Afvallen zonder dieet

Beginnen met bewust eten. Zo doe je dat!

Eet je zonder er echt aandacht aan te besteden, dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat je onbewust meer eet dan je eigenlijk nodig hebt. Het gevolg: overtollige kilo’s. 

We kunnen niet zonder eten en drinken. Daarom doen we het ook elke dag (meerdere keren) zodat we voldoende energie binnen te krijgen. Wanneer je wilt afvallen kan het daarom ontzettend goed helpen om bewuster te gaan eten en drinken. Het geeft je namelijk een goed inzicht in wanneer, wat en hoeveel je op een dag eet en drinkt. Als bepaalde eetgewoonten veranderen kan dat een grote impact hebben in het bereiken en behouden van een gezond gewicht. 

Maaltijden plannen

Het begint allemaal met plannen. Bedenk van te voren wat je die dag wilt gaan eten. Of nog beter, plan een week vooruit en haal ook alvast de benodigde boodschappen in huis. Doordat je je bewust bent van welke dagmenu’s je gaat volgen kom je ook niet voor grote verleidingen te staan.

Handige tips voor het vooruit plannen van maaltijden en het doen van de boodschappen kan je hier lezen.

Koken kost tijd

En dat is helemaal niet erg! Zeker niet wanneer je een gezonde en lekkere maaltijd op tafel kan zetten. Elke hap zal je eraan herinneren dat het de tijd meer dan waard was. 

Bij onze recepten staat aangegeven wat de bereidingstijd is, zodat je hier goed rekening mee kunt houden in je dagplanning. Gun jezelf ook de tijd om alle stappen van het recept te volgen. In het begin kost het je misschien wat extra tijd om een recept klaar te maken. We begrijpen ook dat je niet iedere dag evenveel zin hebt om de keuken in te duiken. Maar de tijd die je erin stopt proef je dubbel en dwars terug in het gerecht. Het is de smaak smaak van liefde én verse ingrediënten. En daar kan geen pakje, zakje of kant-en-klare maaltijd tegenop 😉

Complimenten van anderen die mee-eten zullen dit bevestigen. Ze zorgen er niet alleen voor dat je meer plezier krijgt in het koken zelf, maar ook dat je meer zin krijgt om dagelijks de tijd te nemen die het bereiden van een gezonde en lekkere maaltijd nou eenmaal nodig heeft.

Neem de tijd om te eten

Steeds vaker eten we onderweg even snel een broodje, gaan we niet meer gezellig samen lunchen in de kantine of thuis aan de eettafel zitten. We eten achter ons computerscherm of zelfs voor de televisie. We hebben onszelf ervan overtuigd dat we te druk zijn en dit lekker efficiënt is. Toch is het tegengestelde waar!

Een pauze zorgt er voor dat je weer nieuwe energie en focus krijgt om aan de slag te gaan. Ga vanaf nu dus weer rustig zitten voor je maaltijd en geniet van elke hap. Wanneer je bewust eet proef je echt hoe je maaltijd smaakt. Kauw goed op je eten zodat je lichaam de voeding beter kan verteren. Je hersenen zullen door de focus op eten eerder signaleren wanneer je verzadigd bent. Je kan hierdoor gemakkelijker stoppen met eten als je vol zit, ook al is het nog zo lekker. 

Soms lukt het je niet om zes keer per dag de tijd te nemen om te eten. Of je hebt niet voldoende tijd om een maaltijd te bereiden of op te eten. Op die momenten kan het helpen om eetmomenten samen te voegen of om te ruilen. Heb je bijvoorbeeld minder tijd voor de lunch? Neem dan alvast je tussendoortje van die middag. Je lunch eet je dan op een later tijdstip als je wel een moment hebt om er voor te gaan zitten.

En mocht je door de drukte soms écht vergeten te eten, zet dan gewoon een reminder in je agenda. Zo simpel kan het zijn 🙂

Inzicht in je eetgewoonten 

Volg je geen dagmenu’s maar bekijk je op de dag zelf wat je gaat eten? Of merk je juist dat je naast het dagmenu ook nog andere dingen eet? Hou dan eens een week bij op welke momenten je wat eet en drinkt. 

Het geeft je inzicht over het aantal eetmomenten op een dag, wat voor producten je eet en drinkt, de grootte van de porties. En vaak ook de kleine porties die je onbewust in je mond stopt! Denk daarbij aan een dropje, glas frisdrank, melk en suiker in de koffie en thee of koekje. En denk eens aan die snelle snack tijdens het koken van het avondeten omdat je eigenlijk al best wel trek hebt en je eerste honger wil stillen. 

Een handig overzicht om je eetmomenten een week bij te houden kan je hier downloaden.

Misschien springt er voor jou wel een eetgewoonte uit waarvan je weet dat het beter is om ermee te stoppen of die te vervangen voor een gezondere. Ga ermee aan de slag! En bedenk: een kleine gezonde verandering in je dagelijkse eetgewoonten kan een grote impact hebben in het bereiken en behouden van een gezond gewicht. 

Laat een reactie achter