Afvallen zonder dieet

Caloriebehoefte opnieuw berekenen

Je dagelijkse caloriebehoefte wordt berekend aan de hand van vijf verschillende punten. Je geslacht, lengte, leeftijd, gewicht en het aantal uren in de week dat je sport. Wanneer er in de laatste drie punten iets verandert, kan het zo zijn dat je caloriebehoefte meeverandert. Als je wilt blijven afvallen is het soms dus verstandig om je caloriebehoefte te herberekenen.

Wanneer moet ik mijn caloriebehoefte opnieuw berekenen?

Minder of meer sporten

Als je normaal gesproken meer dan een uur in de week sport (intensief beweegt), is een periode niet sporten zeker iets om rekening mee te houden. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen als je een blessure hebt, een herstelperiode na een operatie of op vakantie gaat genieten van alle rust en je sportkleding thuis laat.

Of wanneer je sportschool een aantal weken gesloten is en je geen alternatieve manieren hebt gevonden om net zo intensief te kunnen blijven sporten als je eerst deed…

Omdat je lichaam minder energie verbruikt dan wanneer je wel sport, is het verstandig om je caloriebehoefte opnieuw te berekenen. Anders zou het zo maar eens kunnen gebeuren dat je ‘ineens’ niet meer afvalt of zelfs wat aankomt. En dat zou natuurlijk zonde zijn!

Bij de berekening wordt, naast het sporten, rekening gehouden met een dagelijkse gezonde beweging van 30 minuten. Aan voldoende dagelijkse beweging komen is niet voor iedereen even gemakkelijk. Herbereken daarom op tijd je caloriebehoefte om teleurstelling tijdens je weegmoment te voorkomen.

Je kunt je caloriebehoefte opnieuw berekenen met onze calculator.

Ga je meer sporten, dan gaat je lichaam juist meer energie verbruiken. Om het verschil tussen je caloriebehoefte en je calorie inname niet groter dan 500 calorie├źn te laten worden is het ook wenselijk om een herberekening te doen. Zo voorkom je dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt om optimaal te kunnen functioneren. Iets dat ook tijdens het sporten heel wenselijk is ­čÖé

Gewichtsverandering

Ben je een aantal kilo afgevallen en op weg naar een gezond gewicht? Goed bezig!

Voor elke kilo die je bent afgevallen hebt je minder calorie├źn nodig om op gewicht te blijven. Om je afvalproces niet onnodig te vertragen is het daarom verstandig om elke keer dat je 5 kilo bent afgevallen je caloriebehoefte te herberekenen. Je weet dan zeker of je nog de juiste variant van het weekmenu volgt of dat een lagere variant misschien wel beter bij jouw caloriebehoefte past.

Ouder worden

Hoera een jaartje erbij! En weer wat calorie├źn minder nodig. Wanneer je ouder wordt verbrandt je lichaam minder calorie├źn. Het scheelt zo’n vijf calorie├źn per jaar. Niet heel veel dus, maar het is wel goed om je bewust te zijn van het feit dat hoe ouder je wordt, hoe minder calorie├źn je nodig hebt om op gewicht te blijven.

Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

Laat een reactie achter