Afvallen zonder dieet

Caloriebehoefte opnieuw berekenen

Je dagelijkse caloriebehoefte wordt berekend aan de hand van vijf verschillende punten. Je geslacht, lengte, leeftijd, gewicht en het aantal uren in de week dat je sport. Wanneer er in de laatste drie punten iets verandert, kan het zo zijn dat je caloriebehoefte mee verandert. Als je wilt blijven afvallen is het soms dus verstandig om je caloriebehoefte te herberekenen.

Wanneer moet ik mijn caloriebehoefte opnieuw berekenen?

Minder of meer sporten

Als je normaal gesproken meer dan een uur in de week sport (intensief beweegt), is een periode niet sporten zeker iets om rekening mee te houden. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen als je een blessure hebt, een herstelperiode na een operatie of op vakantie gaat genieten van alle rust en je sportkleding thuis laat.

Of wanneer je sportschool een aantal weken gesloten is en je geen alternatieve manieren hebt gevonden om net zo intensief te kunnen blijven sporten als je eerst deed…

Omdat je lichaam minder energie verbruikt dan wanneer je wel sport, is het verstandig om je caloriebehoefte opnieuw te berekenen. Anders zou het zo maar eens kunnen gebeuren dat je ‘ineens’ niet meer afvalt of zelfs wat aankomt. En dat zou natuurlijk zonde zijn!

Bij de berekening wordt, naast het sporten, rekening gehouden met een dagelijkse gezonde beweging van 30 minuten. Aan voldoende dagelijkse beweging komen is niet voor iedereen even gemakkelijk. Herbereken daarom op tijd je caloriebehoefte om teleurstelling tijdens je weegmoment te voorkomen.

Je kunt je caloriebehoefte opnieuw berekenen met onze calculator.

Ga je meer sporten, dan gaat je lichaam juist meer energie verbruiken. Om het verschil tussen je caloriebehoefte en je calorie inname niet groter dan 500 calorie├źn te laten worden is het ook wenselijk om een herberekening te doen. Zo voorkom je dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt om optimaal te kunnen functioneren. Iets dat ook tijdens het sporten heel wenselijk is ­čÖé

Gewichtsverandering

Ben je een aantal kilo afgevallen en op weg naar een gezond gewicht? Goed bezig!

Voor elke kilo die je bent afgevallen hebt je minder calorie├źn nodig om op gewicht te blijven. Om je afvalproces niet onnodig te vertragen is het daarom verstandig om elke keer dat je 5 kilo bent afgevallen je caloriebehoefte te herberekenen. Je weet dan zeker of je nog de juiste variant van het weekmenu volgt of dat een lagere variant misschien wel beter bij jouw caloriebehoefte past.

Ouder worden

Hoera een jaartje erbij! En weer wat calorie├źn minder nodig. Wanneer je ouder wordt verbrandt je lichaam minder calorie├źn. Het scheelt zo’n vijf calorie├źn per jaar. Niet heel veel dus, maar het is wel goed om je bewust te zijn van het feit dat hoe ouder je wordt, hoe minder calorie├źn je nodig hebt om op gewicht te blijven.

9 reacties

  • Hoi ik kom uit op 445 calorie├źn per dag . Dat lijkt me heel weinig. Ik ben 1.59 weeg 61kg en ben 55 jaar en sport niet. Val ik wel af bij de minste tabel

    • Hoi Marianne, ik denk dat je je lengte hebt ingevuld als 1.59, dit mag je invullen als 159. dan kom je een stuk beter uit :-). Lukt het niet, stuur dan gerust een mail. Dan helpen we je verder!

  • Ik heb een heel fysiek actief beroep (verpleegkundige). Ik loop dus ongelofelijk veel op mijn werkdagen. Ook fiets ik van en naar mijn werk, totaal een uur fietsen per werkdag. Ik sport er niet extra bij. Wat moet ik invullen bij sporten?

    • Hoi Gerda, het beste kom je zo dicht mogelijk uit bij je caloriebehoefte. Wat je bijvoorbeeld kan doen is het 1.800 menu gaan volgen dan met de tussendoortjes van het 1.500 menu. Dan kom je net wat lager uit en zit je prima op je caloriebehoefte.

  • Na 6 weken ben ik exact 0 kilo afgevallen. Ik ben 182 cm, 52 jaar en sport 3-5 uur in de week en zou dus 1800 kcal mogen eten. Iedereen om mij heen (en met Project Gezond bezig) valt af, waarom lukt het mij dan niet?!

Laat een reactie achter