiend! Afvallen moet ook leuk zijn natuurlijk 😉

Vergeet ook je tussentijdse successen niet te vieren om jezelf gemotiveerd te houden. Die ene kilo die er zo lastig afging is ook een reden om jezelf op iets leuks te trakteren.

8. Bepaal van te voren wat en hoeveel je gaat eten

Zo kom je op de dag zelf niet voor verrassingen en verleidingen te staan. Of je kan deze gemakkelijker weer staan. Hoe heerlijk is het als je niet hoeft te zeggen ‘dat MAG ik niet’, maar ‘dat neem ik niet want dat WIL ik niet?!’ Simpelweg omdat je geen hongergevoel hebt.

Natuurlijk kun je er ook bewust voor kiezen een keer de traktatie van je collega te eten, maar dat hoeft niet elke keer. Hou je doel voor ogen en plan je maaltijden, tussendoortjes en snacks.

9. Één vast weegmoment

Laat de weegschaal geen obsessie worden en gebruik hem met mate. Liever niet vaker dan één keer in de week, maar liefst nog minder! Waarom? Meten is toch weten? Klopt! Maar wanneer je in jouw nieuwe levensstijl ook gaat trainen zal je ook meer spieren krijgen. Spieren wegen meer dan vet. Dit kan tot gevolg hebben dat je zelfs aankomt in plaats van afvalt.

Laat je hierdoor dus niet afschrikken en kijk liever wat vaker in de spiegel naar het resultaat, dan naar de weegschaal.
Natuurlijk begrijpen we dat je nieuwsgierig bent, dat zijn we zelf ook. Kies daarom voor een vast weegmoment. Bijvoorbeeld elke week op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip. Op deze manier krijg je een beter beeld van je gewichtsverandering dan wanneer je weegt op verschillende dagen en tijdstippen.

Een keer naar het toilet gaan of wegen voor of na het eten zijn voorbeelden die kunnen zorgen voor een vertekend beeld in je voortgang.

10. Geef jezelf de tijd

Liever gisteren dan vandaag. Wanneer je wilt afvallen ben je het liefst al je overtollige kilo’s direct kwijt. Helaas werkt het niet zo simpel. Neem dus echt de tijd om jezelf een gezondere levensstijl aan te leren. Het duurt gemiddeld drie weken voordat een verandering als ‘normaal’ gaat aanvoelen. Houd dit dus ook in je achterhoofd. Geef jezelf de tijd om te veranderen.

Hoe klein de verandering ook is, wees trots op jezelf want je hebt het wel gedaan! Of je nou 1 kilo of 5 kilo bent afgevallen, je bent afgevallen. Wees daar trots op! Heb je de hele week niet gesnoept of elke dag één keer, terwijl je eerder bijna de hele dag door snoepte? Goed bezig! Ook hiervoor geldt, wees trots op jezelf!

Soms voelen de veranderingen nog zo klein, over een hele maand of een jaar zijn ze ontzettend groot! Geef jezelf daarom de tijd om te veranderen en voor je het weet zie je geweldige resultaten.

11. Wees niet te streng!

Eet gezonder en snoep minder. Gebruik de 80-20% regel. Wanneer je te streng bent voor jezelf ga je je nieuwe levensstijl nooit volhouden. Wanneer je voor 80% gezond en 20% lekker kiest lukt dit wel. Overigens kan 20% lekker natuurlijk ook gezond zijn!

Het belangrijkste is dat je niet te streng bent voor jezelf. Wanneer je van jezelf namelijk niet meer mág snoepen weet je op voorhand eigenlijk al dat dit een keer misgaat.

12. Gebruik alle cliché tips

Snoep verstandig eet een appel. Neem een glas water. Ga je tanden poetsen. Ga op tijd naar bed. Ga bewegen in plaats van te snaaien. Bel je vriend of vriendin om je af te laten leiden. Ga de vaatwasser uitruimen.

Dit zijn slechts zeven voorbeelden van cliché tips voor tijdens het afvallen die bijna iedereen kent. Je zal er vast en zeker nog meer hebben die voor jou goed werken. Gebruik ze wanneer je in de verleiding komt om te snaaien! Je weet dat je geen echte trek hebt dus hoe cliché het ook is, laat je afleiden door deze tips. Wanneer het gevoel voorbij is zal je jezelf dankbaar zijn.

13. Herken moeilijke momenten

Op welke momenten heb je het moeilijk? Zit hier een patroon in of zijn het op zichzelf staande momenten? Wanneer je de momenten in kaart brengt komt er vaak een patroon naar voren. Zo kan het zijn dat je wilt snoepen als zich stressmomenten voor doen, wanneer je uit je werk komt en moet gaan koken of dat je altijd snoept onder het bellen of autorijden.

Soms kan snoepen heel onbewust gaan. Wanneer je moeilijke snoepmomenten gaat herkennen kun je er makkelijker mee omgaan of misschien zelfs voorkomen.

14. Geef niet op

Makkelijk gezegd he? Toch is het echt belangrijk de handdoek niet te snel in de ring te gooien. Wanneer je een keer de mist in bent gegaan is dat echt niet erg. Jammer, maar morgen is er weer een dag. Zorg ervoor dat je direct na je ‘misser’ het ritme direct weer oppakt zodat je de schade beperkt.

Zie je, ook jij kunt dit!

Met deze tips kan ook jij het afvallen makkelijker volhouden! Doordat je jezelf stapje voor stapje een gezondere levensstijl aanleert kun je dit je hele leven volhouden. Je kiest namelijk voor een stijl die bij je past, voert dit geleidelijk door en neemt de tijd om er aan te wennen.

Je zult merken dat afslanken en slank blijven helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. En beter nog… dat gezond leven en lekker eten de perfecte combinatie is!

Met alle bovenstaande tips kun je direct aan de slag. Je hoeft niet te wachten tot morgen of maandag. Stop met uitstellen en start vandaag nog! Vergeet niet om je ‘voor-foto’ te maken hè 😉



Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

Laat een reactie achter