Blog

Afvallen, doe het voor jezelf!

Het klopt dat afvallen niet vanzelf gaat… Maar dit keer heb je een realistisch doel en een goed plan. Je volgt onze dagmenu’s, geniet van de recepten en valt ook nog eens kilo’s af. Afvallen met gezond en lekker eten hoeft namelijk helemaal niet moeilijk te zijn!

Jij moet het doen

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijk dat je dat voor jezelf doet. Jij moet het écht willen. Je moet er tenslotte ook zelf de moeite voor doen.

Natuurlijk is het ook leuk als je vriend(in) of partner, of wie dan ook blij wordt van het resultaat dat je behaalt. Extra motivatie is natuurlijk altijd welkom 🙂

Maar aan het einde van de dag ben je zelf verantwoordelijk voor wat je gegeten hebt, voor het goed volgen van een dagmenu.

Jij en niemand anders moet het doen! Dus:

Waarom wil je afvallen?

Wat is jouw motivatie? Waarom wil je eigenlijk gezonder gaan eten?

Dit is iets dat je heel graag wilt. Het is de reden waarom bij jou de knop is omgegaan. Het is jouw ‘waarom’. Waarom wil je nu wel de dingen doen die nodig zijn, of juist dingen laten. We hebben wat mogelijke voorbeelden voor je op een rij gezet:

  • ik wil een gezond gewicht hebben
  • ik wil meer energie hebben en me fitter voelen
  • ik wil een betere gezondheid (betere bloeddruk, cholesterol, minder medicijnen, etc.)
  • ik wil graag zwanger worden
  • ik wil kunnen genieten van wat ik eet
  • ik wil me goed voelen in badkleding deze zomer
  • ik wil stralen op de bruiloft 
  • ik wil een goed voorbeeld voor m’n kinderen zijn

Het is belangrijk om jouw ‘waarom’ voor jezelf helder te hebben. Beter nog, schrijf het op. In je agenda of op een papiertje dat je bijvoorbeeld op de deur van je kledingkast of badkamerspiegel plakt.

Op deze manier herinner je jezelf er dagelijks aan waarom gezonder eten een prioriteit in je leven is. Door jezelf hier steeds aan te herinneren wordt het gemakkelijker om de juiste keuzes te maken die jou dichter bij je doel brengen.

Tijd en aandacht

Als je iets echt graag wil dan moet je het prioriteit geven. Geen smoesjes, excuses of uitstelgedrag. Geen tijd is geen prioriteit. Het is daarom belangrijk dat je voor jezelf helder hebt waarom je wilt afvallen.

Het aanpassen van je eetgewoonten kost in het begin vaak wat extra van je tijd en aandacht. Je moet zelf dagmenu’s plannen, boodschappen doen, koken en het eten opeten natuurlijk 😉 Het zal je niet verbazen dat je zelf verantwoordelijk bent voor de acties die hiervoor nodig zijn.

Geef jezelf de tijd en je plan alle aandacht die het nodig heeft om het zo goed mogelijk uit te voeren.

Moeilijke momenten

Het doel en plan zijn simpel, maar nu moet je het nog wel doen. En dat betekent dat je er soms dus ook dingen voor moet laten… Dit zijn de moeilijke momenten waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt. Je kan niet altijd super gemotiveerd zijn.

Denk op de moeilijke momenten terug aan waarom je ook alweer begon. Waarom wilde je dit? Wat is voor jou de belangrijkste reden? Het zal je opnieuw motiveren om de keuze te maken die je dichter bij je doel brengt.

Afvallen doe je voor jezelf. Waarom ga jij gezonder eten?



Dit is ons nieuwste kookboek!

Project Gezond boekWe hebben de 100 allerbeste recepten van de afgelopen vier jaar gebundeld in een prachtig hardcover kookboek. Geloof ons: dit is een kookboek waar je wel echt uit gaat koken :)

» Bekijk ons nieuwe kookboek


Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

2 reacties

  • Ik ben 2 jaar geleden met boek 1 10 kilo afgevallen. Geweldig, ben ook lid geworden, maar door omstandigheden en ziekte toch weer aangekomen, 8 kilo. Toen dacht ik, goed geweest we beginnen weer. Heb ondertussen alle boeken van PG maar vind de motivatie niet meer. Hoe ik ook probeer, het wil maar niet lukken en ik vind het nu wat eentonig. Cracker, yoghurt, brood….een beetje hetzelfde….
    Dus wat nu?? Help😊🙋‍♀️

Laat een reactie achter